Användarverktyg

Webbverktyg


neuro-psykiatriska-diagnoser-npf

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
Senaste version.Slutar med
neuro-psykiatriska-diagnoser-npf [2022/12/17 09:40] anitaneuro-psykiatriska-diagnoser-npf [2023/09/06 10:36] anita
Rad 3: Rad 3:
 <figure style="float: right; margin-left: 2em"> <figure style="float: right; margin-left: 2em">
 </html> </html>
-{{:undefined:010_blad_lov_host_090726_1.jpg?400}}+{{:undefined:010_blad_lov_host_090726_1.jpg?500}}
 <html> <html>
-<figcaption style="clear: right; max-width: 400px">+<figcaption style="clear: right; max-width: 500px">
 </html> </html>
 Foto: Anita Hogeborn Kullander Foto: Anita Hogeborn Kullander
Rad 11: Rad 11:
 </figcaption></figure> </figcaption></figure>
 </html> </html>
- +\\ 
-Till neuropsykiatriska diagnoser räknas främst ADHD, ADD Autism (Aspergers syndrom). Man benämner ofta dessa som neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - npf.+\\ 
 +Till neuropsykiatriska diagnoser räknas främst ADHD, ADD och Autism (Aspergers syndrom). Man benämner ofta dessa som neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - npf.
  
 Det finns internationella kriterier som ska vara uppfyllda för att en diagnos ska fastställas. Beroende på vilken institution det gäller så använder man antingen kriterierna i [[https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/e-halsa/klassificering-och-koder/icd-10/psykiatrikoder/|DSM-5 eller ICD-10]].\\ Det finns internationella kriterier som ska vara uppfyllda för att en diagnos ska fastställas. Beroende på vilken institution det gäller så använder man antingen kriterierna i [[https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/e-halsa/klassificering-och-koder/icd-10/psykiatrikoder/|DSM-5 eller ICD-10]].\\
  
-**Det finns fem viktiga punkter att ta hänsyn till för att ställa en npf-diagnos +=== Det finns fem viktiga punkter att ta hänsyn till för att ställa en npf-diagnos === 
-**+
       - Det problematiska beteendet ska finnas före tolv års ålder.       - Det problematiska beteendet ska finnas före tolv års ålder.
   -     Det problematiska beteendet ska finnas i minst två sammanhang/miljöer. Tex hem, skola, fotbollsträning, danskursen, släktfika mfl. (det gills inte om problemen visas tex på två olika ämneslektioner i skolan)   -     Det problematiska beteendet ska finnas i minst två sammanhang/miljöer. Tex hem, skola, fotbollsträning, danskursen, släktfika mfl. (det gills inte om problemen visas tex på två olika ämneslektioner i skolan)
Rad 32: Rad 33:
 Med tanke på ovanstående är det oerhört viktigt att det är kompetent personal, av Socialstyrelsen legitimerade, som bedömer diagnos eller inte diagnos. Med tanke på ovanstående är det oerhört viktigt att det är kompetent personal, av Socialstyrelsen legitimerade, som bedömer diagnos eller inte diagnos.
  
-Se/lyssna även:\\+=== Se/lyssna även: ===
 [[https://sverigesradio.se/avsnitt/vad-hander-om-vi-tar-bort-psykiatriska-diagnoser?fbclid=iwar3jspwnaj-2-mwhmumwusuorojruoel8y290anidbcbh63kahg9cebuppu|2022-12-11 SR Filosofiska Rummet. Vad händer om vi tar bort psykiatriska diagnoser?]]\\ [[https://sverigesradio.se/avsnitt/vad-hander-om-vi-tar-bort-psykiatriska-diagnoser?fbclid=iwar3jspwnaj-2-mwhmumwusuorojruoel8y290anidbcbh63kahg9cebuppu|2022-12-11 SR Filosofiska Rummet. Vad händer om vi tar bort psykiatriska diagnoser?]]\\
-[[sarbegavning-och-psykiatri]]\\  +[[sarbegavning-och-psykiatri|Särbegåvning och psykiatri]]\\  
-Gunilla Gerland {{ :lararna_och_diagnoserna_-_eller__allt_ar_inte_vad_det_ser_ut_att_vara_._av_gunilla_gerland.pdf |Lärarna och diagnoserna – eller "allt är inte vad det ser ut att vara".}}\\+[[lararna-och-diagnoserna|Gunilla Gerland - Lärarna och diagnoserna – eller "allt är inte vad det ser ut att vara".]]\\ 
 +[[Innan man remitterar ett särskilt begåvat barn för ADHD-utredning]]\\
 [[https://www.sengifted.org/post/before-referring-a-gifted-child-for-add-adhd-evaluation|Lind, Sharon 2011. Before Referring a Gifted Child for ADD/ADHD Evaluation]]\\ [[https://www.sengifted.org/post/before-referring-a-gifted-child-for-add-adhd-evaluation|Lind, Sharon 2011. Before Referring a Gifted Child for ADD/ADHD Evaluation]]\\
-[[innan-man-remitterar-ett-sarskilt-begavat-barn-for-adhd-utredning]]\\ 
 [[https://eric.ed.gov/?id=EJ860954|Amend, Edward R. et al. 2009. A Unique Challenge: Sorting out the Differences between Giftedness and Asperger's Disorder]]\\ [[https://eric.ed.gov/?id=EJ860954|Amend, Edward R. et al. 2009. A Unique Challenge: Sorting out the Differences between Giftedness and Asperger's Disorder]]\\
 [[https://www.anitakullander.se/oseriosa_diagnoser.png?direct&200|ETC 2020 Larmet från psykologerna: Oseriösa aktörer stressar fram diagnoser.]]\\ [[https://www.anitakullander.se/oseriosa_diagnoser.png?direct&200|ETC 2020 Larmet från psykologerna: Oseriösa aktörer stressar fram diagnoser.]]\\
 [[https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning-bokstavsbarnen|SVT 2022-02-03 Uppdrag Granskning - Bokstavsbarnen]]\\ [[https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning-bokstavsbarnen|SVT 2022-02-03 Uppdrag Granskning - Bokstavsbarnen]]\\
 [[https://www.bup.se/fraga-bup/Fragelistning/2019/11/14936v3/|Fråga BUP: Vad det finns för fördelar/nackdelar med att göra en utredning?]]\\ [[https://www.bup.se/fraga-bup/Fragelistning/2019/11/14936v3/|Fråga BUP: Vad det finns för fördelar/nackdelar med att göra en utredning?]]\\
 +[[Diagnoser och yrkesval]]
neuro-psykiatriska-diagnoser-npf.txt · Senast uppdaterad: 2024/03/04 15:52 av anita