Användarverktyg

Webbverktyg


nytorps-t-modell-beskrivning

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
nytorps-t-modell-beskrivning [2020/10/04 09:02] – ↷ Sidnamn ändrat från nytorps-t-modell-detaljerad-beskrivning till nytorps-t-modell-beskrivning anitanytorps-t-modell-beskrivning [2022/07/06 15:21] (aktuell) anita
Rad 4: Rad 4:
  
 av Anita Kullander leg. psykolog, 2005.  av Anita Kullander leg. psykolog, 2005. 
- +<html> 
-TRYGGHET, TOLERANS OCH EMPATI +<div style="font-size: large"> 
 +</html> 
 +**TRYGGHET, TOLERANS OCH EMPATI***  
 +<html> 
 +</div> 
 +</html>
 Nytorpsskolan har sedan 1995 arbetat utefter en egen konfliktlösningsmodell och en egen antimobbningsplan. Detta arbetssätt har arbetats fram av lärare, skolpsykolog och skolledning på skolan. Med åren och gjorda erfarenheter så har detta utvecklats och förändrats. Det praktiska utförandet har i vissa delar ändrats men inte grundprinciperna. Nytorpsskolan har sedan 1995 arbetat utefter en egen konfliktlösningsmodell och en egen antimobbningsplan. Detta arbetssätt har arbetats fram av lärare, skolpsykolog och skolledning på skolan. Med åren och gjorda erfarenheter så har detta utvecklats och förändrats. Det praktiska utförandet har i vissa delar ändrats men inte grundprinciperna.
  
Rad 14: Rad 18:
 Nytorps T-modell lyfter fram de vuxnas ansvar - arbetar ej förtryckande - informerar och samarbetar alltid med föräldrar. Nytorps T-modell lyfter fram de vuxnas ansvar - arbetar ej förtryckande - informerar och samarbetar alltid med föräldrar.
  
-KONFLIKTLÖSNINGSMODELLEN +**KONFLIKTLÖSNINGSMODELLEN**\\
 Den modell för Konfliktlösning som skolan har arbetat fram bygger på det som egentligen är en bas i skolans och samhällets värdegrund. - respekten för varje enskild individ och samverkan med föräldrar: Den modell för Konfliktlösning som skolan har arbetat fram bygger på det som egentligen är en bas i skolans och samhällets värdegrund. - respekten för varje enskild individ och samverkan med föräldrar:
  
Rad 28: Rad 31:
 - Målet för all konfliktlösning är att uppnå en empatisk förståelse för respektive persons upplevelse och reaktion. \\ - Målet för all konfliktlösning är att uppnå en empatisk förståelse för respektive persons upplevelse och reaktion. \\
  
-ANTIMOBBNINGSPLANEN +**ANTIMOBBNINGSPLANEN**\\
 Nytorpsskolan har som målsättning att eleverna känner sig trygga. De ska kunna vända sig till oss vuxna med sina bekymmer och känna sig säkra på att vi lyssnar och tar deras oro på allvar – vi ska inte värdera deras problem. Nytorpsskolan har som målsättning att eleverna känner sig trygga. De ska kunna vända sig till oss vuxna med sina bekymmer och känna sig säkra på att vi lyssnar och tar deras oro på allvar – vi ska inte värdera deras problem.
  
Rad 62: Rad 64:
 Två elever från varje klass träffas tillsammans med två personal. Eleverna berättar vad de sett som påverkar tryggheten i skolan. De berättar både vad som händer mellan elever och vad som händer på lektioner mellan lärare och elever. Lärarnas attityder och atmosfären i klassrummet påverkar elevernas inlärningsförmåga. Två elever från varje klass träffas tillsammans med två personal. Eleverna berättar vad de sett som påverkar tryggheten i skolan. De berättar både vad som händer mellan elever och vad som händer på lektioner mellan lärare och elever. Lärarnas attityder och atmosfären i klassrummet påverkar elevernas inlärningsförmåga.
  
-Trygghetsgruppen+**Trygghetsgruppen**\\
 Skolans Trygghetsgrupp består av rektor, skolpsykolog, fritidsledare och 3 lärare. Skolpsykologen handleder och vidareutbildar personalen. Skolans Trygghetsgrupp består av rektor, skolpsykolog, fritidsledare och 3 lärare. Skolpsykologen handleder och vidareutbildar personalen.
  
-RESULTAT +**RESULTAT**\\
 Metoderna för konfliktlösning och Antimobbning har använts sedan höstterminen –95 och generellt tycker man att de har fungerat bra. Personalen som arbetar med konfliktlösning mellan de äldre eleverna märker en tydlig skillnad mellan de elever som haft Kompissamtal i de första skolåren och de elever som inte haft det. De elever som haft Kompissamtal klarar av att förklara hur de upplevt situationen och kan också ta in hur den andre upplevt situationen. Konfliktlösningarna mellan dessa elever går ofta ganska snabbt och smärtfritt till. De elever som kommer inflyttande från andra skolor är betydligt mer misstänksamma mot personalen och har svårt att ta emot hjälp av vuxna vid konflikter. Metoderna för konfliktlösning och Antimobbning har använts sedan höstterminen –95 och generellt tycker man att de har fungerat bra. Personalen som arbetar med konfliktlösning mellan de äldre eleverna märker en tydlig skillnad mellan de elever som haft Kompissamtal i de första skolåren och de elever som inte haft det. De elever som haft Kompissamtal klarar av att förklara hur de upplevt situationen och kan också ta in hur den andre upplevt situationen. Konfliktlösningarna mellan dessa elever går ofta ganska snabbt och smärtfritt till. De elever som kommer inflyttande från andra skolor är betydligt mer misstänksamma mot personalen och har svårt att ta emot hjälp av vuxna vid konflikter.
  
Rad 73: Rad 74:
 Antimobbningsplanen fungerar bra i de fall då mobbningen inte har pågått allt för länge. Mobbning är ett av de svåraste fenomenen att motverka. Då mobbning av en elev har pågått länge är oftast eleven så ”skadad” att det är svårt att återupprätta den förstörda självkänslan och vara kvar i samma miljö. Mobbning och trakasserier kommer alltid att förekomma – det finns ingen modell som kan ta bort detta fenomen helt – det kommer nya uppdrag ständigt - man får bara inte ge upp och förtröttas i arbetet mot det. Antimobbningsplanen fungerar bra i de fall då mobbningen inte har pågått allt för länge. Mobbning är ett av de svåraste fenomenen att motverka. Då mobbning av en elev har pågått länge är oftast eleven så ”skadad” att det är svårt att återupprätta den förstörda självkänslan och vara kvar i samma miljö. Mobbning och trakasserier kommer alltid att förekomma – det finns ingen modell som kan ta bort detta fenomen helt – det kommer nya uppdrag ständigt - man får bara inte ge upp och förtröttas i arbetet mot det.
  
 +
 +----
 +*Nytorpsskolan har nu bytt namn till Hammarbyskolan och arbetar inte heller efter ovanstående modell. Min tolkning är att Nytorpsmodellen lade ansvaret på de vuxna/pedagogerna i skolan och inte på barnen, vilket inte uppskattades av de vuxna.
nytorps-t-modell-beskrivning.1601794964.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/10/04 09:02 av anita