Användarverktyg

Webbverktyg


dagens-fundering-ar-2021

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
dagens-fundering-ar-2021 [2022/01/08 09:52] – ↷ Länkar som ändrats på grund av flytt/namnändring anitadagens-fundering-ar-2021 [2022/01/09 09:49] (aktuell) – [Se även:] anita
Rad 1: Rad 1:
-====== DAGENS FUNDERING ÅR 2022 ====== 
-Av [[Anita Kullander]]\\ 
-Med ojämna mellanrum lägger jag upp något som jag för tillfället funderat över. Ibland har jag svaret - ibland inte. 
- 
-===== 2022-01-07 Varför vill vi ha ”normala” barn ===== 
-Från barnets födelse så börjar man mäta barnet, Vikt, längd och hur mycket barnet äter och hur ofta, viktökning, avföringens färg och form osv, osv.  
-Föräldrar drillas av BVC att hålla koll på och tom. notera alla dessa data. När sedan barnet alltmer börjar aktivera sig så noteras det i en liten bok: första leendet, första gurglet och den motoriska utvecklingen.  När barnen avviker från den ”normala” utvecklingskurvan så blir man orolig – oavsett om det handlar om sen eller tidig utveckling. Då måste man ha svar. Är det normalt?  
-Alla vill ha normala barn! Varför det? Vill man inte ha barn - barn med egen personlighet, sina specifika egenskaper, sina talanger och intressen, som utmanar och berikar oss med sitt specifika sätt att uppleva, uppfatta och upptäcka omvärlden?  
-Varför är man så rädd för att barnet ska avvika från ”normalkurvan”? 
- 
 ====== DAGENS FUNDERING ÅR 2021 ====== ====== DAGENS FUNDERING ÅR 2021 ======
- 
-Av [[Anita Kullander]]\\ 
-Med ojämna mellanrum lägger jag upp något som jag för tillfället funderat över. Ibland har jag svaret - ibland inte. 
- 
 <html> <html>
 <figure style="float: right; margin-left: 2em"> <figure style="float: right; margin-left: 2em">
 </html> </html>
-{{ :lingon_1a_100814.jpg?300|}} +{{:lingon_1a_100814.jpg?230|}} 
 <html> <html>
-<figcaption style="clear: right; max-width: 250px">+<figcaption style="clear: right; max-width: 230px">
 </html> </html>
 Foto: Anita Hogeborn Kullander Foto: Anita Hogeborn Kullander
Rad 25: Rad 11:
 </figcaption></figure> </figcaption></figure>
 </html> </html>
-====== 2021-11-19 Om man är för bra så förlorar man ====== 
  
 +<html>
 +<div style="font-size: large">
 +</html>
 +Med ojämna mellanrum lägger jag upp något som jag för tillfället funderat över. Ibland har jag svaret - ibland inte.
 +<html>
 +</div>
 +</html>
 +\\
 +\\
 +\\
 +===== 2021-11-19 Om man är för bra så förlorar man =====
 Jag såg en dansk TV-serie om en lärare (Rita) och i ett av avsnitten skulle man ha idrottsdag med fotbollsmatch. Några lärare hade då beslutat att det ena laget (som förväntades vinna stort) inte fick göra fler än 5 mål. Om de gjorde fler så skulle motståndarlaget vinna! Det går att översätta till särskilt begåvades situation i skolan. Man får inte vara för bra för då förlorar man./Anita Kullander Jag såg en dansk TV-serie om en lärare (Rita) och i ett av avsnitten skulle man ha idrottsdag med fotbollsmatch. Några lärare hade då beslutat att det ena laget (som förväntades vinna stort) inte fick göra fler än 5 mål. Om de gjorde fler så skulle motståndarlaget vinna! Det går att översätta till särskilt begåvades situation i skolan. Man får inte vara för bra för då förlorar man./Anita Kullander
  
- +===== 2021-10-28 Tester och ”prestations -noja” =====
- +
-====== 2021-10-28 Tester och ”prestations -noja” =====+
 Många föräldrar berättar om deras barns rädsla för tester och prov i skolan. Tester ses som ett bevis på begåvning, intelligens och sammanblandar det med människovärde.   Många föräldrar berättar om deras barns rädsla för tester och prov i skolan. Tester ses som ett bevis på begåvning, intelligens och sammanblandar det med människovärde.  
  
Rad 41: Rad 34:
 Skolan har ett uppdrag att utifrån en förutbestämd läroplan undervisa. För skolan är det därför viktigt att veta vad eleven kan för att bedöma vad som behöver kompletteras med via stöd eller stimulans. Enligt skollagen så gäller detta oavsett på vilken kunskapsnivå eleven ligger på. Skolan har ett uppdrag att utifrån en förutbestämd läroplan undervisa. För skolan är det därför viktigt att veta vad eleven kan för att bedöma vad som behöver kompletteras med via stöd eller stimulans. Enligt skollagen så gäller detta oavsett på vilken kunskapsnivå eleven ligger på.
  
-**Man skulle kunna vända på det – ett test visar vad skolan har lyckats lära ut. +**Man skulle kunna vända på det – ett test visar vad skolan har lyckats lära ut.**
-** +
- +
-====== 2021-09-30 VARFÖR SA DU INGET? ======+
  
 +===== 2021-09-30 Varför sa du inget? =====
 Alltemellanåt hamnar våra barn i situationer som vi vuxna tycker att de borde ha berättat för oss föräldrar. Det kan vara allt emellan något som gått sönder eller att de gjort något otillåtet eller olämpligt, blivit utsatta för trakasserier, lögner eller tom mobbning.  Alltemellanåt hamnar våra barn i situationer som vi vuxna tycker att de borde ha berättat för oss föräldrar. Det kan vara allt emellan något som gått sönder eller att de gjort något otillåtet eller olämpligt, blivit utsatta för trakasserier, lögner eller tom mobbning. 
 När vi föräldrar får reda på det så är (vanligtvis) vår första kommentar till barnet (ofta med anklagande tonfall):  När vi föräldrar får reda på det så är (vanligtvis) vår första kommentar till barnet (ofta med anklagande tonfall): 
Rad 66: Rad 57:
 Därför måste vi fundera över hur vi formulerar oss – då det har hänt det som inte borde hända. Därför måste vi fundera över hur vi formulerar oss – då det har hänt det som inte borde hända.
  
- +===== 2021-09-14 - Drillande föräldrar och drillade barn =====
-====== 2021-09-14 - Drillande föräldrar och drillade barn ======+
  
 Vad innebär det att ”drilla” någon.  Vad innebär det att ”drilla” någon. 
Rad 82: Rad 72:
 Jag tror att det är väldigt få föräldrar som klarar av att (eller vill) drilla eller tvinga sina barn till inlärning.  Däremot menar jag att det är skolan som ”drillar” elever med sina upprepningar och sk överinlärning. Jag tror att det är väldigt få föräldrar som klarar av att (eller vill) drilla eller tvinga sina barn till inlärning.  Däremot menar jag att det är skolan som ”drillar” elever med sina upprepningar och sk överinlärning.
  
- +===== 2021-03-21 - Ping-pong =====
-====== 2021-03-21 - Ping-pong ======+
  
 När föräldrar är missnöjda med skolan så talar de om för skolan (pedagogen) att de gör fel.\\  Pedagogen blir då vanligtvis kränkt i sin yrkesroll och bollar tillbaka. \\  När föräldrar är missnöjda med skolan så talar de om för skolan (pedagogen) att de gör fel.\\  Pedagogen blir då vanligtvis kränkt i sin yrkesroll och bollar tillbaka. \\ 
Rad 98: Rad 87:
 Skolan är en myndighet (dvs. den kommunala skolan) och föräldrar kan inte tala om __hur__ de ska sköta sitt myndighetsuppdrag. Däremot kan och bör de påtala när något inte fungerar och kräva __att__ skolan skaffsr sig kunskaper och förändrar sina metoder. Skolan är en myndighet (dvs. den kommunala skolan) och föräldrar kan inte tala om __hur__ de ska sköta sitt myndighetsuppdrag. Däremot kan och bör de påtala när något inte fungerar och kräva __att__ skolan skaffsr sig kunskaper och förändrar sina metoder.
  
-==== 2021-01-27 Processen före en ev diagnos ==== +===== 2021-01-27 Processen före en ev diagnos =====
 Om en patient kommer till doktorn och säger "jag har ont i magen" så svarar inte doktorn med en diagnos direkt. Doktorn ställer frågor som hur länge, hur stark smärtan är, vad man ätit, urin och avföring, osv osv. Läkaren försöker att först och främst utreda om det finns någon enkel förklaring till magsmärtorna. Att ta till magröntgen och ev operation kommer allra sist i utredningsprocessen.  Om en patient kommer till doktorn och säger "jag har ont i magen" så svarar inte doktorn med en diagnos direkt. Doktorn ställer frågor som hur länge, hur stark smärtan är, vad man ätit, urin och avföring, osv osv. Läkaren försöker att först och främst utreda om det finns någon enkel förklaring till magsmärtorna. Att ta till magröntgen och ev operation kommer allra sist i utredningsprocessen. 
  
 Likadant borde det vara när man träffar på ett barn eller elev som på olika sätt inte fungerar bra i skolan. Innan man börjar prata om diagnos borde det utredas och säkerställas att inget annat kan förklara barnets/elevens vantrivsel eller problematiska beteende.  Likadant borde det vara när man träffar på ett barn eller elev som på olika sätt inte fungerar bra i skolan. Innan man börjar prata om diagnos borde det utredas och säkerställas att inget annat kan förklara barnets/elevens vantrivsel eller problematiska beteende. 
  
-==== 2021-01-27 Skollagen från 2011 ==== +=====  2021-01-27 Skollagen från 2011 ===== 
 + 
 År 2011 började en ny Skollag gälla och då tänker jag främst på Kap 3, § 2, med meningarna ”Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.” samt ””Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.” Egentligen är det en ganska revolutionerande formulering - som kom helt obemärkt. Helt plötsligt ska alla elever ges samma möjligheter till stöd och stimulans för att utvecklas optimalt. Lika plötsligt fick pedagogerna helt nya direktiv och skulle ställa om sig över en natt - utan information, utan fortbildning och utan stöd från skolledning eller elevhälsan. Alldeles för många inom skolans värld är totalt obekanta med denna lag och fortsätter således att arbeta som de gjorde innan år 2011. År 2011 började en ny Skollag gälla och då tänker jag främst på Kap 3, § 2, med meningarna ”Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.” samt ””Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.” Egentligen är det en ganska revolutionerande formulering - som kom helt obemärkt. Helt plötsligt ska alla elever ges samma möjligheter till stöd och stimulans för att utvecklas optimalt. Lika plötsligt fick pedagogerna helt nya direktiv och skulle ställa om sig över en natt - utan information, utan fortbildning och utan stöd från skolledning eller elevhälsan. Alldeles för många inom skolans värld är totalt obekanta med denna lag och fortsätter således att arbeta som de gjorde innan år 2011.
  
-==== Se även: ====+=====Se även:=====
  
-[[dagens-fundering-ar-2021]]\\ +[[Dagens fundering år 2022]]\\ 
 +[[Dagens-fundering-ar-2021]]\\ 
 [[Dagens fundering år 2020]]\\  [[Dagens fundering år 2020]]\\ 
 [[Dagens fundering år 2019]]\\  [[Dagens fundering år 2019]]\\ 
dagens-fundering-ar-2021.1641631950.txt.gz · Senast uppdaterad: 2022/01/08 09:52 av anita