Användarverktyg

Webbverktyg


skolans-organisation

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
Nästa version.Slutar med
skolans-organisation [2021/12/26 14:41] anitaskolans-organisation [2021/12/26 14:43] anita
Rad 11: Rad 11:
 Enhetsskolan skulle garantera att alla elever fick samma enhetliga undervisning. Läraren hade en tydlig läroplan för vad som skulle läras ut - sedan blev det elevens ansvar för vilka betyg denne fick. Därefter kom Grundskolan som lade ansvaret på läraren/pedagogen för elevens betyg. Alla elever skulle garanteras att åtminstone få godkända betyg i alla ämnen - en grundutbildning. Då sattes också fokus på de elever som hade det svårast och det blev viktigt att utreda inlärningssvårigheter. Hjälpklasser och senare Grundsärskolan utvecklades. Elevhälsan och krav på tillgång till kurator, psykolog och skolhälsa lagstadgades. \\ Enhetsskolan skulle garantera att alla elever fick samma enhetliga undervisning. Läraren hade en tydlig läroplan för vad som skulle läras ut - sedan blev det elevens ansvar för vilka betyg denne fick. Därefter kom Grundskolan som lade ansvaret på läraren/pedagogen för elevens betyg. Alla elever skulle garanteras att åtminstone få godkända betyg i alla ämnen - en grundutbildning. Då sattes också fokus på de elever som hade det svårast och det blev viktigt att utreda inlärningssvårigheter. Hjälpklasser och senare Grundsärskolan utvecklades. Elevhälsan och krav på tillgång till kurator, psykolog och skolhälsa lagstadgades. \\
  
- +{{ :undefined:olika_hundar_2048-1365-max.jpeg?400|}} Det var nu man helt tappade bort elever med förmåga till snabbare inlärning. Dessa [[lararna-hinner-inte|fick inte ta tid]] från långsammare elever, blev därför oönskade, osedda och ibland tom utvisade ur klassrummet. Om det gavs tid till de snabbare eleverna så hindrades lärare att ge tid till långsammare elever och därmed uppfylla kravet på att alla skulle uppnå minst godkänt. En omöjlig uppgift för vilken lärare som helst. Understimulerade elever som ifrågasatte, protesterade och provocerade skulle nu [[anmal-rektorer-diagnos|utredas för diagnoser]]. Det måste vara fel på eleven - inte skolan. Av självbevarelsedrift började många begåvade elever, främst flickor att dölja sin kunskaper och förmågor - precis som det var förr. \\
-Det var nu man helt tappade bort elever med förmåga till snabbare {{ :undefined:olika_hundar_2048-1365-max.jpeg?300|}} inlärning. Dessa [[lararna-hinner-inte|fick inte ta tid]] från långsammare elever, blev därför oönskade, osedda och ibland tom utvisade ur klassrummet. Om det gavs tid till de snabbare eleverna så hindrades lärare att ge tid till långsammare elever och därmed uppfylla kravet på att alla skulle uppnå minst godkänt. En omöjlig uppgift för vilken lärare som helst. Understimulerade elever som ifrågasatte, protesterade och provocerade skulle nu [[anmal-rektorer-diagnos|utredas för diagnoser]]. Det måste vara fel på eleven - inte skolan. Av självbevarelsedrift började många begåvade elever, främst flickor att dölja sin kunskaper och förmågor - precis som det var förr. \\+
  
 **Foto: Anita Hogeborn Kullander**\\ **Foto: Anita Hogeborn Kullander**\\
skolans-organisation.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/15 13:04 av anita