Användarverktyg

Webbverktyg


skolan-och-eleverna

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
Senaste version.Slutar med
skolan-och-eleverna [2021/07/13 08:39] anitaskolan-och-eleverna [2021/12/26 10:49] anita
Rad 7: Rad 7:
 Krocken mellan [[vad-vill-eleverna-lara-sig|vad eleverna vill lära sig]] och vad skolan vill lära ut brukar benämnas //Just-in-time-learning// respektive //Just-in-case-learning//. (Just-nu-inlärning respektive uti-fall-att-inlärning.)  Krocken mellan [[vad-vill-eleverna-lara-sig|vad eleverna vill lära sig]] och vad skolan vill lära ut brukar benämnas //Just-in-time-learning// respektive //Just-in-case-learning//. (Just-nu-inlärning respektive uti-fall-att-inlärning.) 
  
-Både förskolan och grundskolan karaktäriseras av //Just-in-case-learning// och grundar sig på en generell uppfattning av barns/elevers utveckling, förmåga och behov vid en viss ålder. [[barns-utveckling|Barns och elevers utveckling]] är dock olika för varje individ och inget barn är det andra likt. Rent generellt är det lättare att identifiera försenad utveckling till skillnad mot snabbare eller [[asynkron-utveckling|asynkron utveckling]]. +Både förskolan och grundskolan karaktäriseras av //Just-in-case-learning// och grundar sig på en generell uppfattning av barns/elevers utveckling, förmåga och behov vid en viss ålder. [[barns-utveckling|Barns och elevers utveckling]] är dock olika för varje individ och inget barn är det andra likt. Rent generellt är det lättare att identifiera försenad utveckling till skillnad mot snabbare eller [[asynkron-utveckling|asynkron utveckling]]. \\ 
 + 
 +**Foto: Anita Hogeborn Kullander**
  
 Särskilt begåvade elever har ofta ett stort behov av "just-in-time-learning" vilket gör att de på olika sätt protesterar. Det kan vara att de vägrar göra skoluppgifterna, vägrar svara på frågor, stör lektionerna, söker [[social-kompetens|konflikter]] eller helt sonika [[vaga-fraga-orka-lyssna?s[]=skolvägran|skolvägrar]].  Särskilt begåvade elever har ofta ett stort behov av "just-in-time-learning" vilket gör att de på olika sätt protesterar. Det kan vara att de vägrar göra skoluppgifterna, vägrar svara på frågor, stör lektionerna, söker [[social-kompetens|konflikter]] eller helt sonika [[vaga-fraga-orka-lyssna?s[]=skolvägran|skolvägrar]]. 
Rad 17: Rad 19:
   * [[skolan-och-pedagogerna]]   * [[skolan-och-pedagogerna]]
   * [[SKOLANS ORGANISATION]]   * [[SKOLANS ORGANISATION]]
-  *  
   * [[manual-moten-skolan|Manual för möten med skolan]]   * [[manual-moten-skolan|Manual för möten med skolan]]
   * [[begavning-vad-saga-till-skolan|Vad säger jag till skolan?]]   * [[begavning-vad-saga-till-skolan|Vad säger jag till skolan?]]
Rad 37: Rad 38:
   * [[Samundervisningsgruppen i Rättvik]]   * [[Samundervisningsgruppen i Rättvik]]
   * [[kommuner-stimulansundervisning|Kommuner med handlingsplaner för särskilt begåvade elever]]   * [[kommuner-stimulansundervisning|Kommuner med handlingsplaner för särskilt begåvade elever]]
-    * [[positiva-erfarenheter|Positiva erfarenheter - föräldrars berättelser]]+  * [[positiva-erfarenheter|Positiva erfarenheter - föräldrars berättelser]]\\ 
 + 
 +**Fler sidor om skolan:**\\ 
 +[[politik i skolfrågor|Valåret 2022 - Politik i skolfrågor]]\\ 
 +[[skolan-och-eleverna|Skolan och eleverna]] \\  
 +[[skolan-och-vardnadshavarna|Skolan och vårdnadshavarna]]\\  
 +[[skolan-och-pedagogerna|Skolan och pedagogerna]]\\  
 +[[Skolans organisation]]\\  
 +[[https://www.academia.edu/32948486/Writing_your_schools_gifted_policy_pdf?email_work_card=title|Denice Scala 2002: Writing your school's gifted policy.pdf]]
  
 **Se vidare:** **Se vidare:**
skolan-och-eleverna.txt · Senast uppdaterad: 2022/07/06 15:41 av anita