sarskilt-begavade-elever-behover-anpassning
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
sarskilt-begavade-elever-behover-anpassning [2020/10/16 10:06] – anita | sarskilt-begavade-elever-behover-anpassning [2022/01/15 11:44] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 1: | Rad 1: | ||
====== Särskilt begåvade elever behöver anpassad undervisning ====== | ====== Särskilt begåvade elever behöver anpassad undervisning ====== | ||
- | + | < | |
+ | <figure style=" | ||
+ | </ | ||
+ | {{: | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | 12-årig pojke tecknade av familjens hund | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
Artikel från Karlstads universitet 1 april 2019 | Artikel från Karlstads universitet 1 april 2019 | ||
Ämne: Utbildning & skola | Ämne: Utbildning & skola | ||
Rad 13: | Rad 24: | ||
I sin doktorsavhandling har Elisabet Mellroth undersökt vad matematiklärare ser för möjligheter och svårigheter med att inkludera särskilt begåvade elever. Hur ska lärare anpassa undervisningen för att även denna elevgrupp ska utvecklas och stimuleras? | I sin doktorsavhandling har Elisabet Mellroth undersökt vad matematiklärare ser för möjligheter och svårigheter med att inkludera särskilt begåvade elever. Hur ska lärare anpassa undervisningen för att även denna elevgrupp ska utvecklas och stimuleras? | ||
- | – Jag ville ta reda vad lärarna har för tankar, åsikter och erfarenheter runt att undervisa denna elevgrupp och se vad deras kunskap kunde bidra med i forskningen, | + | – Jag ville ta reda på vad lärarna har för tankar, åsikter och erfarenheter runt att undervisa denna elevgrupp och se vad deras kunskap kunde bidra med i forskningen, |
- | **Anpassa | + | **Anpassa |
– Det handlar inte om att skapa ett nytt ämnesinnehåll utan att anpassa arbetsprocessen och att presentera och följa upp uppgifter på ett annat sätt. Redan vid lektionsplaneringen måste man fundera på differentieringar i sitt frågebatteri för att erbjuda eleverna olika startpunkter. Elever med särskild begåvning har lätt för kunskapspyramidens tidiga steg som att minnas, förstå och tillämpa kunskap. De behöver få möjlighet till att ta sitt tänkande till en högre nivå, för att analysera, utvärdera och skapa, säger Elisabet Mellroth. | – Det handlar inte om att skapa ett nytt ämnesinnehåll utan att anpassa arbetsprocessen och att presentera och följa upp uppgifter på ett annat sätt. Redan vid lektionsplaneringen måste man fundera på differentieringar i sitt frågebatteri för att erbjuda eleverna olika startpunkter. Elever med särskild begåvning har lätt för kunskapspyramidens tidiga steg som att minnas, förstå och tillämpa kunskap. De behöver få möjlighet till att ta sitt tänkande till en högre nivå, för att analysera, utvärdera och skapa, säger Elisabet Mellroth. | ||
sarskilt-begavade-elever-behover-anpassning.1602842816.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/10/16 10:06 av anita