skolans-organisation
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version.Senaste version.Slutar med | ||
skolans-organisation [2021/12/26 14:41] – anita | skolans-organisation [2021/12/26 14:44] – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 1: | Rad 1: | ||
====== SKOLANS ORGANISATION ====== | ====== SKOLANS ORGANISATION ====== | ||
- | {{ : | + | {{ : |
Den svenska skolan har en lång tradition som grundades på att andra skulle bestämma vad man skulle lära sig. Från början var det prästerna som förhörde folk på katekesen - som man skulle kunna oavsett om man kunde läsa eller inte. Själva läsandet var också bara tillåtet för vissa kategorier. Den som tillhörde "fel kategori" | Den svenska skolan har en lång tradition som grundades på att andra skulle bestämma vad man skulle lära sig. Från början var det prästerna som förhörde folk på katekesen - som man skulle kunna oavsett om man kunde läsa eller inte. Själva läsandet var också bara tillåtet för vissa kategorier. Den som tillhörde "fel kategori" | ||
Rad 11: | Rad 11: | ||
Enhetsskolan skulle garantera att alla elever fick samma enhetliga undervisning. Läraren hade en tydlig läroplan för vad som skulle läras ut - sedan blev det elevens ansvar för vilka betyg denne fick. Därefter kom Grundskolan som lade ansvaret på läraren/ | Enhetsskolan skulle garantera att alla elever fick samma enhetliga undervisning. Läraren hade en tydlig läroplan för vad som skulle läras ut - sedan blev det elevens ansvar för vilka betyg denne fick. Därefter kom Grundskolan som lade ansvaret på läraren/ | ||
- | + | {{ : | |
- | Det var nu man helt tappade bort elever med förmåga till snabbare | + | |
**Foto: Anita Hogeborn Kullander**\\ | **Foto: Anita Hogeborn Kullander**\\ |
skolans-organisation.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/15 13:04 av anita