Användarverktyg

Webbverktyg


nytorps-t-modell-beskrivning

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
Nästa version.Slutar med
nytorps-t-modell-detaljerad-beskrivning [2020/09/29 11:24] – nytorps T-modell anitanytorps-t-modell-beskrivning [2022/01/14 13:36] anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== NYTORPS T-MODELL ====== ====== NYTORPS T-MODELL ======
 +
 +**- beskrivning av metoden**
  
 av Anita Kullander leg. psykolog, 2005.  av Anita Kullander leg. psykolog, 2005. 
  
-TRYGGHET, TOLERANS OCH EMPATI+TRYGGHET, TOLERANS OCH EMPATI
  
-Nytorpsskolan har sedan 1995 arbetat utefter en egen konfliktlösningsmodell och en egen antimobbningsplan. Detta arbetssätt har arbetats fram av lärare, skolpsykolog och skolledning på skolan. Med åren och gjorda erfarenheter så har detta utvecklats och förändrats. Det praktiska utförandet har i vissa delar ändrats men inte grundprinciperna.+Nytorpsskolanhar sedan 1995 arbetat utefter en egen konfliktlösningsmodell och en egen antimobbningsplan. Detta arbetssätt har arbetats fram av lärare, skolpsykolog och skolledning på skolan. Med åren och gjorda erfarenheter så har detta utvecklats och förändrats. Det praktiska utförandet har i vissa delar ändrats men inte grundprinciperna.
  
 Modellen fokuserar på att arbeta för tryggare, mer toleranta och empatiska elever och vuxna. Modellen fokuserar på att arbeta för tryggare, mer toleranta och empatiska elever och vuxna.
Rad 71: Rad 73:
 Antimobbningsplanen fungerar bra i de fall då mobbningen inte har pågått allt för länge. Mobbning är ett av de svåraste fenomenen att motverka. Då mobbning av en elev har pågått länge är oftast eleven så ”skadad” att det är svårt att återupprätta den förstörda självkänslan och vara kvar i samma miljö. Mobbning och trakasserier kommer alltid att förekomma – det finns ingen modell som kan ta bort detta fenomen helt – det kommer nya uppdrag ständigt - man får bara inte ge upp och förtröttas i arbetet mot det. Antimobbningsplanen fungerar bra i de fall då mobbningen inte har pågått allt för länge. Mobbning är ett av de svåraste fenomenen att motverka. Då mobbning av en elev har pågått länge är oftast eleven så ”skadad” att det är svårt att återupprätta den förstörda självkänslan och vara kvar i samma miljö. Mobbning och trakasserier kommer alltid att förekomma – det finns ingen modell som kan ta bort detta fenomen helt – det kommer nya uppdrag ständigt - man får bara inte ge upp och förtröttas i arbetet mot det.
  
 +
 +----
 +*Nytorpsskolan har nu bytt namn till Hammarbyskolan och arbetar inte heller efter ovanstående modell. Min tolkning är att ansvaret lades på de vuxna/pedagogerna i skolan och inte på barnen, vilket inte uppskattades av de vuxna.
nytorps-t-modell-beskrivning.txt · Senast uppdaterad: 2022/07/06 15:21 av anita