Användarverktyg

Webbverktyg


upptacktes-barns-sarskilda-begavning

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
upptacktes-barns-sarskilda-begavning [2022/01/16 09:57] anitaupptacktes-barns-sarskilda-begavning [2022/01/16 10:45] (aktuell) anita
Rad 3: Rad 3:
 **Föräldrarna berättar - deras namn är ändrade.** **Föräldrarna berättar - deras namn är ändrade.**
  
-Hur kom ni på det här med särbegåvning? +**1. Anna:** Har nu läst en hel del gamla inlägg i detta fantastiska forum som ju är nytt för mig sedan 
-Namnen är ändrade.\\ +
- +
-**1. Anna** Har nu läst en hel del gamla inlägg i detta fantastiska forum som ju är nytt för mig sedan +
 igår. Jag är nyfiken på vilken eller vilka händelser/situationer/omständigheter som först fick er att  igår. Jag är nyfiken på vilken eller vilka händelser/situationer/omständigheter som först fick er att 
 misstänka eller förstå att ert barn är särbegåvat? Kanske finns liknande tråd sedan tidigare, men jag misstänka eller förstå att ert barn är särbegåvat? Kanske finns liknande tråd sedan tidigare, men jag
 har inte sett just en sådan, och skulle gärna höra mer om det...\\ har inte sett just en sådan, och skulle gärna höra mer om det...\\
  
-**2. Dagmar** Utredde min 9-åring för adhd vilket han inte hade. Bara stökig i skolan, vandrar omkring,  +**2. Dagmar:** Utredde min 9-åring för adhd vilket han inte hade. Bara stökig i skolan, vandrar omkring,  
-avbryter, räcker ej upp handen o tycker att skolan är trist. +avbryter, räcker ej upp handen o tycker att skolan är trist.\\ 
-Bosse Mitt fall var ganska enkelt. Jag fick reda på min särbegåvning sent i livet och min dåvarande+ 
 +**3. Bosse** Mitt fall var ganska enkelt. Jag fick reda på min särbegåvning sent i livet och min dåvarande
 fru är också särbegåvad så när barnen började att visa tecken på det så var det bara att tuta och  fru är också särbegåvad så när barnen började att visa tecken på det så var det bara att tuta och 
-köra. Som många andra här så var Anita den som sparkade igång processen. +köra. Som många andra här så var Anita den som sparkade igång processen.\\ 
-Erika Min A skrev sitt namn när han var 25 månder gammal, kunde skriva och läsa innan han var  + 
-4, självlärd, därför anade vi så klart att han var lite annorlunda. Runt 4 såg vi fler tecken och till +**4. Erika:** Min A skrev sitt namn när han var 25 månder gammal, kunde skriva och läsa innan han var  
 +år. Självlärd, därför anade vi så klart att han var lite annorlunda. Runt 4 såg vi fler tecken och till 
 slut var det hans talpedagog som föreslog det och vi gjorde en bedömning hos en psykolog med IQ slut var det hans talpedagog som föreslog det och vi gjorde en bedömning hos en psykolog med IQ
-test. +test.\\ 
-Fanny Tror sällan det är en händelse/situation som gör att man misstänker särbegåvning. För oss + 
 +**5. Fanny:** Tror sällan det är en händelse/situation som gör att man misstänker särbegåvning. För oss 
 handlade det om att sonen förvånade oss gång på gång från 15 månaders ålder. Ex att sonen  handlade det om att sonen förvånade oss gång på gång från 15 månaders ålder. Ex att sonen 
 pratade tre-ords-meningar vid 15 mån, var intresserad av bokstäver vid 20 månader osv. Kom med  pratade tre-ords-meningar vid 15 mån, var intresserad av bokstäver vid 20 månader osv. Kom med 
 avancerade reflektioner och slutsatser väldigt tidigt. avancerade reflektioner och slutsatser väldigt tidigt.
-Görel Enkelt! Jag har vetat om min egen särbegåvning sedan mycket tidigt i livet. Både jag och + 
 +**6. Görel:** Enkelt! Jag har vetat om min egen särbegåvning sedan mycket tidigt i livet. Både jag och 
 min mamma kände igen symtomen redan när sonen var spädbarn. Vaken alert tidigt tal tidigt  min mamma kände igen symtomen redan när sonen var spädbarn. Vaken alert tidigt tal tidigt 
-allting stor energi och vetgirighet snabb inlärning +allting stor energi och vetgirighet snabb inlärning\\ 
-Hanna 13 månader gammal tog sonen sin pappa i handen, gick fram till bilarna som stod på gården+ 
 +**7. Hanna:** 13 månader gammal tog sonen sin pappa i handen, gick fram till bilarna som stod på gården
 och rabblade upp alla registernummer. Då pratade han i meningar med upp till nio ord. Det blev  och rabblade upp alla registernummer. Då pratade han i meningar med upp till nio ord. Det blev 
 rätt uppenbart att han inte var helt mainstream. Vid 2,5 läste han helt självmant och från 3- års  rätt uppenbart att han inte var helt mainstream. Vid 2,5 läste han helt självmant och från 3- års 
-ålder har han slukat framför allt faktatexter +ålder har han slukat framför allt faktatexter. 
-Cecilia En vän tyckte att min son var väldigt lika en annan pojke hon kände. Den pojken blev + 
 +**8. Cecilia** En vän tyckte att min son var väldigt lika en annan pojke hon kände. Den pojken blev 
 sedan "diagnostiserad" som särskilt begåvad och då började jag läsa på, och bitarna föll på plats.  sedan "diagnostiserad" som särskilt begåvad och då började jag läsa på, och bitarna föll på plats. 
 (Även vad gäller mig själv.) (Även vad gäller mig själv.)
-Irma På ett sätt har jag alltid vetat det, precis som jag också vetat om min egen IQ (utreddes ju på + 
 +**9. Irma:** På ett sätt har jag alltid vetat det, precis som jag också vetat om min egen IQ (utreddes ju på 
 90-talet själv) men jag har liksom aldrig kopplat ihop det med något förrän för ett år sen, när jag  90-talet själv) men jag har liksom aldrig kopplat ihop det med något förrän för ett år sen, när jag 
 såg ett teveinslag om särbegåvning. Då trillade polletten ner vad gäller sonen och varför skolan  såg ett teveinslag om särbegåvning. Då trillade polletten ner vad gäller sonen och varför skolan 
Rad 42: Rad 46:
 percentilen både sonen och jag jag). Och för mig blir det aha-upplevelse på aha-upplevelse. Sen att percentilen både sonen och jag jag). Och för mig blir det aha-upplevelse på aha-upplevelse. Sen att
 jag har vetat en massa fakta (som att sonen lärde sig läsa själv vid 4, att han läste Stephen  jag har vetat en massa fakta (som att sonen lärde sig läsa själv vid 4, att han läste Stephen 
-Hawkings - inte barnböckerna - vid 7 när han var intresserad av rymden etc) det betydde ändå +Hawkings - i13. Martante barnböckerna - vid 7 när han var intresserad av rymden etc) det betydde ändå 
 ingenting förrän polletten trillade ner hos mig. Och för mig innebär kunskapen om hans IQ att jag  ingenting förrän polletten trillade ner hos mig. Och för mig innebär kunskapen om hans IQ att jag 
 mycket lättare kan ställa krav på honom och hänvisa till att man måste ta ansvar för de gåvor man  mycket lättare kan ställa krav på honom och hänvisa till att man måste ta ansvar för de gåvor man 
Rad 50: Rad 54:
 (matteproblem t ex) som jag inte fattar ett jota av. Jag måste inte fatta allt, och jag tycker att det är  (matteproblem t ex) som jag inte fattar ett jota av. Jag måste inte fatta allt, och jag tycker att det är 
 lika delar skönt att ibland anstränga mig för att försöka förstå som att ibland bara slappa i känslan  lika delar skönt att ibland anstränga mig för att försöka förstå som att ibland bara slappa i känslan 
-av att jag inte har koll på allt (jag är i övriga livet så - alltför - van att alltid ha värsta överblicken,  +av att jag inte har koll på allt (jag är i övriga livet så - alltför - van att alltid ha värsta överblicken, hålla i alla trådar, få saker att hända etc. Äh, nu svarade jag på mer än du frågad om - men det bjuder jag på. 
-hålla i alla trådar, få saker att hända etc. Äh, nu svarade jag på mer än du frågad om - men det  + 
-bjuder jag på  +**10. Jonna:** Vår k var sen i tal och att gå, vi hade iofs inte så svårt att förstå honom. Vad hans sena tal och gångutveckling berodde på är att han har som många särbegovade barn har en perfektionistisk 
-Jonna Vår k var sen i tal och att gå, vi hade iofs inte så svårt att förstå honom. Vad hans sena tal  +
-och gångutveckling berodde på är att han har som många särbegovade barn har en perfektionistisk +
 ådra, k gör inget han inte behärskar. Men en ledtråd då han var liten var nog då han var 2,5 år o jag ådra, k gör inget han inte behärskar. Men en ledtråd då han var liten var nog då han var 2,5 år o jag
 bad honom hämta en blöjja till sin nyfödde lillebror. Då paketet var oöppnat så tar lillpalten o drar  bad honom hämta en blöjja till sin nyfödde lillebror. Då paketet var oöppnat så tar lillpalten o drar 
Rad 62: Rad 64:
 Han har ett vuxet språk som gjorde att han blev lite utanför men nu verkar hans klasskamrater  Han har ett vuxet språk som gjorde att han blev lite utanför men nu verkar hans klasskamrater 
 vuxit i kapp. Han hatar repetioner och mellanled i skolan tyckte han var bedrövligt, bättre med  vuxit i kapp. Han hatar repetioner och mellanled i skolan tyckte han var bedrövligt, bättre med 
-uppställningar. I dag älskar han grafisk design minecraft och javaprogramering. +uppställningar. I dag älskar han grafisk design minecraft och javaprogramering.\\ 
-Karla Vår filur är väldigt intresserad av teknik och matte. Jag tänkte att jag kanske kunde hitta + 
 +**11. Karla:** Vår filur är väldigt intresserad av teknik och matte. Jag tänkte att jag kanske kunde hitta 
 någon kurs eller liknande som han kunde gå för att stilla sin nyfikenhet. När jag surfade runt på  någon kurs eller liknande som han kunde gå för att stilla sin nyfikenhet. När jag surfade runt på 
 olika sidor så hamnade jag på Mensas hemsida om särbegåvade barn. Då trillade poletten ner för  olika sidor så hamnade jag på Mensas hemsida om särbegåvade barn. Då trillade poletten ner för 
Rad 71: Rad 74:
 om det kanske är därför jag inte har reagerat förut. Han är ju väldigt lik mig i mycket. Jag har ju  om det kanske är därför jag inte har reagerat förut. Han är ju väldigt lik mig i mycket. Jag har ju 
 inte förstått att det är ovanligt att kunna räkna när man är 5 eller att man lägger förskolans mest  inte förstått att det är ovanligt att kunna räkna när man är 5 eller att man lägger förskolans mest 
-avancerade pussel när man är 2... +avancerade pussel när man är 2...\\ 
-LeonoraDet var delvis andras kommentarer och delvis känslan vi hade själva. När femåringen satt + 
 +**12. Leonora:** Det var delvis andras kommentarer och delvis känslan vi hade själva. När femåringen satt 
 i barnkammaren och räknade till en miljon och kunde rabbla multiplikationtabellerna för skoj skull i barnkammaren och räknade till en miljon och kunde rabbla multiplikationtabellerna för skoj skull
 så kändes det ju lite som överkurs för den åldern, men då har vi flera andra som också är på  så kändes det ju lite som överkurs för den åldern, men då har vi flera andra som också är på 
Rad 80: Rad 84:
 Kanske hon ritar lite väl avancerat och kan sjunga och återge väldigt många fler visor och  Kanske hon ritar lite väl avancerat och kan sjunga och återge väldigt många fler visor och 
 klassiska stycken än jag har hört andra i hennes ålder. Hon spelar piano och gör egna små stycken  klassiska stycken än jag har hört andra i hennes ålder. Hon spelar piano och gör egna små stycken 
-där hon ibland lyckas följa någon barnvisa men inte mer än så än. +där hon ibland lyckas följa någon barnvisa men inte mer än så än.\\ 
-Marta När grabben bröt ihop som 13-åring i åk 7 sökte jag med ljus o lykta på nätet om vad som + 
 +**13. Marta:** När grabben bröt ihop som 13-åring i åk 7 sökte jag med ljus o lykta på nätet om vad som 
 kunde tänkas fela honom. Ramlade över Filurum-sidan o tog kontakt med Anita. Visst visste vi att  kunde tänkas fela honom. Ramlade över Filurum-sidan o tog kontakt med Anita. Visst visste vi att 
 han var smart...duktig...men tänkte inte så mkt på det. Han var 1 år o 9 mån när han kom till oss,  han var smart...duktig...men tänkte inte så mkt på det. Han var 1 år o 9 mån när han kom till oss, 
Rad 95: Rad 100:
 kontakt med särbegåvning och här känner vi oss hemma. Allt som han var intresserad av letades  kontakt med särbegåvning och här känner vi oss hemma. Allt som han var intresserad av letades 
 upp och fastnade. Vid 5-6 gled han via TV/dator in på att bli självlärd i engelska. Vid utredning  upp och fastnade. Vid 5-6 gled han via TV/dator in på att bli självlärd i engelska. Vid utredning 
-förra året fick han diagnos ADHD och höga Wiscresultat. +förra året fick han diagnos ADHD och höga Wiscresultat.\\ 
-PatriciaJag har nog alltid vetat. Sonen var liksom alltid lite mer och lite före. Lärde sig läsa och  + 
-räkna själv tidigt. Men det var aldrig någon stor grej. Vi hade dagmamma när barnen var små, liten+**14. Patricia:** Jag har nog alltid vetat. Sonen var liksom alltid lite mer och lite före. Lärde sig läsa och räkna själv tidigt. Men det var aldrig någon stor grej. Vi hade dagmamma när barnen var små, liten
 grupp och åldersblandat och där kunde han vara bara sig själv. Men när vi bytte till traditionell,  grupp och åldersblandat och där kunde han vara bara sig själv. Men när vi bytte till traditionell, 
 åldersindelad verksamhet så blev det olidligt tydligt. Att få igenom anpassningar, som att slippa  åldersindelad verksamhet så blev det olidligt tydligt. Att få igenom anpassningar, som att slippa 
 sitta med enskilda bokstäver när han faktiskt kunde läsa hela böcker visade sig vara förunderligt  sitta med enskilda bokstäver när han faktiskt kunde läsa hela böcker visade sig vara förunderligt 
-svårt. +svårt.\\ 
-Ronja Vi märkte det tidigt när det gällde teknik, språk och att han hellre pysslade med verktyg och  + 
-tyckte om att diskutera med vuxna. I skolan blev det extra påtagligt i och kompisrelationer och att +**15. Ronja:** Vi märkte det tidigt när det gällde teknik, språk och att han hellre pysslade med verktyg och tyckte om att diskutera med vuxna. I skolan blev det extra påtagligt i och kompisrelationer och att 
 det inte fungerade i klassrummet. Tack och lov har det flutit mkt vatten under broarna sen dess.  det inte fungerade i klassrummet. Tack och lov har det flutit mkt vatten under broarna sen dess. 
-Svetlana Vi har alltid förstått och förstår ännu inte, på samma gång. Lite som Karla skriver- iom + 
 +**16.Svetlana:** Vi har alltid förstått och förstår ännu inte, på samma gång. Lite som Karla skriver- iom 
 att jag också var sådan så reagerade jag inte. Jag lärde mig läsa själv på dagis (som 3-4 åring) ur en att jag också var sådan så reagerade jag inte. Jag lärde mig läsa själv på dagis (som 3-4 åring) ur en
 pixiebok om en pojke som tar hand om en elefant. Min bästa barndomsvän från dagis lärde sig  pixiebok om en pojke som tar hand om en elefant. Min bästa barndomsvän från dagis lärde sig 
Rad 115: Rad 121:
 matteprogrammet i höstas och plöjde tre årskurser på tre månader och ja...när vi hittade hit så  matteprogrammet i höstas och plöjde tre årskurser på tre månader och ja...när vi hittade hit så 
 förstod vi plötsligt annat som hans intensitet (som alltid varit där). Jag gjorde själv ett informellt iq förstod vi plötsligt annat som hans intensitet (som alltid varit där). Jag gjorde själv ett informellt iq
-test och ja, så sakteliga trillar poletten ned... Och du då Anna, hur kom ni hit? +test och ja, så sakteliga trillar poletten ned... Och du då Anna, hur kom ni hit?\\ 
-Torsten Första gången var när vi fick resultatet av BUP-utredning i 5:an, och det visade max på + 
 +**17. Torsten:** Första gången var när vi fick resultatet av BUP-utredning i 5:an, och det visade max på 
 performance och verbalt. Visst hade han varit tidig med att tala, och som mycket liten nyfiken och  performance och verbalt. Visst hade han varit tidig med att tala, och som mycket liten nyfiken och 
 pigg, men skolan var tuff. Läsning/skrivning kom sent och sitter inte rikigt än (han fyller 14 snart). pigg, men skolan var tuff. Läsning/skrivning kom sent och sitter inte rikigt än (han fyller 14 snart).
Rad 126: Rad 133:
 killar också (02,05) där 02 också är filur. Kanske 05:an också, men han är så duktig och trivs så i  killar också (02,05) där 02 också är filur. Kanske 05:an också, men han är så duktig och trivs så i 
 skolan att vi tror att han kanske är en "vanlig" högpresterare. skolan att vi tror att han kanske är en "vanlig" högpresterare.
-Ulla Vi kände igen oss själva i deras sätt att vara. Omgivningen påpekade gärna och ofta hur + 
 +**18. Ulla:** Vi kände igen oss själva i deras sätt att vara. Omgivningen påpekade gärna och ofta hur 
 smarta de var. De kunde läsa innan 3 på svenska och lärde sig prata engelska på 6 veckor när de  smarta de var. De kunde läsa innan 3 på svenska och lärde sig prata engelska på 6 veckor när de 
 var 4. Är nu 11 år och på gymnasienivå i matte, engelska och kinesiska. Släkt och vänner har  var 4. Är nu 11 år och på gymnasienivå i matte, engelska och kinesiska. Släkt och vänner har 
-aldrig varit något bekymmer, men skolan har varit (och är) ett levande h-vete för alla inblandade. +aldrig varit något bekymmer, men skolan har varit (och är) ett levande h-vete för alla inblandade.\\ 
-Viveca Vi visste ingenting om särbegåvning alls. Vi har alltid tyckt att vår W varit " duktig" och + 
 +**19. Viveca:** Vi visste ingenting om särbegåvning alls. Vi har alltid tyckt att vår W varit " duktig" och 
 har väl på något sätt stimulerat hans utveckling med att köpa svårare spel, lego, pussel, böcker.  har väl på något sätt stimulerat hans utveckling med att köpa svårare spel, lego, pussel, böcker. 
 Han har alltid varit intresserad av fakta mer än saga. När han skulle fylla 5 och gick på lekis  Han har alltid varit intresserad av fakta mer än saga. När han skulle fylla 5 och gick på lekis 
Rad 147: Rad 156:
 klassrummet och med vissa kamrater men det räcker för att skolan inte vet vad det ska göra.  klassrummet och med vissa kamrater men det räcker för att skolan inte vet vad det ska göra. 
 Välkomna hit :):) Välkomna hit :):)
-Torsten Det här med Filurum har varit superbra. P har plötsligt börjat åka och fika med andra + 
 +**20. Torkel:** Det här med Filurum har varit superbra. P har plötsligt börjat åka och fika med andra 
 ungdomar. ungdomar.
-Xerxes Irma, vad jag känner igen mig i din berättelse. Kul att läsa. Vi började nog misstänka något + 
-när E lärde sig läsa i treårsåldern. Jag tror han läste Kalle och chokladfabriken precis när han +**21. Xerxes:** Irma, vad jag känner igen mig i din berättelse. Kul att läsa. Vi började nog misstänka något när E lärde sig läsa i treårsåldern. Jag tror han läste Kalle och chokladfabriken precis när han 
 fyllde fem. Nu är han sju och har precis läst ut första delen av sagan om ringen på två-tre dagar.  fyllde fem. Nu är han sju och har precis läst ut första delen av sagan om ringen på två-tre dagar. 
 Han har också alltid plöjt faktaböcker... Han gjorde treornas matteprov utan fel nu första terminen  Han har också alltid plöjt faktaböcker... Han gjorde treornas matteprov utan fel nu första terminen 
Rad 164: Rad 174:
 Han leker gärna med tjejer också vilket få andra killar i hans omgivning gör. Vi började googla när Han leker gärna med tjejer också vilket få andra killar i hans omgivning gör. Vi började googla när
 vi misstänkte att han kanske var ganska smart och hamnade ganska snart på Mensas hemsida. Sen  vi misstänkte att han kanske var ganska smart och hamnade ganska snart på Mensas hemsida. Sen 
-hittade vi som tur är hit! +hittade vi som tur är hit!\\ 
-Ylva När vår E var under 1.5 år, och knappt sade ett ord men förstod väldigt komplicerade + 
 +**22. Ylva:** När vår E var under 1.5 år, och knappt sade ett ord men förstod väldigt komplicerade 
 instruktioner, då började vi undra. Vi kunde be honom gå in i ett annat rum, öppna ett skåp och  instruktioner, då började vi undra. Vi kunde be honom gå in i ett annat rum, öppna ett skåp och 
 sedan leta sig fram till något specifikt under, över, bakom och i något annat och han förstod och  sedan leta sig fram till något specifikt under, över, bakom och i något annat och han förstod och 
Rad 172: Rad 183:
 om han är ruskigt smart. Men just då var vi för upptagna med att undra varför han inte började  om han är ruskigt smart. Men just då var vi för upptagna med att undra varför han inte började 
 prata. prata.
-Görel Ja perfektionistisk också vilket leder till en massa låsningar. Tex så vägrar han cykla trots att + 
-han är 6 nu. Det är för farligt anser han. Talar ofta om för mig vad som är farligt och säger att jag  +**23. Görel:** Ja perfektionistisk också vilket leder till en massa låsningar. Tex så vägrar han cykla trots att han är 6 nu. Det är för farligt anser han. Talar ofta om för mig vad som är farligt och säger att jag är en dum risktagare.\\ 
-är en dum risktagare.· + 
-Xerxes Det låter som vår E som har världens låsning om simning eftersom han är rädd för att dö  +**24. Xerxes:** Det låter som vår E som har världens låsning om simning eftersom han är rädd för att dö  
-då. (Att cykla fort i skogen på en mountainbike är däremot helt okej.) +då. (Att cykla fort i skogen på en mountainbike är däremot helt okej.)\\ 
-Viveca    Ja perfektionist stämmer bra på W. När det gäller hans egen prestation vid tex prov + 
 +**25. Viveca:**  Ja perfektionist stämmer bra på W. När det gäller hans egen prestation vid tex prov 
 eller när han inte förstår på en gång. När det gäller att prova på olika saker gör han det med  eller när han inte förstår på en gång. När det gäller att prova på olika saker gör han det med 
 nyfikenhet och glädje. Oftast blir det att när han väl förstår hur det fungerar och har lärt sig  nyfikenhet och glädje. Oftast blir det att när han väl förstår hur det fungerar och har lärt sig 
 regler osv är det inte intressant längre. Han gillar inte sport men gör det om han måste. Att  regler osv är det inte intressant längre. Han gillar inte sport men gör det om han måste. Att 
 vinna är inte viktigt men prestationen är viktig vilket gör att han kan bli sur ibland när han  vinna är inte viktigt men prestationen är viktig vilket gör att han kan bli sur ibland när han 
-blir kullad i kullkekar på idrotten. Jobbar mycket på att klara av att allt inte behöver bli +blir kullad i kullekar på idrotten. Jobbar mycket på att klara av att allt inte behöver bli 
 perfekt. Någon som har tips på detta ? perfekt. Någon som har tips på detta ?
-Leonora Perfektionism är nog utmärkande för filurer.+ 
 +**26. Leonora:** Perfektionism är nog utmärkande för filurer.
 Vår nu fjorton års pojke pratade inte heller nästan någonting fram till två års ålder. Pratade inte  Vår nu fjorton års pojke pratade inte heller nästan någonting fram till två års ålder. Pratade inte 
 VÅRT språk. Han förstod precis allt och var extremt uppmärksam och kommunikation på sitt sätt,  VÅRT språk. Han förstod precis allt och var extremt uppmärksam och kommunikation på sitt sätt, 
 men tala skulle han göra på sitt språk. Han visste t ex vad mjölk hette och om jag pressade honom  men tala skulle han göra på sitt språk. Han visste t ex vad mjölk hette och om jag pressade honom 
 sa han det, men sedan skulle det sägas på hans språk. Idag är han lysande i svenska slukar böcker  sa han det, men sedan skulle det sägas på hans språk. Idag är han lysande i svenska slukar böcker 
-och skriver underbara berättelser. +och skriver underbara berättelser.\\ 
-Vår tolvåring började också extremt tidigt med talet, men han talade inte i ord, utan  + 
-härmade exakt intonationen i orden. Det gjorde att man förstod långa, långa meningar när  +**27. Mona:**  Vår tolvåring började också extremt tidigt med talet, men han talade inte i ord, utan  
-han var 1-2 år, utan att han uttalade orden. +härmade exakt intonationen i orden. Det gjorde att man förstod långa, långa meningar när han var 1-2 år, utan att han uttalade orden.\\ 
-En av tioåringarna var väldigt tidig också i talet. Kommer aldrig glömma när hon kom ner + 
 +**28. Erik:** Toåringen var väldigt tidig också i talet. Kommer aldrig glömma när hon kom ner 
 som tvååring och med en lång mening och ett perfekt "r" sade att nu hade hon minsann  som tvååring och med en lång mening och ett perfekt "r" sade att nu hade hon minsann 
-hittat sin morgonrock. Den andra älskar också att läsa och skriva. Båda smugglar in böcker  +hittat sin morgonrock.\\ 
-på tråkiga lektioner och fastnar jämt i biblioteket (till lärarnas stora förtrytelse). + 
-Fyraåringen är perfektionist när det gäller uttalandet av ord och kan haka upp sig mitt i +**29. Margareta:**  Mitt barn älskar att läsa och skriva. Båda smugglar in böcker  
 +på tråkiga lektioner och fastnar jämt i biblioteket (till lärarnas stora förtrytelse).\\ 
 + 
 +**30. Pia:** Fyraåringen är perfektionist när det gäller uttalandet av ord och kan haka upp sig mitt i 
 meningar för att hitta rätt och och rätt uttal. Ibland när hon inte lyckas väljer hon istället ett  meningar för att hitta rätt och och rätt uttal. Ibland när hon inte lyckas väljer hon istället ett 
-annat, snarlikt ord. Ett exempel var när hon satt i sin barnstol på morgonen och skulle äta  +annat, snarlikt ord. Ett exempel var när hon satt i sin barnstol på morgonen och skulle äta sin gröt som pytteliten (1-2) och var så frustrerad över att hon inte lyckades uttala havregrynsgröt rätt. Hon satt länge länge och till slut började hon gråta bara för att det inte blev rätt. 
-sin gröt som pytteliten (1-2) och var så frustrerad över att hon inte lyckades uttala  + 
-havregrynsgröt rätt. Hon satt länge länge och till slut började hon gråta bara för att det inte  +**31. Anna:** jag hittade hit genom mensas hemsida för en kort tid sedan. Vägen dit bestod av att jag väl sedan mycket länge sett tecken på att min son är väldigt smart på vissa områden, men inte tänkt  
-blev rätt  +jättemycket på det, då han också varit rätt sen på en del andra områden.\\
-Anna Så spännande att ta del av era berättelser! Vill bara höra mer och mer! Jo, Svetlana, jag  +
-hittade hit genom mensas hemsida för en kort tid sedan. Vägen dit bestod av att jag väl sedan  +
-mycket länge sett tecken på att min son är väldigt smart på vissa områden, men inte tänkt  +
-jättemycket på det, då han också varit rätt sen på en del andra områden. +
 Det som fick mig att söka mer info och till sist hitta hit var för att förskolan för en tid sedan lyfte  Det som fick mig att söka mer info och till sist hitta hit var för att förskolan för en tid sedan lyfte 
 upp en hel del problem som jag delvis förstod, och till stora delar kände att de missuppfattade. För  upp en hel del problem som jag delvis förstod, och till stora delar kände att de missuppfattade. För 
 att ta den lite kortare versionen hade han då lyckats få pedagoger oroliga över att han hade någon  att ta den lite kortare versionen hade han då lyckats få pedagoger oroliga över att han hade någon 
-neurologisk sjukdom pga att han förvandlas till spaghetti när det är något han inte vill göra,  +neurologisk sjukdom pga att han förvandlas till spaghetti när det är något han inte vill göra, samtidigt som han förklarar att hans hjärna inte kan styra hans händer, att han har "dåligt minne" och inte längre kommer ihåg hur man gör. Allt detta framlagt av sonen på det mest dramatiska och inlevelsefulla sätt att erfarna pedagoger ringde mig på jobbet och bad mig ta honom till läkare. Det gjorde jag, och precis som jag visste var han frisk. Han har definitivt inte dåligt minne - absolut ingenting går honom förbi. Hemma och i andra trygga miljöer är han en kreativ, nyfiken, empatisk, känslig och vansinnigt humoristisk person med 
-samtidigt som han förklarar att hans hjärna inte kan styra hans händer, att han har "dåligt minne"  +enorma krav på sig själv. Han älskar labyrinter och byggnader. Kan läsa kartor och följa avancerade ritningar för att bygga modeller avsedda för stora barn. Han föredrar dock ofta att få någon annan att göra själva byggandet på det sätt han visar, då han blir vansinnig om han inte får något exakt på den plats han har avsett. Om någon inte förstår hur han menar blir han jättearg på sig själv och gråter för att han "inte har orden för att säga". Det är intressant att läsa andras beskrivningar av perfektionism, det känns igen! Sonen har sedan lång tid varit noga med symmetrier, bilar ska parkeras parallellt med linjerna i parkeringsrutan, toapapper ska vara avrivet exakt rakt och vid perforeringen. Det gör honom jättearg om jag påstår att det inte är viktigt och skriker att det är viktigt för honom! Ibland kan dock asymmetrier väcka enorm glädje hos honom; han kan nästan skratta ihjäl sig åt ett regelbundet mönster som plötsligt avviker i en enda liten detalj. 
-och inte längre kommer ihåg hur man gör. Allt detta framlagt av sonen på det mest dramatiska och  +  När han var drygt ett år pekade han på boksidor på varje ställe där något särskilt ord upprepades, eller någon viss form i ett abstrakt mönster. Han har kunnat alla bokstäver sedan före 2-årsåldern (jag blir inte klok på om han kan läsa eller ej; ibland gör han det helt spontant, men när jag ber honom läsa säger han att han inte kan.) 
-inlevelsefulla sätt att erfarna pedagoger ringde mig på jobbet och bad mig ta honom till läkare. Det +  När han ska utrycka hur mycket eller lite han vill något konstruerar han ofta någon godtycklig skala och kan t ex säga att han vill bli "20 hungrig" innan han äter, och än så länge är han bara "12 hungrig"
-gjorde jag, och precis som jag visste var han frisk. +  För övrigt har han ett oerhört gott omdöme och har alltid varit försiktig pga medvetenhet om risker. Han väntar med att göra tills han känner sig trygg med att han kan klara det. 
-Han har definitivt inte dåligt minne - absolut ingenting går honom förbi. Hemma och i andra  +  
-trygga miljöer är han en kreativ, nyfiken, empatisk, känslig och vansinnigt humoristisk person med +När det gäller mig själv har jag vetat att jag ligger högt IQ-mässigt och alltid har haft nästan skamligt lätt för mig i skolan och senare akademisk karriär. Däremot har jag på andra områden känt mig extremt korkad och oförstående inför en massa saker som de flesta människor ägnar sig åt, och det är först i vuxen ålder jag förstått kopplingen mellan det ena och det andra. Den diskrepansen känner jag också igen hos min son... 
-enorma krav på sig själv. Han älskar labyrinter och byggnader. Kan läsa kartor och följa  + 
-avancerade ritningar för att bygga modeller avsedda för stora barn. Han föredrar dock ofta att få  +**32. Cecilia:** Jag har ju förstått från början att M var smartare än genomsnittet. Tyckte dock inte det var så märkvärdigt. (Han lärde sig läsa först i 6årsåldern, vilket jag själv gjorde när jag var 4.) Allt gick bra fram till skolstarten men sedan blev det jobbigt med kompisar och mobbning. Eftersom han inte alls är verbal fick jag inte reda på så mycket - och eftersom vi har haft det tufft i.o.m. att hans pappa dog när M var 2, har jag letat förklaringar på helt annat håll.  
-någon annan att göra själva byggandet på det sätt han visar, då han blir vansinnig om han inte får  +Jag önskar att jag hade fått tipset om särbegåvning i början av hans skoltid...\\ 
-något exakt på den plats han har avsett. Om någon inte förstår hur han menar blir han jättearg på  + 
-sig själv och gråter för att han "inte har orden för att säga". Det är intressant att läsa andras  +**33. Christin:** Det är som att läsa om min son och den här perfektionismen som gör att han gråter och bryter ihop när saker inte blir perfekta eller när någon missförstår hans avancerade förklaringar. Då vill han döda sig själv.\\ 
-beskrivningar av perfektionism, det känns igen! Sonen har sedan lång tid varit noga med  + 
-symmetrier, bilar ska parkeras parallellt med linjerna i parkeringsrutan, toapapper ska vara avrivet  +**34. Anna:** Min sons ilska och frustration riktar sig först både inåt och utåt, men sedan får jag trösta men oftast först när han själv ber mig om det. Men jag är osäker på om trösten gör att han känner sig bättre med det som inte blev som han tänkt? Men jag tror det...\\ 
-exakt rakt och vid perforeringen. Det gör honom jättearg om jag påstår att det inte är viktigt och  + 
-skriker att det är viktigt för honom! Ibland kan dock asymmetrier väcka enorm glädje hos honom;  +**35. Peter:** För en tid sedan (när förskolepersonalen var på både sonen och mig om allt möjligt, och  
-han kan nästan skratta ihjäl sig åt ett regelbundet mönster som plötsligt avviker i en enda liten  +de uppfattade honom som lat/bortskämd) då uttryckte han flera ggr om dagen att han var dålig och dum. Jag har diskuterat vidare med pedagogerna och fått förklara hur jag tycker mig se att sonen fungerar, att han är rädd för att misslyckas, och att lat är ett ord jag inte tycker stämmer alls på honom (och som jag har stora problem att någon använder om någon fyraåring alls för övrigt!). De har faktiskt lyssnat (jag har dock inte alls använt ord som begåvning). Jag har också själv vågat vara mer konsekvent i min lyhördhet efter att ha läst mer om både högkänslighet och särbegåvning, och skillnaden i sonens grundstämning  
-detalj. +är enorm. Han blir fortfarande arg och frustrerad i specifika situationer, men han går inte runt och säger att han är dum och dålig och inte älskar sig själv. Nu är han glad när han vaknar, sugen på att komma igång med dagen och säger både nu och då att han är bra på ett eller annat.\\ 
-När han var drygt ett år pekade han på boksidor på varje ställe där något särskilt ord  + 
-upprepades, eller någon viss form i ett abstrakt mönster. Han har kunnat alla bokstäver  +**36Gustav:** Problemet är att sonen även till stor del riktar sin frustration utåt. Inte minst mot saken han blir arg på. Han förstör den då våldsamt och man blir så chockad att tyvärr reagerar jag då med att bli arg eller förfärad själv. Inte bra alls  
-sedan före 2-årsåldern (jag blir inte klok på om han kan läsa eller ej; ibland gör han det helt + 
-spontant, men när jag ber honom läsa säger han att han inte kan.)  +**37. Birgit:** Han vill slå den som inte förstår. Då blir det svårt att trösta för man blir ju arg själv. 
-När han ska utrycka hur mycket eller lite han vill något konstruerar han ofta någon  + 
-godtycklig skala och kan t ex säga att han vill bli "20 hungrig" innan han äter, och än så  +**38. Amanda:** Det är ju verkligen svårt med tålamodet ibland, och jag blir också många gånger oerhört  
-länge är han bara "12 hungrig".  +arg själv. Men det är uppenbart här hos oss att min ilska inte är någon framkomlig väg; tycker det hela då bara eskalerar och blir värre och värre... Har haft enormt stor nytta av Petra Krantz  Lindgrens blogg för att bättre försöka förstå och hantera utbrottssituationer på ett sätt som blir behagligare för både sonen och mig... Men svårt är det... Ibland lättare, men ofta svårt eller rentav supersvårt... \\ 
-För övrigt har han ett oerhört gott omdöme och har alltid varit försiktig pga medvetenhet  + 
-om risker. Han väntar med att göra tills han känner sig trygg med att han kan klara det. +**39. Zelda:** Letade desperat efter något som kunde förklara vår sons minst sagt jobbiga beteende och snubblade över en bok på biblioteket, minns inte nu vilken det var men den tog upp särbegåvning och det var bara "aha!" inte enbart för sonen utan även för mig själv, mina döttrar och min man. Det var så skönt att få ett namn på det, och inte bara allmänt dra till med "smart" eller "tidigt utvecklad", som inte är en uppenbar beskrivning av min son. Han är särbegåvad men lågpresterande på flera områden och hans särbegåvning tar sig ofta uttryck som kognitiva blackouter, utbrott och självömkan av stora mått. Han kan pendla otroligt snabbt i humör och bli rejält elak och våldsam. Och han är långsint som få! Ältar 
-Ja, det här blev ju så klart inte kort, och det finns hur många egenheter som helst som  +
-börjar poppa upp i mitt medvetande nu när jag ser på honom med lite "nya" ögon.  +
-När det gäller mig själv har jag vetat att jag ligger högt IQ-mässigt och alltid har haft  +
-nästan skamligt lätt för mig i skolan och senare akademisk karriär. Däremot har jag på  +
-andra områden känt mig extremt korkad och oförstående inför en massa saker som de flesta +
-människor ägnar sig åt, och det är först i vuxen ålder jag förstått kopplingen mellan det ena  +
-och det andra. Den diskrepansen känner jag också igen hos min son... +
-Nu slutar jag (för nu)Vill gärna läsa mer av era berättelser och erfarenheter!!! Tack för att  +
-detta forum finns och för att jag får vara med!  +
-Cecilia Jag vill tillägga att jag ju har förstått från början att M var smartare än genomsnittet.  +
-Tyckte dock inte det var så märkvärdigt. (Han lärde sig läsa först i 6årsåldern, vilket jag själv  +
-gjorde när jag var 4.) Allt gick bra fram till skolstarten men sedan blev det jobbigt med kompisar  +
-och mobbning. Eftersom han inte alls är verbal fick jag inte reda på så mycket - och eftersom vi  +
-har haft det tufft i.o.m. att hans pappa dog när M var 2, har jag letat förklaringar på helt annat håll.  +
-Jag önskar att jag hade fått tipset om särbegåvning i början av hans skoltid... +
-Cecilia Christin, tack för att du startade denna tråd, det blev så många givande berättelser. Mycket  +
-igenkänning men också att särbegåvningen tar sig så olika uttryck. +
-Görel Christin det är som att läsa om min son och den här perfektionismen som gör att han gråter  +
-och bryter ihop när saker inte blir perfekta eller när någon missförstår hans avancerade  +
-förklaringar. Då vill han döda sig själv +
-Anna Hur gör du då Anna? Är han mottaglig för tröst? Min sons ilska och frustration riktar sig  +
-först både inåt och utåt, men sedan får jag trösta men oftast först när han själv ber mig om det.  +
-Men jag är osäker på om trösten gör att han känner sig bättre med det som inte blev som han  +
-tänkt? Men jag tror det... +
-För en tid sedan (när förskolepersonalen var på både honom och mig om allt möjligt, och  +
-de uppfattade honom som lat/bortskämd) då uttryckte han flera ggr om dagen att han var  +
-dålig och dum. Jag har diskuterat vidare med pedagogerna och fått förklara hur jag tycker  +
-mig se att sonen fungerar, att han är rädd för att misslyckas, och att lat är ett ord jag inte  +
-tycker stämmer alls på honom (och som jag har stora problem att någon använder om  +
-någon fyraåring alls för övrigt!). De har faktiskt lyssnat (jag har dock inte alls använt ord  +
-som begåvning). Jag har också själv vågat vara mer konsekvent i min lyhördhet efter att ha  +
-läst mer om både högkänslighet och särbegåvning, och skillnaden i sonens grundstämning  +
-är enorm. Han blir fortfarande arg och frustrerad i specifika situationer, men han går inte  +
-runt och säger att han är dum och dålig och inte älskar sig själv. Nu är han glad när han  +
-vaknar, sugen på att komma igång med dagen och säger både nu och då att han är bra på ett +
-eller annat · +
-Görel Oj jag har inget bra svar på den saken. Problemet är att sonen även till stor del riktar sin  +
-frustration utåt. Inte minst mot saken han blir arg på. Han förstör den då våldsamt och man blir så  +
-chockad att tyvärr reagerar jag då med att bli arg eller förfärad själv. Inte bra alls +
-Görel Och han vill slå den som inte förstår. Då blir det svårt att trösta för man blir ju arg själv +
-Anna Ja, det är ju verkligen svårt med tålamodet ibland, och jag blir också många gånger oerhört  +
-arg själv. Men det är uppenbart här hos oss att min ilska inte är någon framkomlig väg; tycker det  +
-hela då bara eskalerar och blir värre och värre... Har haft enormt stor nytta av Petra Krantz  +
-Lindgrens blogg för att bättre försöka förstå och hantera utbrottssituationer på ett sätt som blir  +
-behagligare för både sonen och mig... Men svårt är det... Ibland lättare, men ofta svårt eller rentav  +
-supersvårt...  +
-Zelda    Letade desperat efter något som kunde förklara vår sons minst sagt jobbiga beteende  +
-och snubblade över en bok på biblioteket, minns inte nu vilken det var men den tog upp  +
-särbegåvning och det var bara "aha!" inte enbart för sonen utan även för mig själv, mina  +
-döttrar och min man. Det var så skönt att få ett namn på det, och inte bara allmänt dra till  +
-med "smart" eller "tidigt utvecklad", som inte är en uppenbar beskrivning av min son. Han  +
-är särbegåvad men lågpresterande på flera områden och hans särbegåvning tar sig ofta  +
-uttryck som kognitiva blackouter, utbrott och självömkan av stora mått. Han kan pendla  +
-otroligt snabbt i humör och bli rejält elak och våldsam. Och han är långsint som få! Ältar +
 orättvisor (även inbillade sådana i veckor. orättvisor (även inbillade sådana i veckor.
  
upptacktes-barns-sarskilda-begavning.1642323476.txt.gz · Senast uppdaterad: 2022/01/16 09:57 av anita