Användarverktyg

Webbverktyg


dagens-fundering-ar-2022

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Senaste version.Slutar med
dagens-fundering-ar-2022 [2022/09/13 19:39] anitadagens-fundering-ar-2022 [2022/11/16 16:30] anita
Rad 13: Rad 13:
 </figcaption></figure> </figcaption></figure>
 </html> </html>
 +
 +==== 2022-11-16 BEGÅVNINGSTEST?! ====
 + 
 +Alltså inte dessa som finns i olika tidningar och tidskrifter. De ger som bäst glädje åt den som får högt resultat. Begåvning är dock så mycket mer, mycket vidare, mycket mer komplicerat än vad man kan tro. Då menar jag de begåvningstest som endast leg. psykologer får använda. 
 +
 +**Men hur mäter/bedömer man en begåvningsnivå och framförallt hög begåvning. Vilka är det som bedömer vad hög begåvning är och vilka kriterier som ska vara uppfyllda?**
 +
 +Låg begåvning har vi oftast inga problem med eftersom de allra flesta har en ide om vad man borde klara för att anses som normalbegåvad och allt som ligger därunder blir då olika grader av låg begåvning. 
 +
 +Vem/vilka är det som konstruerar de uppgifter, frågor som man anser att bara högt begåvade ska klara? Alltså det som avser att mäta begåvning över IK* 130, 140, 150 osv. 
 +
 +Eftersom det statistiskt endast är någon promille av befolkningen som ligger så högt borde det vara svårt att hitta personer som kan/vill arbeta med just uppgifter i ett begåvningstest.
 +
 +Med andra ord - kan vi lita på test som anger Intelligenskvoter (IK) över 130?
 +
 +* IK = Intelligenskvot
  
 ==== 2022-09-11 SKOLAN FÖRSTÅR INTE MITT BARN eller  JAG FÖRSTÅR INTE SKOLAN ==== ==== 2022-09-11 SKOLAN FÖRSTÅR INTE MITT BARN eller  JAG FÖRSTÅR INTE SKOLAN ====
dagens-fundering-ar-2022.txt · Senast uppdaterad: 2022/12/16 16:25 av anita