Användarverktyg

Webbverktyg


1-2-ar

Föräldrarnas berättelser om deras barns utveckling

Nedanstående är exempel på sådant som föräldrarna själva sett som på tecken på särskild begåvning.

Bild 1. Pojke 1 år 10 mån. Ser ut som barnet försöker imitera skriven text.

Mina tvillingflickor: J, då knappt 16 månader, sa sin första tvåordsmening: ”Pappas båt”. Vid drygt 17 månader sa systern E sin första treordsmening: ”mamma sitta där”. Värt att notera är att de är ca 6 veckor prematura.

1 år och 4 månader. S lägger upp 2 dockor och 2 gosedjur på rad i soffan. Lyfter sedan dessa ett i taget och ”pratar” med olika tonlägen/röster med de andra. Efter ett tag tar hon med sig ett av dem och springer en bit bort, ropar mot de andra, springer tillbaka och lägger tillbaka dockan. Ser ut som om hon leker en rollek där dockorna har olika roller.

Äldsta lärde sig hela alfabetet och att räkna till 20 före 1,5 års ålder, då barnet var hemma sjuk och tittade på Fem myror i ett par dagar. Exakt när barnet lärde sig läsa vet vi inte, men läste flytande vid två (utan att ljuda, utan såg hela ordbilden). Kunde läsa korta ord som ut, in, hiss, upp, ned etc. före två års ålder. Ritade flaggor med rätt färger, t ex Ålands flagga, Italiens, Frankrikes etc. före två års ålder (”Nu ska jag rita Ålands flagga!” och så ritade barnet Ålands flagga).

Dottern kunde vid 1,5 namnge 100 djur, vad de åt och hur de levde.

1,5 år gammal lärde han sig teckna (TAKK) färgerna på egen hand. Efter lite detektivarbete kom vi fram till att han snappat upp det ute på gården på förskolan. En pedagog på en annan avdelning tecknade nämligen med ett barn där och ibland var de ute på gården samtidigt.

Före 18 mån:Knäpper med fingrarna och visslar.

Bild 2. Pojke 1 år 8 mån ritar bilar. Bild 2. Pojke 1 år 8 mån ritar bilar

Före 2 år: I bok med bilder som hen tvingat pappa att läsa namnger barnet 25 fåglar baserat på bild. Föräldrarna lärde sig därmed alltifrån steglits till gärdsmyg.

1 år 6 mån: När jag cyklar med dottern bakom mig på cykeln och hon ledsnat på att sitta still: ”Mamma inte cykla, Bella gå!!”Samt när okänd person på kalas kommenterar att barnet sitter själv (inte i knät): Åh, du har en egen stol att sitta på! Varpå barnet svarar': ”Nej, det är en pall!” Hon satt på en pall.

Sonen, då 1 1/2 år skolades in på förskola. Öppnade alla ”barnsäkra” grindar första veckan. Flera byttes då ut för man trodde de gått sönder. De nya grindarna testades av sexåringarna som inte kom ut eller in. Sonen öppnade samtliga grindar igen utan problem.

Råkade köpa fel Bamse-pussel till min äldste, som då var 1,5 år. 40 bitar istället för 15. Lade fram det ändå - och han fixade det.

Bild 3 Bild 3. Äldsta lärde sig hela alfabetet och att räkna till 20 före 1,5 års ålder, då barnet var hemma sjuk och tittade på Fem myror i ett par dagar. Exakt när barnet lärde sig läsa vet vi inte, men läste flytande vid två (utan att ljuda, utan såg hela ordbilden). Kunde läsa korta ord som ut, in, hiss, upp, ned etc. före två års ålder. Ritade flaggor med rätt färger, t ex Ålands flagga, Italiens, Frankrikes etc. före två års ålder (”Nu ska jag rita Ålands flagga!” och så ritade barnet Ålands flagga).

Yngsta sonen la pussel för 3-4-åringar vid 1,5 år och visar nu vid 2,5 år stark intresse för bokstäver och att läsa. När han lägger svåra pussel eller bygger något svårt, kan han berätta: ”svårt, måste ta paus och vila”. Han går och lägger sig på soffan några minuter och fortsätter sedan. Han har enormt bra koncentrationsförmåga för sin ålder.

Sonen som vägrade leka med leksaker utan bara gick på alla sladdar och elektronikprodukter lekte plötsligt med en leksak! En gunghäst. Ganska snart fick han loss handtaget och tittade överlyckligt på det, sprang målmedvetet till den låsta dörren och stoppade in skruven på ena handtaget och lirkade upp låset, öppnade dörren och sprang in till det rummet där vi låst in de grejer med sladd som vi inte hunnit få upp i höjd högre än 1,5-åring.

Sonen, 1,5 år, var missnöjd med maten på restaurangen som vi besökte för första gången. När vi var klara sprang han ut och raka vägen till sin favoritrestaurang och gick in och försökte beställa pannkakor (hittade alltså själv i Uppsala!). När han var lite drygt 2 år ritade hans pappa en karta över källaren, och sonen pekade direkt ut hobbyrummet, hissen mm, han förstod alltså en karta första gången han såg en. Han har kunnat alla bokstäver sedan han var ca 2,5 år, och kunnat skriva dem sedan dess, men han har inte lärt sig läsa än (4,5 år gammal, vi tränar inte på det heller). Flicka 1:11 sjunger ”Gullefjun”, alla verser och med riktiga skorrande R.

Pojke, ålder 1:11 ljudar versaler och återger klockringningen på tyska kyrkans melodi.

Upplevelsen när jag ammade min precis fyllda ett års lilla flicka och hon skrattade åt något jag sa. Jag tittade ner på henne och frågade: ”Förstår du allt jag säger? ” och hon nickade ivrigt, leende, fortfarande ammande. Hon sjunger med i rätt toner när man sjunger och hon förstår verkligen allting! Även om hon inte talar mycket just nu så nickar och skakar hon på huvudet ifall hon håller med eller inte.

Lärde sig alfabetet vid ett års ålder (kunde plocka ut den bokstav vi bad om när man la ett helt gäng framför honom.) Lärde sig genom ”Bamses alfabet” där han gick igenom boken gång på gång, pekandes på bokstäverna så vi skulle säga dem.

Vid 1 år 7 månader hjälpte dottern pedagogerna på förskolan att plocka av efter lunchen samt att samla ihop barnens nappar och att sortera in på deras hyllor efter sovet (inte så populärt bland de andra barnen). Hon kände nog att hon mer hörde ihop med de vuxna och vad de hade för sig, än med de jämnåriga barnen.

Dottern var intresserad av bokstäver och text från ca 1,5 år. ”Läste” gärna texter där fingret följde orden i texten, som ibland blev långa haranger med låtsasspråk och ibland riktiga ord.

Dottern lyssnade uppmärksamt och allvarsamt på olika sångtexter och ville prata länge om innehållet från 1,5-2 år, t ex Björnen sover, Pappa kom hem och andra läskiga texter, texter som berörde eller innehöll stora känslor.

När dottern var 1 år och 5 månader kunde hon sitta långa stunder och sortera. Hon kunde välja att plocka ut alla gula pärlor, samtidigt som hon själv sa färgen först, och sedan ta alla röda osv.

Se vidare:

1-2-ar.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/07 16:49 av anita