Användarverktyg

Webbverktyg


erfarenhet-fornuft-forstand

Erfarenhet - Förnuft – Förstånd

Foto: Anita Hogeborn Kullander
Som vuxna måste vi försöka behålla/återskapa vårt vuxenansvar och det gör vi genom påvisa att utifrån våra erfarenheter i livet, vårt förnuft och vårt förstånd så har vi en bättre förmåga att tänka i större och bredare perspektiv - vi kan tänka oss flera möjliga utfall.

Barnen måste förstå att mobbning ska upphöra av flera anledningar inte bara den enkla att de själva ska slippa bli utsatta utan även att mobbaren faktiskt blir illa omtyckt av andra och i längden är det värre än ev datorförbud. Mobbaren behöver hjälp att bli en bättre och mer omtyckt kompis.

Barn brukar naturligtvis vara oroliga för att klasskamrater ska kommentera att de ”skvallrat” och där måste man som vuxen vara tydlig med sitt ansvar för att det absolut inte ska hända.

Barnen måste också förstå att vuxna har ett ansvar så att skoltiden användas till undervisning och att alla har samma rätt att få hjälp – stöd och stimulans så att man hela tiden utvecklas och använder skoltiden optimalt.

Men som vanligt är det så att först när vi vuxna visat att vi gör som vi säger och det fungerar, när vi helhjärtat ställer upp på dem och bevakar deras intressen, först då kan vi få deras tillit och förtroende.

Om vi har barn som inte vill berätta hur de har det i skolan – så är det garanterat inte bra i skolan . Då har de inget förtroende för att vi kan göra det bättre på ett sätt där de inte blir än mer drabbade.

Se även: E-boken Utanför Ramarna - 2018

erfarenhet-fornuft-forstand.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/12 12:38 av anita