sociala-sammanhang
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version. | |||
sociala-sammanhang [2022/01/15 13:20] – anita | sociala-sammanhang [2022/01/15 13:23] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 3: | Rad 3: | ||
Skolan behöver anamma ett förhållningssätt som innebär att undervisningen anpassas utifrån elevens förmågor och inte efter etikettering. | Skolan behöver anamma ett förhållningssätt som innebär att undervisningen anpassas utifrån elevens förmågor och inte efter etikettering. | ||
+ | < | ||
+ | <figure style=" | ||
+ | </ | ||
+ | {{: | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | [[https:// | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
Att inte uppmärksammas eller ens accepteras av sina lärare och klasskamrater, | Att inte uppmärksammas eller ens accepteras av sina lärare och klasskamrater, | ||
Det är av särskild vikt att lärare förstår att en sådan utsatthet kan få ödesdigra konsekvenser för individen över tid. Det kan ofta vara svårt att förstå särskilt begåvade personers tankar och logik, och tvärtom. Där är lärarens roll viktig. Oavsett pedagogiken så är lärarens acceptans och uppmuntran avgörande för hur en högt särbegåvad elev har det socialt. | Det är av särskild vikt att lärare förstår att en sådan utsatthet kan få ödesdigra konsekvenser för individen över tid. Det kan ofta vara svårt att förstå särskilt begåvade personers tankar och logik, och tvärtom. Där är lärarens roll viktig. Oavsett pedagogiken så är lärarens acceptans och uppmuntran avgörande för hur en högt särbegåvad elev har det socialt. |
sociala-sammanhang.1642252842.txt.gz · Senast uppdaterad: 2022/01/15 13:20 av anita