Användarverktyg

Webbverktyg


sarbegavade-har-ocksa-ratt-till-en-bra-skola-gp-20190319

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
sarbegavade-har-ocksa-ratt-till-en-bra-skola-gp-20190319 [2020/10/22 15:39] anitasarbegavade-har-ocksa-ratt-till-en-bra-skola-gp-20190319 [2022/01/15 12:06] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
-GÖTEBORGSPOSTEN +====== GÖTEBORGSPOSTEN ====== 
-190319 +<html> 
-{{ :gp_190319_nobelpristagare.png?direct&500 |}} +<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
-Figure 1: Kanske sitter en framtida Nobelpristagare här? Bild: Christine Olsson/TT+</html> 
 +{{:gp_190319_nobelpristagare.png?direct&800 |}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clearright; max-width: 800px"> 
 +</html> 
 +Göteborgsposten 2019-03-19 Kanske sitter en framtida Nobelpristagare här? Bild: Christine Olsson/TT 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html> 
 +====== Särbegåvade har också rätt till en bra skola ======
  
- +Sverige har det länge funnits en föreställning om att de särbegåvade eleverna inte behöver
-Särbegåvade har också rätt till en bra skola +
-LedareI Sverige har det länge funnits en föreställning om att de särbegåvade eleverna inte behöver+
 särskilda insatser, men en kunskapsnation kan inte behandla sin potentiella framtida särskilda insatser, men en kunskapsnation kan inte behandla sin potentiella framtida
 Nobelpristagare så styvmoderligt. Nobelpristagare så styvmoderligt.
 +
 Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal. Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.
 Alice Teodorescu Alice Teodorescu
-Svensk skola dras med många problem. Ett som de sällan talas om är de understimulerade och+ 
 +**Svensk skola** dras med många problem. Ett som de sällan talas om är de understimulerade och
 särbegåvade eleverna. Det är nämligen lika viktigt att de särskilt begåvade får undervisning på en särbegåvade eleverna. Det är nämligen lika viktigt att de särskilt begåvade får undervisning på en
 nivå som utmanar och utvecklar dem, som att de som har svårt i skolan får hjälp. I svensk skola har nivå som utmanar och utvecklar dem, som att de som har svårt i skolan får hjälp. I svensk skola har
Rad 17: Rad 26:
 dessa två grupper med särskilda behov. Men barn och unga med hög intelligens har samma behov dessa två grupper med särskilda behov. Men barn och unga med hög intelligens har samma behov
 av att bli uppmärksammande och undervisade som alla andra barn. av att bli uppmärksammande och undervisade som alla andra barn.
 +
 Omkring fem procent av eleverna i den svenska skolan kan kategoriseras som särbegåvade. Dessa Omkring fem procent av eleverna i den svenska skolan kan kategoriseras som särbegåvade. Dessa
 elever kan vara svåra att upptäcka då deras förmåga inte alltid kommer till uttryck i höga betyg och elever kan vara svåra att upptäcka då deras förmåga inte alltid kommer till uttryck i höga betyg och
 närvaro i klassrummet. Inte sällan är de uttråkade på grund av den understimulerande miljö som de närvaro i klassrummet. Inte sällan är de uttråkade på grund av den understimulerande miljö som de
 befinner sig i. befinner sig i.
-Gymnasieläraren och specialpedagogen Mona Liljedahl har författat den första pedagogisk-+ 
 +**Gymnasieläraren** och specialpedagogen Mona Liljedahl har författat den första pedagogisk-
 didaktiska boken i Sverige och enligt henne är det en paradox att Nobelprislandet Sverige didaktiska boken i Sverige och enligt henne är det en paradox att Nobelprislandet Sverige
 internationellt gjort sig känt som ”ett u-land när det gäller särbegåvning”. internationellt gjort sig känt som ”ett u-land när det gäller särbegåvning”.
 +
 Varför det förhåller sig på detta vis, i ett land som säger sig vilja konkurrera med kunskap (inte med Varför det förhåller sig på detta vis, i ett land som säger sig vilja konkurrera med kunskap (inte med
-låga löner), kan man bara spekulera kring. Sannolikt hänger synen på särbegåvning samman medden generella synen på kunskap som dominerat svensk skola sedan 1970-talet. Det vill säga +låga löner), kan man bara spekulera kring. Sannolikt hänger synen på särbegåvning samman med den generella synen på kunskap som dominerat svensk skola sedan 1970-talet. Det vill säga föreställningen om att kunskap och bildning är något exkluderande, rentav elitistiskt, som skapar klyftor. I realiteten förhåller det sig precis tvärtom: kunskap och bildning är det som överbryggar just klyftor, det som möjliggör klassresor. 
-föreställningen om att kunskap och bildning är något exkluderande, rentav elitistiskt, som skapar + 
-klyftor. I realiteten förhåller det sig precis tvärtom: kunskap och bildning är det som överbryggar +**Att missa** de särbegåvade eleverna innebär en stor förlust för såväl den enskilde som för samhället i
-just klyftor, det som möjliggör klassresor. +
-Att missa de särbegåvade eleverna innebär en stor förlust för såväl den enskilde som för samhället i+
 stort. Det är ett oförsvarligt slöseri av mänsklig kapacitet. Enligt Liljedahl mår många av de stort. Det är ett oförsvarligt slöseri av mänsklig kapacitet. Enligt Liljedahl mår många av de
 särbegåvade barnen mycket dåligt då de aldrig får sina behov tillgodosedda. särbegåvade barnen mycket dåligt då de aldrig får sina behov tillgodosedda.
 +
 Detta har Kungsbacka kommun insett. Sedan en tid tillbaka drivs projektet Team som syftar till att Detta har Kungsbacka kommun insett. Sedan en tid tillbaka drivs projektet Team som syftar till att
 hjälpa skolornas personal med att identifiera och stötta särskilt begåvade elever. Teamet består av hjälpa skolornas personal med att identifiera och stötta särskilt begåvade elever. Teamet består av
Rad 37: Rad 48:
 några lektioner med de specifika eleverna, försöker ta reda på elevernas intresseområden samtidigt några lektioner med de specifika eleverna, försöker ta reda på elevernas intresseområden samtidigt
 som de stöttar lärarna så att de bättre ska kunna möta eleverna. som de stöttar lärarna så att de bättre ska kunna möta eleverna.
-Kungsbacka kommuns projekt ska utvärderas och revideras nästa höst men initiativet borde+ 
 +**Kungsbacka kommuns** projekt ska utvärderas och revideras nästa höst men initiativet borde
 inspirera Sveriges samtliga kommuner. Då många högbegåvade elever inte nödvändigtvis inspirera Sveriges samtliga kommuner. Då många högbegåvade elever inte nödvändigtvis
 överensstämmer med bilden av ”duktiga elever”, kanske för att de är väldigt stökiga eller väldigt överensstämmer med bilden av ”duktiga elever”, kanske för att de är väldigt stökiga eller väldigt
Rad 43: Rad 55:
 socioekonomiskt utsatta områden där problembilden kan vara svårhanterlig är risken stor att dessa socioekonomiskt utsatta områden där problembilden kan vara svårhanterlig är risken stor att dessa
 barn blir osynliggjorda. barn blir osynliggjorda.
 +
 Skolan ska fungera som en dörröppnare, inte som en förvaringsanstalt, i ett välfungerande samhälle. Skolan ska fungera som en dörröppnare, inte som en förvaringsanstalt, i ett välfungerande samhälle.
 Om Sverige vill framstå som en kunskapsnation, som inte bara delar ut - utan som också tilldelas Om Sverige vill framstå som en kunskapsnation, som inte bara delar ut - utan som också tilldelas
sarbegavade-har-ocksa-ratt-till-en-bra-skola-gp-20190319.1603373962.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/10/22 15:39 av anita