fordelar-nackdelar-npf
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version.Nästa version.Slutar med | ||
fordelar-nackdelar-npf [2022/04/09 09:15] – anita | fordelar-nackdelar-npf [2023/09/06 10:26] – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 12: | Rad 12: | ||
**Skolan får dock inte [[anmal-rektorer-diagnos|kräva diagnos]] för att sätta in adekvata stöd-åtgärder.** | **Skolan får dock inte [[anmal-rektorer-diagnos|kräva diagnos]] för att sätta in adekvata stöd-åtgärder.** | ||
+ | |||
+ | **Från skolverkets hemsida:** | ||
+ | " | ||
+ | |||
+ | Nej. En diagnos, till exempel språkstörning, | ||
+ | |||
+ | Det som avgör om en elev har rätt till extra anpassningar eller särskilt stöd är om det kan befaras att eleven inte kommer att uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas. Rätten till extra anpassningar eller särskilt stöd påverkas inte av en eventuell diagnos." | ||
+ | |||
**En diagnos kan innebära flera negativa saker:** \\ | **En diagnos kan innebära flera negativa saker:** \\ | ||
Rad 27: | Rad 35: | ||
[[Behövs en diagnos eller inte?]]\\ | [[Behövs en diagnos eller inte?]]\\ | ||
[[https:// | [[https:// | ||
+ | [[Diagnoser och yrkesval]] |
fordelar-nackdelar-npf.txt · Senast uppdaterad: 2024/05/30 11:47 av anita