Innehållsförteckning

Samundervisningsgruppen i Rättvik

Kan man blanda olika begåvningsnivåer i ett klassrum?
Kan man erbjuda stimulansundervisning tillsammans med grundsärskolans elever?
Kan man blanda elever med dyslexi, ADHD, autism i ett klassrum?

Svar på alla tre frågorna: JA!

Ur Hjälpmedelsboken av Gunilla Gerland

Rektor för grundsärskolan år 6-10 i Rättvik var även Elevhälsans chef. Grundsärskolan hade 4 elever i klassen och tre personal.Två utbildade pedagoger och en elevassistent. Rektorn tyckte att det var alldeles för få elever på tre personal. De har för lite att göra ansåg hon. Därför erbjöds rektorerna i kommunens grundskolor att få hjälp dem med elever som hade komplicerad inlärning av olika slag.

Pedagogerna fick uppdraget att fortsätta individualiseringen precis som man hade gjort med grundsärskolans elever. Man tog reda på vad eleven kunde och började därifrån. Någon elev var dyslektisk, en annan hade ADHD, en tredje var mest ovillig till det mesta och ville inte gå i grundsärskolan. Eleven ansåg att den var för lätt. Man kallade gruppen för samundervisningsgruppen - samarbete mellan två grundskoleformer. De flesta grundskoleeleverna kom dit vid vissa ämnen och bara grundsärskolans elever gick på heltid i gruppen.

Se även:

e-boken Utanför Ramarna
Nytt uppdrag - särskilt begåvad elev
Två pedagoger berättar om deras arbete i Samundervisningsgruppen
I Gunilla Gerlands bok Hjälpmedelsboken har hon skrivit om Samundervisningsgruppen.
Kommuner med handlingsplaner för särskilt begåvade elever