Användarverktyg

Webbverktyg


dagens-fundering-ar-2022

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
dagens-fundering-ar-2022 [2022/11/16 16:30] anitadagens-fundering-ar-2022 [2022/12/16 16:25] (aktuell) anita
Rad 13: Rad 13:
 </figcaption></figure> </figcaption></figure>
 </html> </html>
 +
 +==== 2022-12-16 SKOLLAGEN KONTRA VERKLIGHETEN ====
 +
 +”Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.”
 +
 +Denna långa mening säger egentligen allt. 
 +Jag tolkar denna formulering som att skolan ska se eleverna som individer. Ingen är mer eller mindre värd än någon annan – oavsett funktionsnivå. Varje individ har rätt att utvecklas. Trots detta så ges lärarna inte förutsättningar för det. De får ingen adekvat fortbildning och skolans organisation är inte anpassad så att skollagen kan följas.
 +
 +Om man istället tittar på Grundsärskolan och hur lärarna arbetar där. Där är det självklart att eleverna ligger på olika funktionsnivåer. Lärarna där är också experter på att individualisera. De skulle aldrig drömma om att säga ”du får vänta tills den långsammaste är klar”. Där premierar man istället framgångar och om en elev skulle uppnå grundskolans betygsnivå i något ämne så kan den eleven faktiskt få ett grundskolebetyg i just det ämnet eller ämnena. 
 +
 +Enligt skollagen så ska ALLA barn få möjligheter att utvecklas - även i Grundskolan. I verkligheten är det dock få skolor som följer Skollagen. De som inte följer lagen är då logiskt sett lagbrytare! 
 +
 +**Vad gör man åt det?** 
 +
  
 ==== 2022-11-16 BEGÅVNINGSTEST?! ==== ==== 2022-11-16 BEGÅVNINGSTEST?! ====
dagens-fundering-ar-2022.1668612650.txt.gz · Senast uppdaterad: 2022/11/16 16:30 av anita