Användarverktyg

Webbverktyg


dagens-fundering-ar-2020

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
Senaste version.Slutar med
dagens-fundering-ar-2020 [2021/03/21 10:26] anitadagens-fundering-ar-2020 [2022/01/08 09:51] – ↷ Länkar som ändrats på grund av flytt/namnändring anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== Dagens fundering År 2020 ====== ====== Dagens fundering År 2020 ======
 {{ :lojtnantshjarta_dscn5509_2_.jpg?300|}} {{ :lojtnantshjarta_dscn5509_2_.jpg?300|}}
 +Av [[Anita Kullander]]\\
 +Med ojämna mellanrum lägger jag upp något som jag för tillfället funderat över. Ibland har jag svaret - ibland inte.
  
-[[tankt-och-tyckt-om-begavning|Backa ett steg]] +**Foto: Anita Hogebrn Kullander**
- +
-Med ojämna mellanrum lägger jag upp något som jag för tillfället funderat över. Ibland har jag svaret - ibland inte.+
  
 ==== 2021-01-27 Skollagen från 2011 ==== ==== 2021-01-27 Skollagen från 2011 ====
  
-År 2011 började en ny Skollag gälla och då tänker jag främst på [[https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800|Kap 3, § 2,]] med meningarna "Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges denVad händer då i skolan ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål." samt ""Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling." Egentligen är det en ganska revolutionerande formulering - som kom helt obemärkt. Helt plötsligt ska alla elever ges samma möjligheter till stöd och stimulans för att utvecklas optimalt. Lika plötsligt fick pedagogerna helt nya direktiv och skulle ställa om sig över en natt - utan information, utan fortbildning och utan stöd från skolledning eller elevhälsan. Alldeles för många inom skolans värld är totalt obekanta med denna lag och fortsätter således att arbeta som de gjorde innan år 2011.+År 2011 började en ny Skollag gälla och då tänker jag främst på [[https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800|Kap 3, § 2,]] med meningarna "Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål." samt ""Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling." Egentligen är det en ganska revolutionerande formulering - som kom helt obemärkt. Helt plötsligt ska alla elever ges samma möjligheter till stöd och stimulans för att utvecklas optimalt. Lika plötsligt fick pedagogerna helt nya direktiv och skulle ställa om sig över en natt - utan information, utan fortbildning och utan stöd från skolledning eller elevhälsan. Alldeles för många inom skolans värld är totalt obekanta med denna lag och fortsätter således att arbeta som de gjorde innan år 2011.
  
 ==== 2020-12-27 Barn ska tro på tomten men inte på spöken ==== ==== 2020-12-27 Barn ska tro på tomten men inte på spöken ====
Rad 155: Rad 155:
 ==== Se även: ==== ==== Se även: ====
  
-[[Dagens fundering år 2021]]\\ +[[dagens-fundering-ar-2022]]\\ 
 [[Dagens fundering år 2020]]\\  [[Dagens fundering år 2020]]\\ 
 [[Dagens fundering år 2019]]\\  [[Dagens fundering år 2019]]\\ 
dagens-fundering-ar-2020.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/08 22:03 av anita