Användarverktyg

Webbverktyg


informera-barnet-om-begavning

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
informera-barnet-om-begavning [2022/01/13 13:28] anitainformera-barnet-om-begavning [2022/01/13 13:36] (aktuell) anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== Är det bra att informera barnet om begåvningen? ====== ====== Är det bra att informera barnet om begåvningen? ======
 **Svar: Ja!** **Svar: Ja!**
- +<html> 
-De allra flesta särskilt begåvade barn uppmärksammar tidigt - kanske så tidigt som vid 2 års ålder - att de är annorlunda. Om de inte får en nöjaktig förklaring så är det risk att de tror att det är något fel på dem. Vilket kan ge oönskade konsekvenser som utanförskap, depression, förändringar i beteendet mm.+<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
 +</html> 
 +{{:undefined:barn_nyfiken__dsc4023.png?250|}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 250px"> 
 +</html> 
 +[[https://www.behance.net/telgefoto|Foto: Göran G Johansson]] 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html> 
 +De allra flesta särskilt begåvade barn uppmärksammas tidigt - kanske så tidigt som vid 2 års ålder - att de är annorlunda. Om de inte får en nöjaktig förklaring så är det risk att de tror att det är något fel på dem. Vilket kan ge oönskade konsekvenser som utanförskap, depression, förändringar i beteendet mm.
  
 <blockquote>//Ett särskilt begåvat barn som vid fyra års ålder ligger 1 år före i sin intellektuella begåvning kommer att ligga c:a 2 år före vid 8 års ålder och c:a 3 år före vid 12 års ålder. Det innebär att det intellektuella avståndet kommer att öka med tiden. Vilket i sin tur innebär att man med åren får allt mindre utbyte av att umgås med eller undervisas tillsammans med jämnåriga.//</blockquote>  <blockquote>//Ett särskilt begåvat barn som vid fyra års ålder ligger 1 år före i sin intellektuella begåvning kommer att ligga c:a 2 år före vid 8 års ålder och c:a 3 år före vid 12 års ålder. Det innebär att det intellektuella avståndet kommer att öka med tiden. Vilket i sin tur innebär att man med åren får allt mindre utbyte av att umgås med eller undervisas tillsammans med jämnåriga.//</blockquote> 
Rad 14: Rad 24:
 **Se även:** \\  **Se även:** \\ 
 [[Barns utveckling]]\\ [[Barns utveckling]]\\
-beratta-for-barnen-om-begavning|Ska man berätta för barnen att de är särskilt begåvade?\\ +Är det bra att informera barnet om begåvningen?
 [[e-bok-utanfor-ramarna-2018|e-boken Utanför Ramarna]] \\  [[e-bok-utanfor-ramarna-2018|e-boken Utanför Ramarna]] \\ 
 [[positiva-erfarenheter]] [[positiva-erfarenheter]]
  
 ---- ----
 +{{:stjarna_svart_ram.png?30 |}}
 **Filuren funderar:** \\  **Filuren funderar:** \\ 
 Alla barn har lika värde - men olika behov. Konsten är att inse och bejaka bäggedera - samtidigt och alltid. Alla barn har lika värde - men olika behov. Konsten är att inse och bejaka bäggedera - samtidigt och alltid.
informera-barnet-om-begavning.1642076913.txt.gz · Senast uppdaterad: 2022/01/13 13:28 av anita