Användarverktyg

Webbverktyg


myter-om-begavning

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
myter-om-begavning [2022/01/14 13:11] anitamyter-om-begavning [2022/01/14 13:18] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== MYTER ====== ====== MYTER ======
 +<html>
 +<div style="font-size: large">
 +</html>
 **Att vara särskilt begåvad har i alla tider betraktats som något mystiskt och ofta något galet, sjukt och kanske tom övernaturligt.** **Att vara särskilt begåvad har i alla tider betraktats som något mystiskt och ofta något galet, sjukt och kanske tom övernaturligt.**
 +<html>
 +</div>
 +</html>
 <html> <html>
 <figure style="float: left; margin-right: 2em"> <figure style="float: left; margin-right: 2em">
Rad 13: Rad 19:
 </html> </html>
  
 +<html> 
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
 +</html> 
 +{{:myt.png?direct&100|}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 250px"> 
 +</html> 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html>
  
 ==== Sådana individer "bara kan automatiskt" ==== ==== Sådana individer "bara kan automatiskt" ====
- 
-{{ :myt.png?direct&100|}} 
-  
 Skicklighet förekommer aldrig utan avsevärd övning och träning.  Det område som begåvade är framstående i har erövrats genom enorma mängder studier, övning och träning oavsett om det gäller akademisk kompetens eller praktisk skicklighet. Skicklighet förekommer aldrig utan avsevärd övning och träning.  Det område som begåvade är framstående i har erövrats genom enorma mängder studier, övning och träning oavsett om det gäller akademisk kompetens eller praktisk skicklighet.
  
Rad 27: Rad 39:
 Likaså kan oftast även musikaliskt särbegåvade individer i unga år uppvisa en enastående musikalisk uppfattningsförmåga. De hör en melodi och kan sedan återge den på ett instrument kanske tom. med korrekt harmonik, utan att de har en aning om hur de gör det i fråga om musikteori.  Likaså kan oftast även musikaliskt särbegåvade individer i unga år uppvisa en enastående musikalisk uppfattningsförmåga. De hör en melodi och kan sedan återge den på ett instrument kanske tom. med korrekt harmonik, utan att de har en aning om hur de gör det i fråga om musikteori. 
  
 +<html> 
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
 +</html> 
 +{{:myt.png?direct&100|}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 250px"> 
 +</html> 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html>
 ==== Särbegåvade klarar sig själva och behöver inga särskilda insatser i skolan ==== ==== Särbegåvade klarar sig själva och behöver inga särskilda insatser i skolan ====
-{{ :myt.png?direct&100|}} \\  
 Ett sådant antagande grundar sig på ringa förståelse för hur det kan vara att vara annorlunda i en annars ganska homogen eller "strömlinjeformad" grupp.   Ett sådant antagande grundar sig på ringa förståelse för hur det kan vara att vara annorlunda i en annars ganska homogen eller "strömlinjeformad" grupp.  
  
Rad 38: Rad 58:
          
 ==== Särbegåvning = Autism/Aspergers syndrom  ==== ==== Särbegåvning = Autism/Aspergers syndrom  ====
-      +<html> 
-{{ :missfoerstand.png?direct&300|}}        +<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
 +</html> 
 +{{ :missfoerstand.png?direct&250|}}   
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 250px"> 
 +</html> 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html>      
 + 
 Barn med Autism/Aspergers syndrom (AS) har liknande beteende som barn med högt IQ. Hur vet man vad som är vad? Barn med Autism/Aspergers syndrom (AS) har liknande beteende som barn med högt IQ. Hur vet man vad som är vad?
  
myter-om-begavning.1642162290.txt.gz · Senast uppdaterad: 2022/01/14 13:11 av anita