Användarverktyg

Webbverktyg


vad-man-bor-krava-av-en-skola-enligt-skolinspektionen

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
vad-man-bor-krava-av-en-skola-enligt-skolinspektionen [2023/09/19 15:20] anitavad-man-bor-krava-av-en-skola-enligt-skolinspektionen [2023/09/19 15:27] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 +{{ :skolinspektionen_logo.png?300|}}
 ====== Vad man bör kräva av en skola enligt Skolinspektionen ====== ====== Vad man bör kräva av en skola enligt Skolinspektionen ======
  
 +\\
  
 **Enligt Skolinspektionen bör du leta efter skolor som uppfyller följande 9 kriterier:** **Enligt Skolinspektionen bör du leta efter skolor som uppfyller följande 9 kriterier:**
  
 1. Skolan har helst haft samma rektor i 3 år eller mer.\\ 1. Skolan har helst haft samma rektor i 3 år eller mer.\\
 +
 2. Lärarkollegiet har samsyn på och samtalar om hur man stimulerar elever som ligger långt fram.  \\ 2. Lärarkollegiet har samsyn på och samtalar om hur man stimulerar elever som ligger långt fram.  \\
 +
 3. Överlämningar används som underlag för planering av undervisning och det finns organisatoriskt stöd för att göra anpassningar till lämplig nivå.\\ 3. Överlämningar används som underlag för planering av undervisning och det finns organisatoriskt stöd för att göra anpassningar till lämplig nivå.\\
 +
 4. Rektor har god insyn i hur undervisningen bedrivs. Ledarskapet kan beskrivas som pedagogiskt och inte bara administrativt.\\ 4. Rektor har god insyn i hur undervisningen bedrivs. Ledarskapet kan beskrivas som pedagogiskt och inte bara administrativt.\\
 +
 5. Elevhälsoteamet och lärarna har arbetssätt för att samverka även kring elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling. \\ 5. Elevhälsoteamet och lärarna har arbetssätt för att samverka även kring elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling. \\
 +
 6. Även elever som ligger långt fram synliggörs i det systematiska kvalitetsarbetet och betraktas inte som en självgående grupp.\\ 6. Även elever som ligger långt fram synliggörs i det systematiska kvalitetsarbetet och betraktas inte som en självgående grupp.\\
 +
 7. Skolan organiserar berikande och motivationshöjande aktiviteter under skoltid. T ex bok-, språk-, teknik- eller matte-klubbar som är öppna för alla elever. \\ 7. Skolan organiserar berikande och motivationshöjande aktiviteter under skoltid. T ex bok-, språk-, teknik- eller matte-klubbar som är öppna för alla elever. \\
 +
 8. Kompetensutveckling görs för personalen och erfarenhetsutbyte görs med andra skolor för att utveckla undervisningen, även för de elever som ligger långt fram. \\ 8. Kompetensutveckling görs för personalen och erfarenhetsutbyte görs med andra skolor för att utveckla undervisningen, även för de elever som ligger långt fram. \\
 +
 9. Huvudmannen efterfrågar resultat för elever som ligger långt fram och följer upp kvalitet både inom och mellan skolor så att eleverna får en likvärdig utbildning.\\ 9. Huvudmannen efterfrågar resultat för elever som ligger långt fram och följer upp kvalitet både inom och mellan skolor så att eleverna får en likvärdig utbildning.\\
  
 [[https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/kvalitetsgranskning/2022/stimulerande-undervisning/|Skolinspektionen: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling]] [[https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/kvalitetsgranskning/2022/stimulerande-undervisning/|Skolinspektionen: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling]]
vad-man-bor-krava-av-en-skola-enligt-skolinspektionen.1695129640.txt.gz · Senast uppdaterad: 2023/09/19 15:20 av anita