psykologutredning-i-skolan
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
psykologutredning-i-skolan [2020/11/06 15:31] – ↷ Länkar som ändrats på grund av flytt/namnändring 217.211.182.172 | psykologutredning-i-skolan [2022/01/14 15:41] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 1: | Rad 1: | ||
====== Utdrag ur Psykologutredning i skolan Socialstyrelsen - sid 34 och 35 ====== | ====== Utdrag ur Psykologutredning i skolan Socialstyrelsen - sid 34 och 35 ====== | ||
- | **Del 1 av 3** \\ | ||
- | Rapporten har sammanställts av Johanna Stålnacke och Ann-Charlotte Smedler vid Stockholms universitet på uppdrag av [Socialstyrelsen. Margareta Bondestam har varit projektledare. Rapporten har granskats av Charlotte Uggla och Merike Hansson, Socialstyrelsen. Jakob Åsberg, Psykologiska Institutionen, | ||
- | **En Psykologutredning måste leda till åtgärder**\\ | + | ==== Del 1 av 3 ==== |
+ | |||
+ | Rapporten har sammanställts av Johanna Stålnacke och Ann-Charlotte Smedler vid Stockholms universitet på uppdrag av [Socialstyrelsen. Margareta Bondestam har varit projektledare. Rapporten har granskats av Charlotte Uggla och Merike Hansson, Socialstyrelsen. Jakob Åsberg, Psykologiska Institutionen, | ||
+ | ==== En Psykologutredning måste leda till åtgärder ==== | ||
För att en utredning ska leda till något positivt är det naturligtvis avgörande att resultatet återkopplas till vårdnadshavare och till berörd personal på skolan. Psykologen bör tillse att utredningens resultat kan omsättas i åtgärder i barnets vardag. Pedagog, eventuell specialpedagog och föräldrar ska gemensamt upprätta ett konkret åtgärdsprogram. En utredning där psykologen bedömer att barnet inte kommer till sin rätt kan behöva kompletteras eller göras om vid ett senare tillfälle. Resultat som inte är tillförlitliga ska inte användas. Vissa barn kan behöva remitteras vidare till specialistenheter (som BUP, Barn- och ungdomshabilitering och neuropsykiatriska utredningsteam), | För att en utredning ska leda till något positivt är det naturligtvis avgörande att resultatet återkopplas till vårdnadshavare och till berörd personal på skolan. Psykologen bör tillse att utredningens resultat kan omsättas i åtgärder i barnets vardag. Pedagog, eventuell specialpedagog och föräldrar ska gemensamt upprätta ett konkret åtgärdsprogram. En utredning där psykologen bedömer att barnet inte kommer till sin rätt kan behöva kompletteras eller göras om vid ett senare tillfälle. Resultat som inte är tillförlitliga ska inte användas. Vissa barn kan behöva remitteras vidare till specialistenheter (som BUP, Barn- och ungdomshabilitering och neuropsykiatriska utredningsteam), | ||
==== Samtliga delar: ==== | ==== Samtliga delar: ==== | ||
- | [[/ | + | Del 1. Utdrag ur Psykologutredning i skolan Socialstyrelsen - sid 34 och 35\\ |
[[Skriftligt Psykologutlåtande|Del 2. Skriftligt Psykologutlåtande]]\\ | [[Skriftligt Psykologutlåtande|Del 2. Skriftligt Psykologutlåtande]]\\ | ||
[[muntlig-aterforing-av-utredningen|Del 3. Muntlig återföring av utredningens resultat]] | [[muntlig-aterforing-av-utredningen|Del 3. Muntlig återföring av utredningens resultat]] | ||
Rad 20: | Rad 21: | ||
[[socialstyrelsen-psykologutredning-i-skolan-2013|Rödmarkerade rutor i Socialstyrelsens anvisningar]] \\ | [[socialstyrelsen-psykologutredning-i-skolan-2013|Rödmarkerade rutor i Socialstyrelsens anvisningar]] \\ | ||
- | [[psykologer-far-stalla-diagnos|Får psykologer ställa diagnos?]]** | + | [[psykologer-far-stalla-diagnos|Får psykologer ställa diagnos?]]\\ |
- | [[e-bok-utanfor-ramarna|e-boken Utanför Ramarna]] \\ | + | [[e-bok-utanfor-ramarna-2018|e-boken Utanför Ramarna]] \\ |
psykologutredning-i-skolan.1604676687.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/11/06 15:31 av 217.211.182.172