Användarverktyg

Webbverktyg


manual-moten-skolan

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
manual-moten-skolan [2021/12/26 12:22] anitamanual-moten-skolan [2021/12/26 12:28] (aktuell) anita
Rad 24: Rad 24:
 Först låter jag personalen "ösa" ur sig sin oro och eventuell kritik. Jag brukar säga något bekräftande som att jag förstår att det här är ett barn som utmanar... När lärare känner sig lyssnade på så lugnar dom sig och kan lyssna på mig. Då börjar jag fråga: För att förstärka deras känsla av att vara lyssnade på så frågar jag om det som inte fungerar.\\ Först låter jag personalen "ösa" ur sig sin oro och eventuell kritik. Jag brukar säga något bekräftande som att jag förstår att det här är ett barn som utmanar... När lärare känner sig lyssnade på så lugnar dom sig och kan lyssna på mig. Då börjar jag fråga: För att förstärka deras känsla av att vara lyssnade på så frågar jag om det som inte fungerar.\\
  
-{{ :undefined:bara_den_som_ar_saker_800-580-max.jpeg?300|}} 
 1. Vilka moment/situationer är svårast?\\ 2. Vad har ni provat?\\ 3. Vad blev effekten?\\  1. Vilka moment/situationer är svårast?\\ 2. Vad har ni provat?\\ 3. Vad blev effekten?\\ 
 Sedan sitter jag tyst och "tänker" och säger sedan, hmm... Om vi skulle vända på det och se på vad som fungerar. \\ Sedan sitter jag tyst och "tänker" och säger sedan, hmm... Om vi skulle vända på det och se på vad som fungerar. \\
-4. Finns det några situationer/moment där barnet fungerar bra? \\ 5. När verkar eleven nöjd och glad? \\ 6. Har eleven några kamrater? \\ 7. Har eleven sagt något till dig om sin skolgång? \\ 8. Finns det några lektioner som fungerar bättre än andra? \\ 9. Vet ni var elevens "tak" ligger i de olika ämnena?+4. Finns det några situationer/moment där barnet fungerar bra? \\ 5. När verkar eleven nöjd och glad? \\ 6. Har eleven några kamrater? \\ 7. Har eleven sagt något till dig om sin skolgång? \\ 8. Finns det några lektioner som fungerar bättre än andra? \\  
 +9. Vet ni var elevens "tak" ligger i de olika ämnena?\\ 
 +10. Det som fungerar bra - går det att använda på annat sätt, i andra sammanhang? \\ 
  
-Man kan få svar där pedagogen återknyter till det negativa och då får man konstatera att "ösningen" inte var tillräcklig. De tror inte att du har förstått hur det verkligen är. Då får man bekräfta igen. Ibland kan "ösningen" ta hela den utsatta tiden och då bokar jag en ny tid ganska snart. Först när "ösningen" är klar så kan man börja fundera över vilket det svåraste bekymret är och fokusera på det.  +{{ :undefined:bara_den_som_ar_saker_800-580-max.jpeg?300|}} Man kan få svar där pedagogen återknyter till det negativa och då får man konstatera att "ösningen" inte var tillräcklig. De tror inte att du har förstått hur det verkligen är. Då får man bekräfta igen. Ibland kan "ösningen" ta hela den utsatta tiden och då bokar jag en ny tid ganska snart. Först när "ösningen" är klar så kan man börja fundera över vilket det svåraste bekymret är och fokusera på det. 
- +
-10. Det som fungerar bra - går det att använda på annat sätt, i andra sammanhang? \\ +
  
 Då börjar man i stort sett om från punkt 4 igen men fokuserar utifrån det svåraste bekymret. Man beslutar om att prova åtgärder som läraren föreslår.  Då börjar man i stort sett om från punkt 4 igen men fokuserar utifrån det svåraste bekymret. Man beslutar om att prova åtgärder som läraren föreslår. 
Rad 49: Rad 48:
  
 13. Sist men inte minst:\\ 13. Sist men inte minst:\\
-[[sluta-tycka-synd-om-skolan|Tyck inte synd om skolan]]+[[sluta-tycka-synd-om-skolan|Tyck inte synd om skolan]] Alla anställda har valt sina yrken och om de inte kan utföra sitt uppdrag under rådande arbetsförhållanden så har de själva ansvar för att göra något åt det. Inget barn ska bli eftersatt för att skolan inte tar sitt ansvar vad gäller arbetsförhållandena.
  
 [[bok-vagen-till-forandring-1990|Vägen till förändring, 1990]] är en bok av Parknäs, Lennart, som beskriver hur man kan förstå processen i ett förändringsarbete. [[bok-vagen-till-forandring-1990|Vägen till förändring, 1990]] är en bok av Parknäs, Lennart, som beskriver hur man kan förstå processen i ett förändringsarbete.
manual-moten-skolan.1640517731.txt.gz · Senast uppdaterad: 2021/12/26 12:22 av anita