Användarverktyg

Webbverktyg


studieteknik

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
studieteknik [2020/12/02 14:48] anitastudieteknik [2022/01/15 14:42] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== Studieteknik ====== ====== Studieteknik ======
 {{ :luciatag.png?direct&400|}} {{ :luciatag.png?direct&400|}}
- 
-[[barns-utveckling|Backa ett steg]] 
- 
 Dålig (ibland obefintlig) studieteknik är mycket vanligt bland särskilt begåvade barn/elever (även vuxna). Man är så van vid att inlärningen går fort, så fort att man inte ens märkt att det varit en inlärningssituation. När dessa personer möter lite motstånd, dvs när man inte kan på direkten utan måste repetera både en och två gånger, då är det lätt att tro att man aldrig kommer att kunna lära sig detta.  Dålig (ibland obefintlig) studieteknik är mycket vanligt bland särskilt begåvade barn/elever (även vuxna). Man är så van vid att inlärningen går fort, så fort att man inte ens märkt att det varit en inlärningssituation. När dessa personer möter lite motstånd, dvs när man inte kan på direkten utan måste repetera både en och två gånger, då är det lätt att tro att man aldrig kommer att kunna lära sig detta. 
  
Rad 9: Rad 6:
  
 Jag brukar säga att när man möter barn med låg frustrationstolerans och impulskontroll så får man ett mått på sin egen förmåga i de avseendena. Man blir frustrerad över sitt barns reaktioner och ger upp försöken. Om man då som förälder ger upp för impulsen så missar man ett gyllene tillfälle att lära sitt barn hur man gör när man lär sig. Tyvärr är det väldigt lätt att falla i fällan - "han behöver inte lära sig det nu", "det får hon lära sig i skolan sedan" osv. Tro mig, jag vet precis hur lätt det är. Jag brukar säga att när man möter barn med låg frustrationstolerans och impulskontroll så får man ett mått på sin egen förmåga i de avseendena. Man blir frustrerad över sitt barns reaktioner och ger upp försöken. Om man då som förälder ger upp för impulsen så missar man ett gyllene tillfälle att lära sitt barn hur man gör när man lär sig. Tyvärr är det väldigt lätt att falla i fällan - "han behöver inte lära sig det nu", "det får hon lära sig i skolan sedan" osv. Tro mig, jag vet precis hur lätt det är.
 +<html> 
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
 +</html> 
 +{{:undefined:5_ar_pojke._tog_en_halvtimme_att_fylla_i.jpg?300|}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 300px"> 
 +</html> 
 +Det tog 30 minuter för en fem-åring att fylla i detta. 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html>
 När det sedan kommer till förmågor och kunskaper som förväntas utifrån åldern blir det knepigt om tex skolan vill att eleverna ska knyta sina skor själva eller de ska ha cykelutflykt. Föräldrarna blir förtvivlade när barnen säger "Jag behöver inte lära mig knyta skorna, det finns ju kardborrband." eller "Jag behöver inte lära mig cykla, jag kan gå eller springa bredvid, det finns ju buss." osv.  När det sedan kommer till förmågor och kunskaper som förväntas utifrån åldern blir det knepigt om tex skolan vill att eleverna ska knyta sina skor själva eller de ska ha cykelutflykt. Föräldrarna blir förtvivlade när barnen säger "Jag behöver inte lära mig knyta skorna, det finns ju kardborrband." eller "Jag behöver inte lära mig cykla, jag kan gå eller springa bredvid, det finns ju buss." osv. 
  
Rad 19: Rad 26:
  
 **Se även:** \\  **Se även:** \\ 
 +[[Barns utveckling]]\\
 [[vad-vill-eleverna-lara-sig|Vad vill elever lära sig i skolan?]]  \\  [[vad-vill-eleverna-lara-sig|Vad vill elever lära sig i skolan?]]  \\ 
 [[e-bok-utanfor-ramarna-2018|e-boken Utanför Ramarna]] \\  [[e-bok-utanfor-ramarna-2018|e-boken Utanför Ramarna]] \\ 
  
 +----
 +{{:stjarna_svart_ram.png?30 |}} **En förälder berättade** att deras läsande barn helt plötsligt började läsa stakande. När mamman frågade varför han läste så svarade han:  "så läser man i skolan, mamma", svarade han.
studieteknik.1606916886.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/12/02 14:48 av anita