Användarverktyg

Webbverktyg


fritidsaktiviteter-kompensera-understimulans

Kan fritidsaktiviteter kompensera för understimulans i skolan?

Kort svar: Ja, oftast!

Tobias 10 år, i nedanstående bildspel, är ett bra exempel på när det fungerat.

Många föräldrar kämpar med att kompensera för skolans oförmåga eller ovilja att erbjuda stimulans i undervisningen. När barnen kommer hem från skolan har de fortfarande ett uppdämt behov av stimulans. Föräldrarna ser då ogärna att barnen sitter vid datorn flera timmar utan vill på olika sätt aktivera dem utanför hemmet. Olika fritidsaktiviteter är då ofta en lösning. Det ställer dock höga krav på föräldrarna och flera faktorer spelar in:

  • att det inte finns flera syskon med totalt olika intressen och behov av skjuts och hämtning.
  • att ekonomin tillåter det
  • att det finns lämpliga aktiviteter i närområdet
  • att det finns något annat barn med jämbördig kompetens
  • att aktivitetens ledare förstår innebörden av särskild begåvning

Men det är ändå inte alltid som detta räcker eller fungerar fullt ut. Många aktiviteter är indelade i åldersgrupper och då brukar särskilt begåvade avancera snabbare och tröttnar på sina långsammare deltagare.

Särskilt begåvade har en snabbare inlärningsförmåga och mental utveckling som gör det svårt för dem att delta i gruppaktiviteter. Individuella sporter som tennis, golf, orientering, skateboard mm. fungerar oftast bättre.

På de familjeläger som jag anordnat har det blivit tydligt att ålder och kön är oviktigt. Det som avgör är funktionsnivå och gemensamma intressen. En pojke kom springande glädjefullt ropande ”Mamma, mamma - han kan det jag kan!” Ett annat barn sade ”Det är så skönt att inte veta bäst jämt!”.

Se vidare:

fritidsaktiviteter-kompensera-understimulans.txt · Senast uppdaterad: 2021/12/25 20:32 av anita