Användarverktyg

Webbverktyg


muntlig-aterforing-av-utredningen

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
muntlig-aterforing-av-utredningen [2020/10/12 18:38] anitamuntlig-aterforing-av-utredningen [2022/01/14 13:06] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
-Tidigare: \\  [[psykologutredning-i-skolan|Psykologutredning i skolan]] \\  +**Utdrag ur Psykologutredning i skolan Socialstyrelsen - sid 34 och 35 
-[[skriftligt-psykologutlatande|Skriftligt psykologutlåtande]] +Del 3 av 3** \\ 
  
 ====== Muntlig återföring av utredningens resultat ====== ====== Muntlig återföring av utredningens resultat ======
Rad 9: Rad 8:
 Efter återföring till barn och föräldrar, självklart med deras samtycke, ska resultatet även återges till den personal i skolan som arbetar med barnet. Här kan informationen anpassas efter vad som är relevant för denna grupp. Psykologen tolkar de siffermässiga resultaten och sätter ord på vad de innebär, siffror från testprotokoll ska inte redovisas. För specialpedagog och barnets huvudsakliga pedagog kan ett djupare samarbete behövas för att resonera kring stöd och för att formulera en bra åtgärdsplan. Ju bättre de som arbetar med och kring barnet förstår dess svårigheter och styrkor, desto större är sannolikheten för att barnet får stöd och bemötande som leder till utveckling av kunskap, färdigheter och självkänsla. Efter återföring till barn och föräldrar, självklart med deras samtycke, ska resultatet även återges till den personal i skolan som arbetar med barnet. Här kan informationen anpassas efter vad som är relevant för denna grupp. Psykologen tolkar de siffermässiga resultaten och sätter ord på vad de innebär, siffror från testprotokoll ska inte redovisas. För specialpedagog och barnets huvudsakliga pedagog kan ett djupare samarbete behövas för att resonera kring stöd och för att formulera en bra åtgärdsplan. Ju bättre de som arbetar med och kring barnet förstår dess svårigheter och styrkor, desto större är sannolikheten för att barnet får stöd och bemötande som leder till utveckling av kunskap, färdigheter och självkänsla.
  
-Se vidare: \\ +==== Samtliga delar==== 
 + 
 +[[/psykologutredning-i-skolan|Del 1. Utdrag ur Psykologutredning i skolan Socialstyrelsen - sid 34 och 35]] \\  
 +[[Skriftligt Psykologutlåtande|Del 2. Skriftligt Psykologutlåtande]]\\  
 +Del 3. Muntlig återföring av utredningens resultat\\ 
 + 
 +==== Ladda ner komplett fil: ==== 
 + 
 +[[https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2013-6-39.pdf|Socialstyrelsen: Psykologutredning i skolan 2013-6-39]]  
 + 
 +==== Se även: ==== 
 [[socialstyrelsen-psykologutredning-i-skolan-2013|Rödmarkerade rutor i Socialstyrelsens anvisningar]] \\  [[socialstyrelsen-psykologutredning-i-skolan-2013|Rödmarkerade rutor i Socialstyrelsens anvisningar]] \\ 
 [[psykologer-far-stalla-diagnos|Får psykologer ställa diagnos?]] [[psykologer-far-stalla-diagnos|Får psykologer ställa diagnos?]]
 +
 +
  
muntlig-aterforing-av-utredningen.1602520736.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/10/12 18:38 av anita