piska-eller-morot
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version. | |||
piska-eller-morot [2022/01/11 11:41] – anita | piska-eller-morot [2022/01/14 15:33] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 8: | Rad 8: | ||
Det som gäller för ALLA elever oavsett inlärningsförmåga är att de behöver lärarens stöd, uppmuntran och stimulans för att utvecklas. Understimulans riskerar att utveckla passivitet som är det största hotet mot optimal utveckling socialt och akademiskt. | Det som gäller för ALLA elever oavsett inlärningsförmåga är att de behöver lärarens stöd, uppmuntran och stimulans för att utvecklas. Understimulans riskerar att utveckla passivitet som är det största hotet mot optimal utveckling socialt och akademiskt. | ||
+ | < | ||
+ | <figure style=" | ||
+ | </ | ||
+ | {{: | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | Ilustration: | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
Thomas Nordahl, norsk professor i pedagogik menar att det finns fyra grundläggande frågor till barn/elever angående deras inlärning: | Thomas Nordahl, norsk professor i pedagogik menar att det finns fyra grundläggande frågor till barn/elever angående deras inlärning: | ||
- | {{ : | ||
Frågorna 1 och 2 avgör graden av uppmärksamhet. \\ | Frågorna 1 och 2 avgör graden av uppmärksamhet. \\ | ||
Frågorna 3 och 4 avgör graden av engagemang. | Frågorna 3 och 4 avgör graden av engagemang. | ||
- | Han ger också exempel på hur man enkelt kan följa upp genom elevens värdering av sitt lärande med frågor kring fyra delar och idealsvaren från eleven: | + | Han ger också exempel på hur man enkelt kan följa upp genom elevens värdering av sitt lärande med frågor kring fyra delar och idealsvaren från eleven: |
+ | \\ | ||
- | - Fackligt: Idealsvaret från eleven är ”Jag lär mig mycket i skolan.” | + | 1. **Fackligt:** Idealsvaret från eleven är ”Jag lär mig mycket i skolan.” |
- | - Socialt : Idealsvaret från eleven är ”Jag har det bra i skolan.” | + | |
+ | 2. **Socialt:** Idealsvaret från eleven är ”Jag har det bra i skolan.” | ||
- | - Undervisningsmetoder: | + | 3. **Undervisningsmetoder: |
- | - Förväntningar: | + | |
+ | 4. **Förväntningar: | ||
+ | \\ | ||
Samtliga delar: \\ | Samtliga delar: \\ |
piska-eller-morot.1641901307.txt.gz · Senast uppdaterad: 2022/01/11 11:41 av anita