Användarverktyg

Webbverktyg


sociala-sammanhang

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
sociala-sammanhang [2022/01/11 12:42] anitasociala-sammanhang [2022/01/15 14:23] (aktuell) anita
Rad 3: Rad 3:
  
 Skolan behöver anamma ett förhållningssätt som innebär att undervisningen anpassas utifrån elevens förmågor och inte efter etikettering.  Skolan behöver anamma ett förhållningssätt som innebär att undervisningen anpassas utifrån elevens förmågor och inte efter etikettering. 
 +<html> 
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
 +</html> 
 +{{:udda_fel_dsc_7178.png?300|}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 300px"> 
 +</html> 
 +[[https://www.behance.net/telgefoto|Foto: Göran G Johansson]] 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html>
 Att inte uppmärksammas eller ens accepteras av sina lärare och klasskamrater, att inte få förståelse för sin särart är en socio-emotionell katastrof för vilket barn som helst. Ju mer olika en individ är den grupp den befinner sig i, desto större sannolikhet att individen marginaliseras eller tom. stigmatiseras av gruppens majoritet på grund av de olikheter som föreligger och som överskrider gruppens normer.  Att inte uppmärksammas eller ens accepteras av sina lärare och klasskamrater, att inte få förståelse för sin särart är en socio-emotionell katastrof för vilket barn som helst. Ju mer olika en individ är den grupp den befinner sig i, desto större sannolikhet att individen marginaliseras eller tom. stigmatiseras av gruppens majoritet på grund av de olikheter som föreligger och som överskrider gruppens normer. 
 Det är av särskild vikt att lärare förstår att en sådan utsatthet kan få ödesdigra konsekvenser för individen över tid. Det kan ofta vara svårt att förstå särskilt begåvade personers tankar och logik, och tvärtom. Där är lärarens roll viktig. Oavsett pedagogiken så är lärarens acceptans och uppmuntran avgörande för hur en högt särbegåvad elev har det socialt.  Det är av särskild vikt att lärare förstår att en sådan utsatthet kan få ödesdigra konsekvenser för individen över tid. Det kan ofta vara svårt att förstå särskilt begåvade personers tankar och logik, och tvärtom. Där är lärarens roll viktig. Oavsett pedagogiken så är lärarens acceptans och uppmuntran avgörande för hur en högt särbegåvad elev har det socialt. 
  
-Lika barn leka bäst sägs det och det kan inte nog poängteras då det gäller intellektuell förmåga. Om det skiljer för mycket så har man inget eller väldigt lite utbyte av varandra. Särskilt begåvade barn behöver precis som vilket annat barn som helst, umgås med jämlikar. Tre kriterier behöver uppfyllas för att högpresterande och inte minst särbegåvade ska utvecklas så långt som möjligt +Lika barn leka bäst sägs det och det kan inte nog poängteras då det gäller intellektuell förmåga. Om det skiljer för mycket i intellektuell förmåga, så har de inget eller väldigt lite utbyte av varandra. Särskilt begåvade barn behöver precis som vilket annat barn som helst, umgås med jämlikar. Tre kriterier behöver uppfyllas för att högpresterande och inte minst särbegåvade ska utvecklas så långt som möjligt 
  
 1. acceptans och förståelse av sina lärare \\  1. acceptans och förståelse av sina lärare \\ 
sociala-sammanhang.1641901324.txt.gz · Senast uppdaterad: 2022/01/11 12:42 av anita