Användarverktyg

Webbverktyg


konfliktlosning

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
konfliktlosning [2021/01/11 13:10] anitakonfliktlosning [2022/01/13 14:45] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== Konfliktlösningsplan ====== ====== Konfliktlösningsplan ======
  
-[[konfliktlosning|Backa ett steg]]  +NYTORPSSKOLANS KONFLIKTLÖSNINGSMODELL \\ 
- +
  
-NYTORPSSKOLANS KONFLIKTLÖSNINGSMODELL \\ {{ :2_groups_of_rows_6_besk_roterad_.jpg?200|}}  
 Nytorpsskolan har sedan 1997 arbetat utefter en egen antimobbningsplan och en egen konfliktlösningsmodell. Dessa har arbetats fram av lärare, skolpsykolog och skolledning på skolan. Med åren och gjorda erfarenheter så har arbetssättet utvecklats och förändrats. Nytorpsskolan har sedan 1997 arbetat utefter en egen antimobbningsplan och en egen konfliktlösningsmodell. Dessa har arbetats fram av lärare, skolpsykolog och skolledning på skolan. Med åren och gjorda erfarenheter så har arbetssättet utvecklats och förändrats.
  
 Det som alltid har varit grunderna för Nytorpsskolans arbetssätt är respekten för varje enskild individ. Det som alltid har varit grunderna för Nytorpsskolans arbetssätt är respekten för varje enskild individ.
 +<html> 
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
 +</html> 
 +{{:2_groups_of_rows_6_besk_roterad_.jpg?300|}}  
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 300px"> 
 +</html> 
 +illustration: Anita Hogeborn Kullander 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html>
 Den modell för Konfliktlösning som skolan arbetade fram bygger på det som egentligen är en bas för skolans värdegrund.  Den modell för Konfliktlösning som skolan arbetade fram bygger på det som egentligen är en bas för skolans värdegrund. 
  
Rad 23: Rad 31:
 ==== Våld och slagsmål ==== ==== Våld och slagsmål ====
  
-=== Mellan elever: ===+**Mellan elever:**
  
   - Uppmana eleverna att sluta.   - Uppmana eleverna att sluta.
Rad 36: Rad 44:
   - Larma polisen om slagsmålet ej upphör.   - Larma polisen om slagsmålet ej upphör.
   -     -  
-=== Elever som ej är inblandade i konflikten: ===+**Elever som ej är inblandade i konflikten:**
  
   - Skydda de elever som ej är inblandade.   - Skydda de elever som ej är inblandade.
Rad 46: Rad 54:
  
 Målet är att eleverna ska bli sams och kunna träffas igen utan att nytt bråk uppstår. I bästa fall får de också en empatisk förståelse för varandras reaktioner. Målet är att eleverna ska bli sams och kunna träffas igen utan att nytt bråk uppstår. I bästa fall får de också en empatisk förståelse för varandras reaktioner.
-=== Vid mindre konflikter: ===+**Vid mindre konflikter:**
  
   - Prata med eleverna, helst tillsammans om det går.   - Prata med eleverna, helst tillsammans om det går.
Rad 54: Rad 62:
   - Eleverna får i uppdrag att berätta hemma vad som hänt.   - Eleverna får i uppdrag att berätta hemma vad som hänt.
   - Hemmet kontaktas samma kväll (eller så snart som möjligt).   - Hemmet kontaktas samma kväll (eller så snart som möjligt).
-=== Vid svårare konflikter: ===+**Vid svårare konflikter:**
  
   - Föräldern informeras alltid.   - Föräldern informeras alltid.
Rad 60: Rad 68:
   - Blir polisanmälan aktuell skall dock utredningen göras av polisen.   - Blir polisanmälan aktuell skall dock utredningen göras av polisen.
   - Ingen konfliktlösning sker i så fall.   - Ingen konfliktlösning sker i så fall.
-=== Vid all konfliktlösning gäller: ===+**Vid all konfliktlösning gäller:**
  
   - Om du behöver lämna din klass eller grupp, be kollega om hjälp att ta hand om dina elever.   - Om du behöver lämna din klass eller grupp, be kollega om hjälp att ta hand om dina elever.
konfliktlosning.1610367008.txt.gz · Senast uppdaterad: 2021/01/11 13:10 av anita