Användarverktyg

Webbverktyg


sarskilt-begavade-elever-behover-anpassning

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
sarskilt-begavade-elever-behover-anpassning [2020/10/16 10:06] anitasarskilt-begavade-elever-behover-anpassning [2022/01/15 11:44] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== Särskilt begåvade elever behöver anpassad undervisning ====== ====== Särskilt begåvade elever behöver anpassad undervisning ======
- +<html> 
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
 +</html> 
 +{{:undefined:12_ar_teckning_av_hund.jpg?300|}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 300px"> 
 +</html> 
 +12-årig pojke tecknade av familjens hund 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html> 
 Artikel från Karlstads universitet 1 april 2019 Artikel från Karlstads universitet 1 april 2019
 Ämne: Utbildning & skola   Ämne: Utbildning & skola  
Rad 13: Rad 24:
 I sin doktorsavhandling har Elisabet Mellroth undersökt vad matematiklärare ser för möjligheter och svårigheter med att inkludera särskilt begåvade elever. Hur ska lärare anpassa undervisningen för att även denna elevgrupp ska utvecklas och stimuleras? I sin doktorsavhandling har Elisabet Mellroth undersökt vad matematiklärare ser för möjligheter och svårigheter med att inkludera särskilt begåvade elever. Hur ska lärare anpassa undervisningen för att även denna elevgrupp ska utvecklas och stimuleras?
  
-– Jag ville ta reda vad lärarna har för tankar, åsikter och erfarenheter runt att undervisa denna elevgrupp och se vad deras kunskap kunde bidra med i forskningen, säger Elisabet Mellroth.+– Jag ville ta reda på vad lärarna har för tankar, åsikter och erfarenheter runt att undervisa denna elevgrupp och se vad deras kunskap kunde bidra med i forskningen, säger Elisabet Mellroth.
  
-**Anpassa reda befintligt ämnesinnehåll** \\ +**Anpassa redan befintligt ämnesinnehåll** \\ 
 – Det handlar inte om att skapa ett nytt ämnesinnehåll utan att anpassa arbetsprocessen och att presentera och följa upp uppgifter på ett annat sätt. Redan vid lektionsplaneringen måste man fundera på differentieringar i sitt frågebatteri för att erbjuda eleverna olika startpunkter. Elever med särskild begåvning har lätt för kunskapspyramidens tidiga steg som att minnas, förstå och tillämpa kunskap. De behöver få möjlighet till att ta sitt tänkande till en högre nivå, för att analysera, utvärdera och skapa, säger Elisabet Mellroth. – Det handlar inte om att skapa ett nytt ämnesinnehåll utan att anpassa arbetsprocessen och att presentera och följa upp uppgifter på ett annat sätt. Redan vid lektionsplaneringen måste man fundera på differentieringar i sitt frågebatteri för att erbjuda eleverna olika startpunkter. Elever med särskild begåvning har lätt för kunskapspyramidens tidiga steg som att minnas, förstå och tillämpa kunskap. De behöver få möjlighet till att ta sitt tänkande till en högre nivå, för att analysera, utvärdera och skapa, säger Elisabet Mellroth.
  
sarskilt-begavade-elever-behover-anpassning.1602842816.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/10/16 10:06 av anita