Användarverktyg

Webbverktyg


skolan-och-eleverna

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
skolan-och-eleverna [2021/12/26 10:24] – [Se vidare:] anitaskolan-och-eleverna [2022/07/06 15:41] (aktuell) anita
Rad 3: Rad 3:
  
 Särskilt begåvade elever är en [[begavade-utmaning-i-skolan|särskild utmaning för skolan]].  Särskilt begåvade elever är en [[begavade-utmaning-i-skolan|särskild utmaning för skolan]]. 
-Grunden för all medmänsklig interaktion är [[acceptans-forstaelse-tolerans|Acceptans, Förståelse och Tolerans]] för individers olikheter - oavsett funktionsnivå. {{ :hander_apple_bit_3.jpg?300|}}+Grunden för all medmänsklig interaktion är [[acceptans-forstaelse-tolerans|Acceptans, Förståelse och Tolerans]] för individers olikheter - oavsett funktionsnivå.  
 +<html> 
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
 +</html> 
 +{{:hander_apple_bit_3.jpg?300|}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 400px"> 
 +</html> 
 +Foto: Anita Hogeborn Kullander 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html>
  
 Krocken mellan [[vad-vill-eleverna-lara-sig|vad eleverna vill lära sig]] och vad skolan vill lära ut brukar benämnas //Just-in-time-learning// respektive //Just-in-case-learning//. (Just-nu-inlärning respektive uti-fall-att-inlärning.)  Krocken mellan [[vad-vill-eleverna-lara-sig|vad eleverna vill lära sig]] och vad skolan vill lära ut brukar benämnas //Just-in-time-learning// respektive //Just-in-case-learning//. (Just-nu-inlärning respektive uti-fall-att-inlärning.) 
  
-Både förskolan och grundskolan karaktäriseras av //Just-in-case-learning// och grundar sig på en generell uppfattning av barns/elevers utveckling, förmåga och behov vid en viss ålder. [[barns-utveckling|Barns och elevers utveckling]] är dock olika för varje individ och inget barn är det andra likt. Rent generellt är det lättare att identifiera försenad utveckling till skillnad mot snabbare eller [[asynkron-utveckling|asynkron utveckling]]. +Både förskolan och grundskolan karaktäriseras av //Just-in-case-learning// och grundar sig på en generell uppfattning av barns/elevers utveckling, förmåga och behov vid en viss ålder. [[barns-utveckling|Barns och elevers utveckling]] är dock olika för varje individ och inget barn är det andra likt. Rent generellt är det lättare att identifiera försenad utveckling till skillnad mot snabbare eller [[asynkron-utveckling|asynkron utveckling]]. \\
  
 Särskilt begåvade elever har ofta ett stort behov av "just-in-time-learning" vilket gör att de på olika sätt protesterar. Det kan vara att de vägrar göra skoluppgifterna, vägrar svara på frågor, stör lektionerna, söker [[social-kompetens|konflikter]] eller helt sonika [[vaga-fraga-orka-lyssna?s[]=skolvägran|skolvägrar]].  Särskilt begåvade elever har ofta ett stort behov av "just-in-time-learning" vilket gör att de på olika sätt protesterar. Det kan vara att de vägrar göra skoluppgifterna, vägrar svara på frågor, stör lektionerna, söker [[social-kompetens|konflikter]] eller helt sonika [[vaga-fraga-orka-lyssna?s[]=skolvägran|skolvägrar]]. 
skolan-och-eleverna.1640510676.txt.gz · Senast uppdaterad: 2021/12/26 10:24 av anita