Innehållsförteckning

PDF att ladda ner: Socialstyrelsen - Psykologutredning i skolan.

Socialstyrelsen har gett ut anvisningar till skolpsykologer om hur en psykologutredning ska gå till. Viktig information som tydligt visar vad en skolpsykolog ska kräva att skolan ska ha gjort (och dokumenterat) innan det blir aktuellt med en vidare utredning av skolpsykologen. Bla anges det på sidan 20 att en pedagogisk kartläggning alltid ska föregå en psykologutredning.

Här är ett utdrag med de rödmarkerade rutorna i original-dokumentet som är en bra sammanfattning av dessa anvisningar:

SIDAN 11

SIDAN 14

SIDAN 15

En utredning kan vara påkallad såväl om barnet riskerar att inte uppnå kunskapskrav som om det stöter på andra svårigheter i sin skolsituation.
Det kan handla om barn eller ungdomar som

Många barn kan uppvisa kombinationer av svårigheter.

SIDAN 17

SIDAN 19

Anitas kommentar: Även om det är rektor som beslutar att ge psykologen uppdrag att utreda eleven så har vårdnadshavare rätt att tacka nej till sådan utredning.

SIDAN 20

En pedagogisk kartläggning ska alltid föregå en psykologutredning.

SIDAN 22

En psykolog som utreder i skolan ska besitta erforderlig kompetens i att

SIDAN 23

Anitas kommentar: Psykologen ska även tillsammans med vårdnadshavarna komma överens om vad syftet med utredningen är, vilka eventuella resultat (diagnoser) som det kan handla om.

SIDAN 32

Uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter kan ha många orsaker. Vad som ligger till grund för svårigheterna är viktigt att förstå för att kunna vidta lämpliga åtgärder.

SIDAN 35

SIDAN 36

SIDAN 38

Se även:
Utdrag ur Psykologutredning i skolan Socialstyrelsen - sid 34 och 35