Användarverktyg

Webbverktyg


skolan-och-pedagogerna

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
skolan-och-pedagogerna [2021/12/26 14:41] anitaskolan-och-pedagogerna [2024/03/06 13:32] (aktuell) – [Se även:] anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== SKOLAN OCH PEDAGOGERNA ====== ====== SKOLAN OCH PEDAGOGERNA ======
  
-Det är ingen tvekan om att det är en särskild utmaning att arbeta inom förskola och grundskola. Många styrdokument, som ibland kan tyckas {{ :undefined:kurs_slojd_960-720-max.jpeg?200|}}motsägelsefulla, påverkar vad som görs och inte görs. På den ena sidan finns föräldrar/ vårdnadshavare med sina förväntningar gällande sina barns utveckling. På den andra sidan har vi [[skollagen]] och respektive kommunpolitikers förväntningar vad gäller resultat i form av godkända elever och att budgeten hålls.  +** 
- +Det är ingen tvekan om att det är en särskild utmaning att arbeta inom förskola och grundskola.**  
-**Foto: Anita Hogeborn Kullander**+<html> 
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
 +</html> 
 +{{:undefined:kurs_slojd_960-720-max.jpeg?250|}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 250px"> 
 +</html> 
 +Foto: Anita Hogeborn Kullander 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html> 
 +Många styrdokument, som ibland kan tyckas motsägelsefulla, påverkar vad som görs och inte görs. På den ena sidan finns föräldrar/ vårdnadshavare med sina förväntningar gällande sina barns utveckling. På den andra sidan har vi [[skollagen]] och respektive kommunpolitikers förväntningar vad gäller resultat i form av godkända elever och att budgeten hålls. 
  
 Jag har själv arbetat som dagbarnvårdare, förskollärare, lärare (vikarie) och nu senast som skolpsykolog sedan 1993. Mina erfarenheter av dels det praktiska arbetet men också av handledning av pedagoger gör att jag har den största respekt för pedagogernas arbete med våra barn och elever.  Jag har själv arbetat som dagbarnvårdare, förskollärare, lärare (vikarie) och nu senast som skolpsykolog sedan 1993. Mina erfarenheter av dels det praktiska arbetet men också av handledning av pedagoger gör att jag har den största respekt för pedagogernas arbete med våra barn och elever. 
Rad 15: Rad 26:
 //"Vi människor är hjälpsamma av naturen och när någon inte kan eller vet så hjälper vi till. Om vi har en grupp barn inom samma åldersspann så finns där naturligt olika nivåer av kunnande och vetande. Vår empatiska förmåga gör att vi automatiskt fokuserar på den som har det svårast med inlärningen - den som kan minst."//  //"Vi människor är hjälpsamma av naturen och när någon inte kan eller vet så hjälper vi till. Om vi har en grupp barn inom samma åldersspann så finns där naturligt olika nivåer av kunnande och vetande. Vår empatiska förmåga gör att vi automatiskt fokuserar på den som har det svårast med inlärningen - den som kan minst."// 
  
-År 2011 började en ny Skollag gälla och då tänker jag främst på [[https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800|Kap 3, § 2,]] med meningen "Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål." samt ""Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling." {{ :undefined:barn_960-960-max.png?400|}}+År 2011 började en ny Skollag gälla och då tänker jag främst på [[https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800|Kap 3, § 2,]] med meningen "Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål." samt ""Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling."  
 +<html> 
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
 +</html> 
 +{{:undefined:barn_960-960-max.png?400|}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 250px"> 
 +</html> 
 +Foto: Anita Hogeborn Kullander 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html>
  
 Egentligen är det en ganska revolutionerande formulering - som kom helt obemärkt. Helt plötsligt ska alla elever ges samma möjligheter till stöd och stimulans för att utvecklas optimalt. Lika plötsligt fick pedagogerna helt nya direktiv och skulle ställa om sig över en natt - utan information, utan fortbildning och utan stöd från skolledning eller elevhälsan. Alldeles för många inom skolans värld är totalt obekanta med denna lag och [[skolorna-foljer-inte-nya-skollagen|fortsätter således att arbeta som de gjorde innan år 2011.]]\\ Egentligen är det en ganska revolutionerande formulering - som kom helt obemärkt. Helt plötsligt ska alla elever ges samma möjligheter till stöd och stimulans för att utvecklas optimalt. Lika plötsligt fick pedagogerna helt nya direktiv och skulle ställa om sig över en natt - utan information, utan fortbildning och utan stöd från skolledning eller elevhälsan. Alldeles för många inom skolans värld är totalt obekanta med denna lag och [[skolorna-foljer-inte-nya-skollagen|fortsätter således att arbeta som de gjorde innan år 2011.]]\\
- 
-**Foto: Anita Hogeborn Kullander**\\ 
  
 Särskilt begåvade elever är tyvärr inte självgående och klarar sig inte själva. De behöver både [[sarskilt-begavade-elever-behover-anpassning|stöd och stimulans]] för att inte bli passiviserade, tappa studiemotivation och därmed inte utveckla en adekvat [[att-lara-sig|studieteknik]] som framförallt kommer att behövas ju högre upp i studierna man kommer. Särskilt begåvade elever är tyvärr inte självgående och klarar sig inte själva. De behöver både [[sarskilt-begavade-elever-behover-anpassning|stöd och stimulans]] för att inte bli passiviserade, tappa studiemotivation och därmed inte utveckla en adekvat [[att-lara-sig|studieteknik]] som framförallt kommer att behövas ju högre upp i studierna man kommer.
Rad 38: Rad 58:
 [[bok-vagen-till-forandring-1990]]\\  [[bok-vagen-till-forandring-1990]]\\ 
 [[https://pedagog.uppsala.se/pedagoger-bloggar/tillgangligt-larande/ratt-konsekvenstrappor---att-fa-eller-behova-anvanda-disciplinatgarder/?fbclid=IwAR1xnf_e_w5ONmftVhgd6ZScUNljJ2_A5ejkdg6YWNTWLUVqZ4uZFK02Lr4|Konsekvenstrappor - att få eller behöva använda disciplinåtgärder]]\\  [[https://pedagog.uppsala.se/pedagoger-bloggar/tillgangligt-larande/ratt-konsekvenstrappor---att-fa-eller-behova-anvanda-disciplinatgarder/?fbclid=IwAR1xnf_e_w5ONmftVhgd6ZScUNljJ2_A5ejkdg6YWNTWLUVqZ4uZFK02Lr4|Konsekvenstrappor - att få eller behöva använda disciplinåtgärder]]\\ 
-[[Lärarna och diagnoserna]]+[[lararna och diagnoserna|Lärarna och diagnoserna]]
  
 **Fler sidor om skolan:**\\ **Fler sidor om skolan:**\\
Rad 44: Rad 64:
 [[skolan-och-eleverna|Skolan och eleverna]] \\  [[skolan-och-eleverna|Skolan och eleverna]] \\ 
 [[skolan-och-vardnadshavarna|Skolan och vårdnadshavarna]]\\  [[skolan-och-vardnadshavarna|Skolan och vårdnadshavarna]]\\ 
-[[skolan-och-pedagogerna|Skolan och pedagogerna]]\\ +[[Skolan och pedagogerna]]\\ 
 [[Skolans organisation]]\\  [[Skolans organisation]]\\ 
 [[https://www.academia.edu/32948486/Writing_your_schools_gifted_policy_pdf?email_work_card=title|Denice Scala 2002: Writing your school's gifted policy.pdf]] [[https://www.academia.edu/32948486/Writing_your_schools_gifted_policy_pdf?email_work_card=title|Denice Scala 2002: Writing your school's gifted policy.pdf]]
  
skolan-och-pedagogerna.1640526063.txt.gz · Senast uppdaterad: 2021/12/26 14:41 av anita