Användarverktyg

Webbverktyg


lararna-och-diagnoserna

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
lararna-och-diagnoserna [2021/02/07 15:24] anitalararna-och-diagnoserna [2022/12/17 09:49] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== LÄRARNA OCH DIAGNOSERNA ====== ====== LÄRARNA OCH DIAGNOSERNA ======
  
-**Jag väljer att lägga in hela artikeln eftersom jag håller med om vartenda ord i den.**  +**Jag väljer att lägga in hela artikeln eftersom jag håller med om vartenda ord i den/Anita Kullander.**  
  
-Lärarna och diagnoserna – eller "allt är inte vad det ser ut att vara" +__Lärarna och diagnoserna – eller "allt är inte vad det ser ut att vara" 
-Av Gunilla Gerland, 2015+Av Gunilla Gerland, 2015__
  
 Ni vet hur det är, ibland får man bara nog. Bägaren är fylld, måttet är rågat. Det blev det nu. Ni vet hur det är, ibland får man bara nog. Bägaren är fylld, måttet är rågat. Det blev det nu.
Rad 41: Rad 41:
 professionellt. Många lärare himlar med ögonen (med all rätt) när t ex barnpsykiatriker talar om för professionellt. Många lärare himlar med ögonen (med all rätt) när t ex barnpsykiatriker talar om för
 dem hur skolan ska undervisa elever med neuropsykiatriska svårigheter. Läkarna är inte pedagoger. dem hur skolan ska undervisa elever med neuropsykiatriska svårigheter. Läkarna är inte pedagoger.
 +<html> 
 +<figure style="float: right; margin-left: 1em"> 
 +</html> 
 +{{:undefined:sarbegavning_juni_2015_40.png?400|}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 400px"> 
 +</html> 
 +Illustration: Anita Kullander 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html>
 Men, bästa lärare, du måste då förstå att du är varken läkare eller psykolog. Och inte ens en läkare Men, bästa lärare, du måste då förstå att du är varken läkare eller psykolog. Och inte ens en läkare
 eller psykolog kan ställa en neuropsykiatrisk diagnos utan att göra en hel utredning! En sådan eller psykolog kan ställa en neuropsykiatrisk diagnos utan att göra en hel utredning! En sådan
 utredning innefattar många delar, inte minst att utesluta sådant som kan se ut som adhd eller utredning innefattar många delar, inte minst att utesluta sådant som kan se ut som adhd eller
-autismspektrumtillstånd men inte är det. En pedagog ska aldrig, aldrig någonsin påstå eller föreslå+autismspektrum-tillstånd men inte är det. En pedagog ska aldrig, aldrig någonsin påstå eller föreslå
 att en elev har en diagnos. Inte ens det fåtal gånger de eventuellt skulle ha rätt i sitt påstående. En att en elev har en diagnos. Inte ens det fåtal gånger de eventuellt skulle ha rätt i sitt påstående. En
-pedagog kan givetvis tala med föräldrar om vad de ser för styrkor och eventuella hinder för elevenslärande och försöka hitta en gemensam plan med föräldrar kring detta. Men det borde vara lärare lika främmande att försöka diagnosticera elever som att utföra operationer på dem!+pedagog kan givetvis tala med föräldrar om vad de ser för styrkor och eventuella hinder för elevens lärande och försöka hitta en gemensam plan med föräldrar kring detta. Men det borde vara lärare lika främmande att försöka diagnosticera elever som att utföra operationer på dem!
  
 Nej, jag försöker inte påstå att lärare är onda och vill stämpla elever med diagnoser. Men det är som Nej, jag försöker inte påstå att lärare är onda och vill stämpla elever med diagnoser. Men det är som
Rad 74: Rad 84:
 sjukdomar och sådant som inte alls är sjukdomar eller diagnoser, som exempelvis barn med särskild sjukdomar och sådant som inte alls är sjukdomar eller diagnoser, som exempelvis barn med särskild
 begåvning, dvs hög IQ. (Se länk till artikel i slutet) begåvning, dvs hög IQ. (Se länk till artikel i slutet)
-Innan du nu reagerar på reflex vill jag säga att ja, jag vet att lärare sliter. Jag vet att det är ett tufft +Innan du nu reagerar på reflex vill jag säga att ja, jag vet att lärare sliter. Jag vet att det är ett tufft jobb och att en klass består av många elever med olika behov. Det jag säger är att strategin att tro att alla elever som inte "funkar" i klassrummet har en psykiatrisk funktionsnedsättning inte fungerar.
-jobb och att en klass består av många elever med olika behov. Det jag säger är att strategin att tro att +
-alla elever som inte "funkar" i klassrummet har en psykiatrisk funktionsnedsättning inte fungerar.+
 Och att det finns andra grupper som också sliter och blir ifrågasatta både i media och av anhöriga, Och att det finns andra grupper som också sliter och blir ifrågasatta både i media och av anhöriga,
 till exempel inom äldre- och funktionshinderomsorgen. till exempel inom äldre- och funktionshinderomsorgen.
lararna-och-diagnoserna.1612707892.txt.gz · Senast uppdaterad: 2021/02/07 15:24 av anita