Användarverktyg

Webbverktyg


dagens-fundering-ar-2022

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
dagens-fundering-ar-2022 [2022/09/11 10:31] anitadagens-fundering-ar-2022 [2022/12/16 16:25] (aktuell) anita
Rad 13: Rad 13:
 </figcaption></figure> </figcaption></figure>
 </html> </html>
 +
 +==== 2022-12-16 SKOLLAGEN KONTRA VERKLIGHETEN ====
 +
 +”Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.”
 +
 +Denna långa mening säger egentligen allt. 
 +Jag tolkar denna formulering som att skolan ska se eleverna som individer. Ingen är mer eller mindre värd än någon annan – oavsett funktionsnivå. Varje individ har rätt att utvecklas. Trots detta så ges lärarna inte förutsättningar för det. De får ingen adekvat fortbildning och skolans organisation är inte anpassad så att skollagen kan följas.
 +
 +Om man istället tittar på Grundsärskolan och hur lärarna arbetar där. Där är det självklart att eleverna ligger på olika funktionsnivåer. Lärarna där är också experter på att individualisera. De skulle aldrig drömma om att säga ”du får vänta tills den långsammaste är klar”. Där premierar man istället framgångar och om en elev skulle uppnå grundskolans betygsnivå i något ämne så kan den eleven faktiskt få ett grundskolebetyg i just det ämnet eller ämnena. 
 +
 +Enligt skollagen så ska ALLA barn få möjligheter att utvecklas - även i Grundskolan. I verkligheten är det dock få skolor som följer Skollagen. De som inte följer lagen är då logiskt sett lagbrytare! 
 +
 +**Vad gör man åt det?** 
 +
 +
 +==== 2022-11-16 BEGÅVNINGSTEST?! ====
 + 
 +Alltså inte dessa som finns i olika tidningar och tidskrifter. De ger som bäst glädje åt den som får högt resultat. Begåvning är dock så mycket mer, mycket vidare, mycket mer komplicerat än vad man kan tro. Då menar jag de begåvningstest som endast leg. psykologer får använda. 
 +
 +**Men hur mäter/bedömer man en begåvningsnivå och framförallt hög begåvning. Vilka är det som bedömer vad hög begåvning är och vilka kriterier som ska vara uppfyllda?**
 +
 +Låg begåvning har vi oftast inga problem med eftersom de allra flesta har en ide om vad man borde klara för att anses som normalbegåvad och allt som ligger därunder blir då olika grader av låg begåvning. 
 +
 +Vem/vilka är det som konstruerar de uppgifter, frågor som man anser att bara högt begåvade ska klara? Alltså det som avser att mäta begåvning över IK* 130, 140, 150 osv. 
 +
 +Eftersom det statistiskt endast är någon promille av befolkningen som ligger så högt borde det vara svårt att hitta personer som kan/vill arbeta med just uppgifter i ett begåvningstest.
 +
 +Med andra ord - kan vi lita på test som anger Intelligenskvoter (IK) över 130?
 +
 +* IK = Intelligenskvot
  
 ==== 2022-09-11 SKOLAN FÖRSTÅR INTE MITT BARN eller  JAG FÖRSTÅR INTE SKOLAN ==== ==== 2022-09-11 SKOLAN FÖRSTÅR INTE MITT BARN eller  JAG FÖRSTÅR INTE SKOLAN ====
Rad 37: Rad 67:
 Om pedagogen säger ”Eleven stör i klassrummet!”- Då frågar ni rektor ”Vad gör ni åt det?”\\ Om pedagogen säger ”Eleven stör i klassrummet!”- Då frågar ni rektor ”Vad gör ni åt det?”\\
  
-Förhoppningsvis resulterar mötet i att man upprättar en handlingsplan som ska provas under en bestämd tid och sedan utvärderas (aldrig mer än tre veckor). Om inte, så kräv ett nytt möte om två veckor.+Förhoppningsvis resulterar mötet i att man upprättar en handlingsplan som innehåller vad skolan ska göra. Den ska provas under en bestämd tid och sedan utvärderas (aldrig mer än tre veckor). Om inte, så kräv ett nytt möte om två veckor.
  
 Den kommunala skolan är skyldig att dokumentera allt de gör gällande eleverna. När mötet är klart ber ni om en skriftlig redovisning (minnesanteckningar – protokoll) från mötet.  I förekommande fall kan ni även be att få ut kopior på att som finns i elevens mapp på skolan.  Den kommunala skolan är skyldig att dokumentera allt de gör gällande eleverna. När mötet är klart ber ni om en skriftlig redovisning (minnesanteckningar – protokoll) från mötet.  I förekommande fall kan ni även be att få ut kopior på att som finns i elevens mapp på skolan. 
  
-Fällor att inte falla i:  +Fällor att inte falla i: \\ 
-- Anklagelser mot barnet/eleven. +- Anklagelser mot barnet/eleven. Försvara inte ert barn – de är inte öppna för att lyssna eller förstå er. De är oftast upptagna med att ni ska förstå dem. \\ 
-Försvara inte ert barn – de är inte öppna för att lyssna eller förstå er. De är oftast upptagna med att ni ska förstå dem.  +- Lockas inte att berätta vad ditt barn säger om skolan. Då blir skolans fokus på att försvara sig. \\ 
-- Lockas inte att berätta vad ditt barn säger om skolan. Då blir skolans fokus på att försvara sig.  +- Anklagelser mot er som föräldrar. Svara överhuvudtaget inte på detta. Ta det som ett sätt för skolan att ändra fokus och ansvar från sig själva till er.\\ 
-- Anklagelser mot er som föräldrar. Svara överhuvudtaget inte på detta. Ta det som ett sätt för skolan att ändra fokus och ansvar från sig själva till er. +- Avstå inte från en skriftlig dokumentation – hur ska ni annars kunna utvärdera beslutade insatser.\\ 
-- Avstå inte från en skriftlig dokumentation – hur ska ni annars kunna utvärdera beslutade insatser. +- Gå inte med på insatser som ni ska göra som föräldrar. Skolan har inget med det att göra. Om ni inte lyckas så kommer skolan fokusera på det istället för på sitt lagstadgade arbete.\\
-- Gå inte med på insatser som ni ska göra som föräldrar. Skolan har inget med det att göra. Om ni inte lyckas så kommer skolan fokusera på det istället för på sitt lagstadgade arbete.+
  
 Som förälder ska ni föra ert barn TILL skolan. Skolan har sedan fullt ansvar för att eleven STANNAR.  Som förälder ska ni föra ert barn TILL skolan. Skolan har sedan fullt ansvar för att eleven STANNAR. 
dagens-fundering-ar-2022.1662885087.txt.gz · Senast uppdaterad: 2022/09/11 10:31 av anita