Användarverktyg

Webbverktyg


skolan-och-eleverna

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Senaste version.Slutar med
skolan-och-eleverna [2021/12/26 10:24] – [Se vidare:] anitaskolan-och-eleverna [2021/12/26 10:49] anita
Rad 7: Rad 7:
 Krocken mellan [[vad-vill-eleverna-lara-sig|vad eleverna vill lära sig]] och vad skolan vill lära ut brukar benämnas //Just-in-time-learning// respektive //Just-in-case-learning//. (Just-nu-inlärning respektive uti-fall-att-inlärning.)  Krocken mellan [[vad-vill-eleverna-lara-sig|vad eleverna vill lära sig]] och vad skolan vill lära ut brukar benämnas //Just-in-time-learning// respektive //Just-in-case-learning//. (Just-nu-inlärning respektive uti-fall-att-inlärning.) 
  
-Både förskolan och grundskolan karaktäriseras av //Just-in-case-learning// och grundar sig på en generell uppfattning av barns/elevers utveckling, förmåga och behov vid en viss ålder. [[barns-utveckling|Barns och elevers utveckling]] är dock olika för varje individ och inget barn är det andra likt. Rent generellt är det lättare att identifiera försenad utveckling till skillnad mot snabbare eller [[asynkron-utveckling|asynkron utveckling]]. +Både förskolan och grundskolan karaktäriseras av //Just-in-case-learning// och grundar sig på en generell uppfattning av barns/elevers utveckling, förmåga och behov vid en viss ålder. [[barns-utveckling|Barns och elevers utveckling]] är dock olika för varje individ och inget barn är det andra likt. Rent generellt är det lättare att identifiera försenad utveckling till skillnad mot snabbare eller [[asynkron-utveckling|asynkron utveckling]]. \\ 
 + 
 +**Foto: Anita Hogeborn Kullander**
  
 Särskilt begåvade elever har ofta ett stort behov av "just-in-time-learning" vilket gör att de på olika sätt protesterar. Det kan vara att de vägrar göra skoluppgifterna, vägrar svara på frågor, stör lektionerna, söker [[social-kompetens|konflikter]] eller helt sonika [[vaga-fraga-orka-lyssna?s[]=skolvägran|skolvägrar]].  Särskilt begåvade elever har ofta ett stort behov av "just-in-time-learning" vilket gör att de på olika sätt protesterar. Det kan vara att de vägrar göra skoluppgifterna, vägrar svara på frågor, stör lektionerna, söker [[social-kompetens|konflikter]] eller helt sonika [[vaga-fraga-orka-lyssna?s[]=skolvägran|skolvägrar]]. 
skolan-och-eleverna.txt · Senast uppdaterad: 2022/07/06 15:41 av anita