Användarverktyg

Webbverktyg


skolverkets-lista-pa-vad-man-bor-krava-av-en-skola-som-passar-sarskilt-begavade-elever

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

skolverkets-lista-pa-vad-man-bor-krava-av-en-skola-som-passar-sarskilt-begavade-elever [2023/09/18 21:35] – skapad anitaskolverkets-lista-pa-vad-man-bor-krava-av-en-skola-som-passar-sarskilt-begavade-elever [2023/11/05 21:12] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 Skolverkets lista på  Skolverkets lista på 
  
-Enligt Skolinspektionen bör du leta efter skolor som uppfyller följande 9 kriterier: +Enligt Skolinspektionen bör du leta efter skolor som uppfyller följande 9 kriterier:\\ 
-1. Skolan har helst haft samma rektor i 3 år eller mer. +1. Skolan har helst haft samma rektor i 3 år eller mer.\\ 
-2. Lärarkollegiet har samsyn på och samtalar om hur man stimulerar elever som ligger långt fram.   +2. Lärarkollegiet har samsyn på och samtalar om hur man stimulerar elever som ligger långt fram.\\   
-3. Överlämningar används som underlag för planering av undervisning och det finns organisatoriskt stöd för att göra anpassningar till lämplig nivå. +3. Överlämningar används som underlag för planering av undervisning och det finns organisatoriskt stöd för att göra anpassningar till lämplig nivå.\\ 
-4. Rektor har god insyn i hur undervisningen bedrivs. Ledarskapet kan beskrivas som pedagogiskt och inte bara administrativt. +4. Rektor har god insyn i hur undervisningen bedrivs. Ledarskapet kan beskrivas som pedagogiskt och inte bara administrativt.\\ 
-5. Elevhälsoteamet ochlärarna har arbetssätt för att samverka även kring elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling.  +5. Elevhälsoteamet ochlärarna har arbetssätt för att samverka även kring elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling. \\ 
-6. Även elever som ligger långt fram synliggörs i det systematiska kvalitetsarbetet och betraktas inte som en självgående grupp. +6. Även elever som ligger långt fram synliggörs i det systematiska kvalitetsarbetet och betraktas inte som en självgående grupp.\\ 
-7. Skolan organiserar berikande och motivationshöjande aktiviteter under skoltid. T ex bok-, språk-, teknik- eller matteklubbar som är öppna för alla elever.  +7. Skolan organiserar berikande och motivationshöjande aktiviteter under skoltid. T ex bok-, språk-, teknik- eller matteklubbar som är öppna för alla elever. \\ 
-8. Kompetensutveckling görs för personalen och erfarenhetsutbyte görs med andra skolor för att utveckla undervisningen, även för de elever som ligger långt fram.  +8. Kompetensutveckling görs för personalen och erfarenhetsutbyte görs med andra skolor för att utveckla undervisningen, även för de elever som ligger långt fram. \\ 
-9. Huvudmannen efterfrågar resultat för elever som ligger långt fram och följer upp kvalitet både inom och mellan skolor så att eleverna får en likvärdig utbildning.+9. Huvudmannen efterfrågar resultat för elever som ligger långt fram och följer upp kvalitet både inom och mellan skolor så att eleverna får en likvärdig utbildning.\\
skolverkets-lista-pa-vad-man-bor-krava-av-en-skola-som-passar-sarskilt-begavade-elever.1695065727.txt.gz · Senast uppdaterad: 2023/09/18 21:35 av anita