Användarverktyg

Webbverktyg


2-3-ar

Föräldrarnas berättelser om deras barns utveckling

Nedanstående är exempel på sådant som föräldrarna själva sett som på tecken på särskild begåvning.

2-åringar

Mamman: Godmorgon!
Barnet 2,5 år svarar: Godnatt! Har jag inte vaknat gott har jag vaknat på fel sida!

Två-åringen: Hej då, nu går jag till jobbet.
Jag: Var jobbar du?
Två-åringen: På uggle-jobbet.
Jag: Vad gör man där?
Två-åringen: Man ugglar!

Bild 1
Bild 1. Pojke 2 år 1 mån. Teckning av huvud.

Min son kan en hel del, t ex att kunna alla kända bilmärken som väldigt liten. Men en sak har fastnat lite extra i mitt hjärta: promenad med filur som då var ca 2 - 3 år (osäker om exakta åldern) som hittar ett löv (lönn) på marken, tar det i sin lilla hand och säger ”Kanada” :)

Dottern var knappt fyllda 2 då hon bad om förlåtelse å andras vägnar.

Flicka: cyklar på tvåhjulig cykel utan stödhjul 2 år och 1 månad gammal.

Pojke: 2 år 1 månad , började läsa på svenska och engelska .

Bild 2
Bild 2. Pojke 2 år. Jag har målat ett J.

2,5-åringen: ”Nu är jag bara ett pyttelitet småbarn.”

2,5-åringen som ska skala en banan: Var öppnar man? Dom har inte skrivit ”öppna här” på bananen.

Min dotter pratade vid 2,5 års ålder meningar med 20-25 ord. Minns ännu den första jättelånga: ”När andra flickor säger Snyggt jobbat, så får de inte ont i halsen, men när JAG säger Snyggt jobbat får jag ont i halsen.” Vid samma ålder kunde hon nästan alla djur (kände igen och kunde namnet), inklusive t.ex. capybara, noshörning, gepard, leopard, hammarhaj, blåhaj, delfin, späckhuggare, bältdjur, myrslok mm mm. Vid 2 års ålder sa hon Nationalencyklopedin - och visste vad det var. Vid 1 års ålder kunde hon alla färger (alltså även beige, brun etc).

Bild 3Bild 4
Bilder 3 och 4. Flicka 2 år 6 mån - två teckningar.

Flicka 2,5: ”Alla andra mammor säger att man får det. Miltons mamma säger till Milton att han får slänga burkar” Försvarstal då hon blir tillsagd gällande att slänga vassa plåtburkar i trägolvet.

Jag: vilken t-banestation åkte ni till efter förskolan?
2,5-åringen: Ja, det stod Nya Hornstull på skylten.

Flicka 2 år 9 mån: ”Jag vill inte vara en människa. -Varför det? Jag vill vara en TV så jag kan titta på mig själv” (apropå tråkig läggning).

Bild 5
Bild 5. Pojke 2 år 8 mån skriver Tack-kort.

Pojke: bokstaverar alla familjemedlemmars namn 2,5 år gammal. Räknar enklare addition och subtraktion typ 2+3+1.

Äldsta barnet gillade att titta på appar med geometriska former när han var drygt ett. Vid 2,5 ligger vi i studsmattan och tittar på molnen och då utbrister han -Titta mamma det är en oktagon! Och mycket riktigt är skyddsnätet på studsmattan en oktagon.

Vår 2,5- åring gick och funderade under en eftermiddagspromenad i januari ”Hur är det bakom månen mamma? Lyser det där?”

Flicka 2 år 10 månader. Under senaste cykelturen frågade hon ”varför är det ett kugghjul där som driver så jag kan trampa”

Bild 6
Bild 6. 2 år och 7 månader. Skriver på engelska ”I Love You”.

Sonen skrev sitt namn tydligt på eget initiativ när han var 2:9 år. Detta utan att någon visat honom hur man skriver bostäder innan. Han lärde sig även läsa själv i samma ålder (ljudade aldrig utan läste direkt) samt kunde engelska alfabetet. Läste barnböcker flytande vid 3 år. Innan han fyllde 3 kunde han räkna till 1000 och hade god taluppfattning.

Två-åringen har druckit upp sin jordgubbsfestis.
Jag: Då får man kasta förpackningen.
Två-åringen: Men besvikelsen kan man inte kasta.


Bild 7. Pojke 2 år 10 mån. Figurer ur filmen Toy Story

Läste filurens BVC-journal: På yngre filurens 2-årskontroll frågar BVC-sköterskan om sonen kan säga 2-ordsmeningar, varpå jag svarar ”ja”. Då säger filuren ”Den stora dinosaurien äter upp den lilla dinosaurien som har en lång hals på sitt huvud”. Sköterskan skrattar och säger att det är första gången ett barn sagt en grammatiskt korrekt 16-ordsmening på sin 2-årskontroll!

I precis fyllda två sjunger melodin till blinka lilla stjärna: ”-Kroppen, kroppen å snoppen å snippan å rumpan” (blev lite fel med melodin i slutet, men men - kan ju inte vara helt vanligt med tvååringar som hela tiden sjunger egna texter till kända melodier.\\2 år gammal.

Bild 8
Bild 8. Pojke 2 år 5 mån har skrivit Papa.

Flicka 2 år: Vi hade besök och gästen på 3 år hittade en leksakshaj i dotterns rum. ”En fisk!” utbrast hon då. Dottern, som några dagar tidigare fyllt 2 år svarade då lillgammalt ”Det är en haj faktiskt!”

Dottern 2 år. Pedagogen säger att hon har en fin klänning. Dotter svarar att det är ingen klänning, det är en tunika! Modemedveten och bestämd redan då.

Bild 9
Bild 9. Pojke 2 år 6 mån BOKSTAV.

Bästa minnet från julförberedelserna:Jag står och dekorerar pepparkaks-kyrkan med massor av minimarschmallows i olika färger (de ser så fina ut som takpannor och i år kändes det ”pastelligt”).Två åriga dottern står bredvid och plötsligt kommer hennes lilla, tjocka hand upp och trevar sig försiktigt fram mot godiset. ”Bara en då” säger förströdd mamma och fortsätter med att dekorera. Dottern tänker efter och sedan plockar hon snabbt på sig alla de resterande godisarna, en i taget, under det att hon för varje godis hon tar, högt deklarerar: ”En…en….en…en”. Ok, hon har i alla fall förstått betydelsen för ordet ”en”…

Bild 10
Bild 10. Vår dotter lärde sig läsa och skriva ord vid 2 år och 9 månader. Hon har precis fyllt tre och läser kortareböcker själv. Älskar att lära sig finska och engelska ord i Alfons-appen och letar upp engelskaböcker hon vill köpa i bokaffären. Sitter nu också ensam och räknar plus och minus (ental ochtiotal) med hjälp av schackpjäser som hon grupperar i olika antal och färger och analyserar. T ex3+3+3 blir samma som 6+3 och 6+6 samma som 9+3. (Vi har inte räknat med henne vad vi minns.)

Strax över 2 år tappar jag något och ber dottern ta upp det, hon svarar ”of course I can”. Hon hade sett på Dora, jag tappade hakan Hennes ordförråd har alltid varit imponerande och hon har alltid varit före sina jämnåriga.

Bild 11
Bild 11. CIP har sonen (2år 10 månader) skrivit ibland med våra kylskåpsbokstäver. Jag har funderat på vad han menar med det så igår bad jag honom att läsa det för mig.”Sheep står det!””Sheep?””Ja, som får.”Jag hade ingen aning om att han visste vad får heter på engelska.

Pojke 2 år: Började lära sig bokstäver själv vid 2 års ålder då han satt bredvid storebror som läste högt.

Pojke 2 år 3 mån: Vår son vägrade bada i medelhavet när han var 2 och 3 år. Ändrades när han fick veta att Medelhavet bara innehåller vatten och salt.

Bild 12
Bild 12. Flicka 2 år: Dottern ritade precis en nyckelpiga (med många ben).

Vår tvååring skulle somna, men ville hellre sitta upp i sängen. Plötsligt blir hon så glad och pekar på lakanet och sedan på sig själv. Hon har inte orden, men hon försöker upprepade gånger peka på lakanet och sedan på sig själv. Då insåg jag vad hon ville säga. Hon hade upptäckt att hon kunde se sin egen skugga i sängen. Jag frågade henne och det var det hon ville säga och hon svarade jakande och sedan visade hon mig att jag också hade en egen skugga i sängen. Sedan visade hon mig att jag behövde sitta upp i sängen för att se min skugga bra, även om det gick när jag låg ner. Det var inte så att hon såg sin skugga första gången, utan att hon insåg att hon kunde se sin skugga i sängen också. Det var ett mer igenkännande än upptäckande s a s.

Bild 13
Bild 13. Barn 2 år. Sorterar kritor.

Pojke 2 år: Efter ett sjukhusbesök ropar äldste sonen glatt: Ska vi fika? Jag frågade varför, och fick svaret: det står café på skylten!

Pojke 2 år: Pratade rent som tvååring, lärde sig läsa vid 3,5 år, kunde Europas alla flaggor vid 6 år, alla kråkfåglar på latin vid 5-6 år, kan alltid en herrans massa låtar från eurovision och vi konstaterade vid 9 års ålder att han har ett glasklart minne från en kväll när han var 3 månader.

Dottern rabblade alfabetet samt skrev sitt namn med plastbokstäver vid 1 år 11 månader. ”Läste”/kände igen en rad ord vid 2 år (sitt namn, mamma, pappa, Pippi mm). Rimmade gärna som 2,5-åring. Dottern var rättvis mot kompisar i 2-årsåldern och resonerade om vad man inte fick och fick göra. Hon beskrev många situationer på förskolan med oschyssta barn som inte förstod rättvisa och som inte kunde lösa konflikter på ett bra sätt samt förskolepersonalens ofullständiga hjälp vid dessa situationer.

Dottern kommunicerade tidigt och talade långa komplexa meningar vid 2 år. Ordet ”varför” fanns tidigt i hennes vokabulär. Vid 2 år 1 månad ville hon badkarsbada tillsammans med ettåriga kusinen, men denne skulle istället gå och lägga sig. Hon försökte då övertala oss vuxna med att ”kusinen kunde kanske ta ett halvt bad?”.

Dottern två år gammal blir plötsligt jätteledsen. Jag frågar vad som pågår och hon förklarar: ”För jag kommer inte få börja i skolan!” Jag blir väldigt förvånad, och frågar varför hon inte kommer få börja i skolan. Hon svarar: ”För att jag kan inte skriva bokstäverna!” Hon kunde stava ord med app där man drar bokstavsbrickor för att skriva ord. Inte hade jag anat att alla hennes krumelurer med papper och penna var hennes förtvivlade försök att få hand & hjärna att samarbeta i att skriva orden på papper.

När dottern var 2,5 år ville hon veta allt om läskiga saker som vargar, spöken, fästingar och tjuvar. Om och om igen. Och vad händer om ett barn är en tjuv? Tänk om föräldrarna ber barnet stjäla. Vems fel är det?

Bild 14.
Bild 14. Flicka ritat en katt.

Äldsta sonen har varit väldigt snabb med nya ord och uttryck och de kommer liksom alltid ut vid rätt tillfälle och när man minst anar det ?? Några exempel…

  • 2 år: Barnen på förskolan tittar på jordgubbsplantorna och pedagogen förklarar att ett bär är omoget och att man inte kan äta det ännu. - Ja, det är ett kart, svarar sonen.
  • 2 år: -Ska ni ta och dra er nu, frågar sonen till gästerna som är på väg att åka hem.
  • 3 år: Morfar frågar om sonen kan hjälpa honom med en sak. -Ja, jag kan slänga ett öga på det, svarar sonen.
  • 3 år: -Du är skojfrisk du mamma, skrattar sonen när jag skämtar med honom.
  • 3,5 år: -USA, läser sonen på spårvagnen som åker förbi. -Moster Johanna, den spårvagnen går till USA… Där upptäckte vi att sonen tydligen kunde läsa ?
  • 4-årskontroll på BVC: sonen genomför syntestet genom att säga bokstäverna själv. När testet är klart utbrister han: Var har du resten av bokstäverna då, som till exempel g och s.

Bild 15
Bild 15. Flicka 2 år 6 mån Ritar en bebis i magen som får köttbullar vi navelsträngen.

Dottern älskade att pussla från tidig ålder. Vid 2 år 2 månader hade hon en samling med sju liknande träpussel som hon gärna blandade ihop alla bitarna för, innan hon plockade en bit i taget och lade alla pussel samtidigt. Vid samma ålder lade hon även dessa sju pussel med deras träfärgade baksidor uppåt, med alla 40-50-talet bitar blandade som start. Till vår förvåning och fascination.

När dottern var 2 år 3 månader berättade hon att hon hade ”jobbat på flera olika företag”, att hon haft olika yrken och vad dessa innebar, för en förvånad mamma.

När dottern var 2,5-3 år ville hon ta sin TBE-vaccinspruta själv, för att det var spännande. På vägen till vaccinationscentralen föreslog hon att jag skulle be sköterskan ge mig sprutan och sedan ge den vidare till henne, så hon kunde ta den själv. Hon anade att sköterskan inte skulle vilja ge sprutan direkt till henne som var ett barn.

Flickor, 2 år gamla, räknar till 20 och rabblar alfabetet. Den ena tvillingsystern kan texten utantill till sagoböckerna hemma och lär sig sångtexter efter bara 2 lyssningar. Hon uttrycker sina känslor och önskningar verbalt med ett språk som är jämförbart med 4-åringar. Den andra tvillingsystern har svårare med uttal men grammatiken och minnet är på nästan samma nivå. Hon undersöker allt och lyckas skruva isär allt som inte är fastlött i vartannat hemma.

Lärde sig engelska själv vid två års ålder genom att titta på Youtube-filmer. (Vägrade att bada om vi inte pratade engelska då.)

Vid två års ålder hade hon på förskolan velat gå och kissa innan de skulle gå ut. Pedagogen sa att hon ju nyss varit på toan. Då svarade hon: ”Jag vill gå i förebyggande syfte.”

När sonen var 2,5 år och vi var i fjällen för att åka skidor tog vi honom till barnområdet, efter att ha lämnat storebror på skidskolan. Sonen tittar på oss som att vi har gjort något för honom helt oförståeligt och säger “ja här tänker i alla fall inte jag åka”. Det blev stora backarna istället, vilket gick hur bra som helst.

Se vidare:

2-3-ar.txt · Senast uppdaterad: 2022/07/17 17:24 av anita