Användarverktyg

Webbverktyg


samundervisningsgruppen-i-rattvik

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
samundervisningsgruppen-i-rattvik [2020/12/02 15:13] anitasamundervisningsgruppen-i-rattvik [2022/01/15 12:02] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== Samundervisningsgruppen i Rättvik ====== ====== Samundervisningsgruppen i Rättvik ======
- 
-[[skolan|Backa ett steg]] 
  
 Kan man blanda olika begåvningsnivåer i ett klassrum? \\  Kan man blanda olika begåvningsnivåer i ett klassrum? \\ 
Rad 8: Rad 6:
  
 **Svar på alla tre frågorna: JA!** **Svar på alla tre frågorna: JA!**
 +<html>
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em">
 +</html>
 +{{:samundervisningsgruppen_hjalpmedelsboken.jpg?300|}}
 +<html>
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 300px">
 +</html>
 +Ur Hjälpmedelsboken av Gunilla Gerland
 +<html>
 +</figcaption></figure>
 +</html>
  
 Rektor för grundsärskolan år 6-10 i Rättvik var även Elevhälsans chef. Grundsärskolan hade 4 elever i klassen och tre personal.Två utbildade pedagoger och en elevassistent. Rektorn tyckte att det var alldeles för få elever på tre personal. De har för lite att göra ansåg hon. Därför erbjöds rektorerna i kommunens grundskolor att få hjälp dem med elever som hade komplicerad inlärning av olika slag.  Rektor för grundsärskolan år 6-10 i Rättvik var även Elevhälsans chef. Grundsärskolan hade 4 elever i klassen och tre personal.Två utbildade pedagoger och en elevassistent. Rektorn tyckte att det var alldeles för få elever på tre personal. De har för lite att göra ansåg hon. Därför erbjöds rektorerna i kommunens grundskolor att få hjälp dem med elever som hade komplicerad inlärning av olika slag. 
  
-Pedagogerna fick uppdraget att fortsätta individualiseringen precis som man hade gjort med grundsärskolans elever. Man tog reda på vad eleven kunde och började därifrån. Någon elev var dyslektisk, en annan hade ADHD, en tredje var mest ovillig till det mesta och ville inte gå i grundsärskolan. Eleven ansåg att den var för lätt. Man kallade gruppen för samundervisningsgruppen - samarbete mellan två grundskoleformer. De flesta grundskole-eleverna kom dit vid vissa ämnen och bara grundsärskolans elever gick på heltid i gruppen.+Pedagogerna fick uppdraget att fortsätta individualiseringen precis som man hade gjort med grundsärskolans elever. Man tog reda på vad eleven kunde och började därifrån. Någon elev var dyslektisk, en annan hade ADHD, en tredje var mest ovillig till det mesta och ville inte gå i grundsärskolan. Eleven ansåg att den var för lätt. Man kallade gruppen för samundervisningsgruppen - samarbete mellan två grundskoleformer. De flesta grundskoleeleverna kom dit vid vissa ämnen och bara grundsärskolans elever gick på heltid i gruppen.
  
-**Se även:** \\ +==== Se även: ====
 [[e-bok-utanfor-ramarna-2018|e-boken Utanför Ramarna]] \\ [[e-bok-utanfor-ramarna-2018|e-boken Utanför Ramarna]] \\
 [[nytt-uppdrag-sarskilt-begavad-elev|Nytt uppdrag - särskilt begåvad elev]] \\  [[nytt-uppdrag-sarskilt-begavad-elev|Nytt uppdrag - särskilt begåvad elev]] \\ 
samundervisningsgruppen-i-rattvik.1606918407.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/12/02 15:13 av anita