Användarverktyg

Webbverktyg


mobbning

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
mobbning [2020/11/28 11:07] – [Artiklar i olika media] anitamobbning [2022/07/06 11:50] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== MOBBNING ====== ====== MOBBNING ======
-Mobbning kopplas oftast till elever och skolan.  Men det primitiva beteendet förekommer bland alla åldrar och i alla sammanhang där grupper av människor möts. Särskilt drabbade är barn, elever, vuxna som är särskilt begåvade. Mobbningen kan vara aktiv verbalt och/eller fysiskt men även {{ :vuxna_paverkar_status_hos_barn.png?300|}} passivt med tystnad och utfrysning. Individer som fungerar annorlunda (jämfört med vad som uppfattas som normalt) blir i stort sett alltid betraktade som avvikande och konstiga. Man förstår dem inte och undviker därför dessa personer och ger signaler till omgivningen att göra det också. +Mobbning kopplas oftast till elever och skolan.  Men det primitiva beteendet förekommer bland alla åldrar och i alla sammanhang där grupper av människor möts. Särskilt drabbade är barn, elever, vuxna som är särskilt begåvade.    
 +<html> 
 +<figure style="float: right; margin-right: 2em"> 
 +</html> 
 +{{:vuxna_paverkar_status_hos_barn.png?300|}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 300px"> 
 +</html> 
 +Illustration: Anita Hogeborn Kullander 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html> 
 +Mobbningen kan vara aktiv verbalt och/eller fysiskt men även passiv med tystnad och utfrysning. Individer som fungerar annorlunda (jämfört med vad som uppfattas som normalt) blir i stort sett alltid betraktade som avvikande och konstiga. Man förstår dem inte och undviker därför dessa personer och ger signaler till omgivningen att göra det också.
  
 Jag (Anita Kullander) har forskat på mobbning och bla varit ledande i arbetet att ta fram en anti-mobbnings-modell i en skola. [[nytorpsskolan-mot-mobbning|Nytorpsskolan skapar egen modell mot mobbning]]. [[nytorps-t-modell-beskrivning|Nytorps T-modell]] Jag (Anita Kullander) har forskat på mobbning och bla varit ledande i arbetet att ta fram en anti-mobbnings-modell i en skola. [[nytorpsskolan-mot-mobbning|Nytorpsskolan skapar egen modell mot mobbning]]. [[nytorps-t-modell-beskrivning|Nytorps T-modell]]
- 
  
 ==== Artiklar i olika media ====  ==== Artiklar i olika media ==== 
Rad 12: Rad 22:
 [[individperspektivet-viktigt-vid-mobbning|Individperspektivet nödvändigt för att förstå mobbning Psykologtidningen 2008]] \\  [[individperspektivet-viktigt-vid-mobbning|Individperspektivet nödvändigt för att förstå mobbning Psykologtidningen 2008]] \\ 
 [[Vuxna blundar mobbning|Vuxna blundar för mobbning DN Debatt 2008]] \\  [[Vuxna blundar mobbning|Vuxna blundar för mobbning DN Debatt 2008]] \\ 
-[[avvikande-fullt-normalt|Att vara avvikande är faktiskt helt normalt DN 2006]] \\  +[[avvikande-fullt-normalt|Att vara avvikande är faktiskt helt normalt DN 2006]]\\  
- +[[mobbning-debatt-2015|Debattartikel - Morgan Allings program mot mobbning]]\\ 
-[[mobbning-debatt-2015|Debattartikel - Morgan Allings program mot mobbning]] +
 {{ :diskriminerad_trakasserad_krankt.pdf |Skolverkets rapport från 2009 - Diskriminerad, trakasserad, kränkt?}}  {{ :diskriminerad_trakasserad_krankt.pdf |Skolverkets rapport från 2009 - Diskriminerad, trakasserad, kränkt?}} 
  
mobbning.1606558042.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/11/28 11:07 av anita