Användarverktyg

Webbverktyg


social-utveckling-kamratrelationer

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
social-utveckling-kamratrelationer [2020/11/14 14:56] anitasocial-utveckling-kamratrelationer [2022/01/15 14:18] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== Social utveckling - kamratrelationer ====== ====== Social utveckling - kamratrelationer ======
-{{ :sarbegavning_pusselbit.png?direct&300|}} 
  
 +{{ :sarbegavning_pusselbit.png?direct&300|}}
  
-Särskilt begåvade barn (och vuxna) har naturligtvis samma behov av [[begavning-och-vanskap]] som alla andra. Däremot har de inte så lätt att hitta några intellektuella jämlikar, med samma grundsyn på etik, moral och empati. +Särskilt begåvade barn (och vuxna) har naturligtvis samma behov av [[begavning-och-vanskap|vänskap]] som alla andra. Däremot har de inte så lätt att hitta några intellektuella jämlikar, med samma grundsyn på etik, moral och empati. 
  
 Om det skiljer mer än 20 IK-enheter (intelligenskvot) mellan två personer så har de inget intellektuellt utbyte av varandra. De kan visserligen umgås men det blir då begränsat. Det är då den högt begåvade som måste anpassa sig, vilket kan vara ansträngande och det är inte så konstigt om den mer begåvade vill vila i ensamhet emellanåt.  Om det skiljer mer än 20 IK-enheter (intelligenskvot) mellan två personer så har de inget intellektuellt utbyte av varandra. De kan visserligen umgås men det blir då begränsat. Det är då den högt begåvade som måste anpassa sig, vilket kan vara ansträngande och det är inte så konstigt om den mer begåvade vill vila i ensamhet emellanåt. 
Rad 19: Rad 19:
 \\  \\ 
 **Se även:** \\  **Se även:** \\ 
-[[e-bok-utanfor-ramarna|e-boken Utanför Ramarna]] \\ +[[Barns utveckling]]\\ 
 +[[e-bok-utanfor-ramarna-2018|e-boken Utanför Ramarna]] \\ 
 [[Filurums sommarläger]] \\  [[Filurums sommarläger]] \\ 
-[[begavning-och-vanskap|Särskild begåvning och vänskap]]+[[begavning-och-vanskap|Särskild begåvning och vänskap]]\\
 [[https://www.sengifted.org/post/play-partner-or-sure-shelter-what-gifted-children-look-for-in-friendship|Play Partner” or “Sure Shelter”: What gifted children look for in friendship]] \\  [[https://www.sengifted.org/post/play-partner-or-sure-shelter-what-gifted-children-look-for-in-friendship|Play Partner” or “Sure Shelter”: What gifted children look for in friendship]] \\ 
 [[https://search.proquest.com/openview/8039bf65bab23b50ddf22076d85e97e8/1?pq-origsite=gscholar&cbl=46372|Gifted children and Erikson's theory of psychosocial development]] \\  [[https://search.proquest.com/openview/8039bf65bab23b50ddf22076d85e97e8/1?pq-origsite=gscholar&cbl=46372|Gifted children and Erikson's theory of psychosocial development]] \\ 
social-utveckling-kamratrelationer.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/15 14:18 av anita