dagens-fundering-ar-2025
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
dagens-fundering-ar-2025 [2025/08/18 08:32] – anita | dagens-fundering-ar-2025 [2025/08/18 08:41] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 20: | Rad 20: | ||
När jag läser olika psykologutlåtanden över personer som genomgått en psykologutredning, | När jag läser olika psykologutlåtanden över personer som genomgått en psykologutredning, | ||
- | Dessa personer/ | + | |
+ | Dessa personer/ | ||
Vad hände med respekten och acceptansen för olika personligheter? | Vad hände med respekten och acceptansen för olika personligheter? | ||
+ | |||
Vad hände med respekten för individen – likheter och olikheter mellan två personer. Vad hände med möjligheter att utvecklas framåt, uppåt? | Vad hände med respekten för individen – likheter och olikheter mellan två personer. Vad hände med möjligheter att utvecklas framåt, uppåt? | ||
+ | |||
Dvs. om jag får ”papper” på att jag har svårt med nya personer – kommer jag indirekt få tillåtelse att ännu mer undvika nya personer. Om jag har svårt med att hålla ordning – kommer jag då att få tillåtelse att inte städa? | Dvs. om jag får ”papper” på att jag har svårt med nya personer – kommer jag indirekt få tillåtelse att ännu mer undvika nya personer. Om jag har svårt med att hålla ordning – kommer jag då att få tillåtelse att inte städa? | ||
+ | |||
Jag har själv ställt diagnoser under mitt yrkesverksamma liv som psykolog. Ibland är det tyvärr nödvändigt för att få adekvat hjälp och stöd av skola/ | Jag har själv ställt diagnoser under mitt yrkesverksamma liv som psykolog. Ibland är det tyvärr nödvändigt för att få adekvat hjälp och stöd av skola/ | ||
- | För mig är en diagnos endast nödvändig i de fall en medicinering är nödvändig. I övrigt är de egentligen bara en beskrivning av en individs svårigheter respektive lättheter. För skolans del är en pedagogisk kartläggning ett mycket bättre underlag för hur undervisningen behöver anpassas för att eleven ska utvecklas så långt möjligt (enligt skollagen). | + | För mig är en diagnos endast nödvändig i de fall en medicinering är nödvändig. |
+ | |||
+ | I övrigt är de egentligen bara en beskrivning av en individs svårigheter respektive lättheter. | ||
+ | |||
+ | För skolans del är en pedagogisk kartläggning ett mycket bättre underlag för hur undervisningen behöver anpassas för att eleven ska utvecklas så långt möjligt (enligt skollagen). | ||
En diagnos som tex ADHD tar bort personligheten. Stereotyper får fritt spelrum hos personer i omgivningen. Alla tror att de ”vet” vad ADHD är. Men vad de oftast inte vet är att ADHD ser olika ut hos varje individ. | En diagnos som tex ADHD tar bort personligheten. Stereotyper får fritt spelrum hos personer i omgivningen. Alla tror att de ”vet” vad ADHD är. Men vad de oftast inte vet är att ADHD ser olika ut hos varje individ. | ||
- | För mig är det spännande att upptäcka och lära känna andra personer utifrån att de just är egna personer. | + | |
+ | För mig är det spännande att upptäcka och lära känna andra personer utifrån att de just är egna personer. | ||
+ | |||
+ | För mig kan alltså en diagnos | ||
Anita B Kullander | Anita B Kullander | ||
Leg. psykolog | Leg. psykolog | ||
- | == FÖRVIRRANDE FÖRKORTNINGAR == | + | |
+ | |||
+ | == 2025-06-27 | ||
Jag lyssnade på en ljudbok om en persons politiska arbete både inom Sverige och internationellt. Ordet Medborgerliga Rättigheter nämndes. Därefter användes förkortningen MR istället för hela begreppet. Helt plötsligt märkte jag att innehållet bleknade, tappade sitt värde, sin styrka. | Jag lyssnade på en ljudbok om en persons politiska arbete både inom Sverige och internationellt. Ordet Medborgerliga Rättigheter nämndes. Därefter användes förkortningen MR istället för hela begreppet. Helt plötsligt märkte jag att innehållet bleknade, tappade sitt värde, sin styrka. |
dagens-fundering-ar-2025.1755505957.txt.gz · Senast uppdaterad: 2025/08/18 08:32 av anita