Användarverktyg

Webbverktyg


piska-eller-morot

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
piska-eller-morot [2020/10/22 18:07] anitapiska-eller-morot [2022/01/14 16:33] (aktuell) anita
Rad 8: Rad 8:
 Det som gäller för ALLA elever oavsett inlärningsförmåga är att de behöver lärarens stöd, uppmuntran och stimulans för att utvecklas. Understimulans riskerar att utveckla passivitet som är det största hotet mot optimal utveckling socialt och akademiskt.  Det som gäller för ALLA elever oavsett inlärningsförmåga är att de behöver lärarens stöd, uppmuntran och stimulans för att utvecklas. Understimulans riskerar att utveckla passivitet som är det största hotet mot optimal utveckling socialt och akademiskt. 
  
 +<html>
 +<figure style="float: right; margin-left: 1em">
 +</html>
 +{{:thomas_nordahl_4_punkter_2015_30.png?direct&450|}}
 +<html>
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 450px">
 +</html>
 +Ilustration: Anita Hogeborn Kullander
 +<html>
 +</figcaption></figure>
 +</html>
 Thomas Nordahl, norsk professor i pedagogik menar att det finns fyra grundläggande frågor till barn/elever angående deras inlärning:  Thomas Nordahl, norsk professor i pedagogik menar att det finns fyra grundläggande frågor till barn/elever angående deras inlärning: 
-{{:thomas_nordahl_4_punkter_2015_30.png?direct&400|}} 
  
 Frågorna 1 och 2 avgör graden av uppmärksamhet. \\  Frågorna 1 och 2 avgör graden av uppmärksamhet. \\ 
 Frågorna 3 och 4 avgör graden av engagemang.  Frågorna 3 och 4 avgör graden av engagemang. 
  
-Han ger också exempel på hur man enkelt kan följa upp genom elevens värdering av sitt lärande med frågor kring fyra delar och idealsvaren från eleven: +Han ger också exempel på hur man enkelt kan följa upp genom elevens värdering av sitt lärande med frågor kring fyra delar och idealsvaren från eleven: \\ 
 +\\
  
-Fackligt: Idealsvaret från eleven är ”Jag lär mig mycket i skolan.” \\  +1. **Fackligt:** Idealsvaret från eleven är ”Jag lär mig mycket i skolan.”  
-Socialt : Idealsvaret från eleven är ”Jag har det bra i skolan.” +  
 +2. **Socialt:** Idealsvaret från eleven är ”Jag har det bra i skolan.” 
  
-Undervisningsmetoder: Idealsvaret från eleven är ”Lärarens metoder passar mig”. \\  +3. **Undervisningsmetoder:** Idealsvaret från eleven är ”Lärarens metoder passar mig”.  
-Förväntningar: Idealsvaret från eleven är ”Det förväntas mycket av mig.” +  
 +4. **Förväntningar:** Idealsvaret från eleven är ”Det förväntas mycket av mig.”  
 +\\
  
 Samtliga delar: \\  Samtliga delar: \\ 
 [[Synen på begåvning| Del 1. Synen på begåvning]] \\  [[Synen på begåvning| Del 1. Synen på begåvning]] \\ 
 [[barn-gor-som-vi-gor|Del 2. Barn gör inte som vi säger - de gör som vi gör]] \\  [[barn-gor-som-vi-gor|Del 2. Barn gör inte som vi säger - de gör som vi gör]] \\ 
-[[Piska eller morot|Del 3. Piska eller Morot]] \\ +Del 3. Piska eller Morot\\ 
 [[Sociala sammanhang| Del 4. Sociala Sammanhang]] \\  [[Sociala sammanhang| Del 4. Sociala Sammanhang]] \\ 
 [[Skollagen|Del 5. Skolan och Skollagen|]] \\  [[Skollagen|Del 5. Skolan och Skollagen|]] \\ 
-[[Våga fråga - orka lyssna| Del 6.Våga fråga - orka Lyssna]] +[[Våga fråga - orka lyssna| Del 6.Våga fråga - orka Lyssna]] \\  
 +[[ulla-risling-leg.-psykolog|Del 7. Hög intelligens hos andra kan vara narcissistiskt sårande]] 
  
piska-eller-morot.1603382868.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/10/22 18:07 av anita