Användarverktyg

Webbverktyg


dagens-fundering-ar-2024

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
dagens-fundering-ar-2024 [2024/03/17 12:17] anitadagens-fundering-ar-2024 [2024/05/01 10:07] (aktuell) anita
Rad 4: Rad 4:
  
 {{:undefined:applenregn.jpg?250 |}} Av Anita Kullander\\ {{:undefined:applenregn.jpg?250 |}} Av Anita Kullander\\
 +\\
 Med ojämna mellanrum lägger jag upp något som jag för tillfället funderat över. Ibland har jag svaret - ibland inte. Med ojämna mellanrum lägger jag upp något som jag för tillfället funderat över. Ibland har jag svaret - ibland inte.
  
Rad 14: Rad 15:
 </html> </html>
  
 +
 +== 2024-05-01 VARFÖR LYSSNAR INTE SKOLAN PÅ MIG? ==
 +
 +Många föräldrar är bekymrade över att skolans personal inte lyssnar på dem.
 +Skolan har presenterat olika ”problem” som de har med eleven i skolan.
 +Föräldrarna uppger att de har gett skolan flera olika förslag på hur de ska undervisa, bemöta eller åtgärda olika problemsituationer som skolan beskriver att de har.  Föräldrar blir sedan bekymrade över att skolan inte lyssnar på dem. 
 +
 +För det första: En pedagog blir proffessionellt kränkt om föräldrar talar om för dem hur de ska sköta sitt arbete. 
 +
 +För det andra: Den kommunala skolan är en myndighet. Endast deras chefer kan tala om för dem hur de ska arbeta. 
 +
 +För det tredje: Det är viktigt att rektor blir medveten om sin personals ”brister och okunskap” och bör därför alltid vara med på mötena med skolan.
 +
 +Mötena ska sedan handla om vad skolan ser att eleven kan i olika ämnen, styrkor och svagheter, vilka insatser skolan har provat osv. Mötet ska sedan avslutas med vad skolan ska göra och tid för uppföljande möte - helst inom 3 veckor. Be sedan att få minnesanteckningar/protokoll från mötet. 
 +
 +Fokus ska alltså ligga på vad skolan ska göra – inte på vad eleven inte gör.
 +
 +Se vidare:  https://www.anitakullander.se/pedagogisk-kartlaggning
  
 == 2024-03-17 ANGÅENDE SMARTA BARNS INTELLEKTUELLA UTVECKLING == == 2024-03-17 ANGÅENDE SMARTA BARNS INTELLEKTUELLA UTVECKLING ==
Rad 20: Rad 39:
 utveckling så kommer 8-åringen  utveckling så kommer 8-åringen 
 ligga ungefär 2 år före och 12-åringen 3 år före. ligga ungefär 2 år före och 12-åringen 3 år före.
-Man kan nästan säga att utvecklingen sker i den+Man skulle kunna säga att utvecklingen sker i den
 hastighet som IQ-nivån ligger på.  hastighet som IQ-nivån ligger på. 
  
dagens-fundering-ar-2024.1710674275.txt.gz · Senast uppdaterad: 2024/03/17 12:17 av anita