Användarverktyg

Webbverktyg


skollagen

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
Nästa version.Slutar med
skollagen [2020/10/12 11:26] anitaskollagen [2020/11/15 15:19] anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== Skolan och Skollagen ====== ====== Skolan och Skollagen ======
 +**Del 5 av 6**
  
 Den svenska skolan hedras av att alla, oavsett funktionsuppsättning, har skolplikt. Den obligatoriska skolan har länge haft två läroplaner; grundsärskolan och grundskolan. Även det frivilliga gymnasiet har den uppdelningen.  Den svenska skolan hedras av att alla, oavsett funktionsuppsättning, har skolplikt. Den obligatoriska skolan har länge haft två läroplaner; grundsärskolan och grundskolan. Även det frivilliga gymnasiet har den uppdelningen. 
Rad 9: Rad 10:
   * Det borde vara självklart att ingen elev hålls tillbaka och bromsas i sin utveckling oavsett vilken nivå det gäller.   * Det borde vara självklart att ingen elev hålls tillbaka och bromsas i sin utveckling oavsett vilken nivå det gäller.
          
-Det är nu inte så och faktum är att skolan bryter mot skollagen oupphörligen. Hur kan det komma sig att trots Skolinspektionens kritik så fortsätter skolor att negligera åtgärder de blivit ålagda eller tom ljuger om eller förskönar verkligheten? Skolinspektionen gör ju inga uppföljningsbesök för att kontrollera att det man kritiserat har åtgärdats. +Det är nu inte så och faktum är att skolan bryter mot skollagen oupphörligen. Hur kan det komma sig att trots [[Skolinspektionen]]s kritik så fortsätter skolor att negligera åtgärder de blivit ålagda eller tom ljuger om eller förskönar verkligheten? Skolinspektionen gör ju inga uppföljningsbesök för att kontrollera att det man kritiserat har åtgärdats. 
  
 **Skollagen** \\ **Skollagen** \\
Rad 17: Rad 18:
 Lagen (metoden) är det inget fel på. Nu gäller det att få utförare (skolan) att följa den!  Lagen (metoden) är det inget fel på. Nu gäller det att få utförare (skolan) att följa den! 
  
-Se vidare: \\  +Samtliga delar\\  
-[[barn-gor-som-vi-gor|Barn gör inte som vi säger - de gör som vi gör]] \\  +[[Synen på begåvning| Del 1. Synen på begåvning]] \\  
-[[Piska eller morot]] \\  +[[barn-gor-som-vi-gor|Del 2. Barn gör inte som vi säger - de gör som vi gör]] \\  
-[[Sociala sammanhang]] \\  +[[Piska eller morot|Del 3. Piska eller Morot]] \\  
-[[Våga fråga - orka lyssna]] +[[Sociala sammanhang| Del 4. Sociala Sammanhang]] \\  
 +[[Skollagen|Del 5. Skolan och Skollagen|]] \\  
 +[[Våga fråga - orka lyssna| Del 6.Våga fråga - orka Lyssna]] \\ 
 +[[ulla-risling-leg.-psykolog|Del 7. Hög intelligens hos andra kan vara narcissistiskt sårande]]
  
  
skollagen.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/15 13:18 av anita