Användarverktyg

Webbverktyg


dagens-fundering-ar-2020

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
Senaste version.Slutar med
dagens-fundering-ar-2020 [2021/03/21 10:24] – [2021-03-21 - Ping-pong] anitadagens-fundering-ar-2020 [2022/01/08 09:51] – ↷ Länkar som ändrats på grund av flytt/namnändring anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== Dagens fundering År 2020 ====== ====== Dagens fundering År 2020 ======
 {{ :lojtnantshjarta_dscn5509_2_.jpg?300|}} {{ :lojtnantshjarta_dscn5509_2_.jpg?300|}}
- +Av [[Anita Kullander]]\\
-[[tankt-och-tyckt-om-begavning|Backa ett steg]] +
 Med ojämna mellanrum lägger jag upp något som jag för tillfället funderat över. Ibland har jag svaret - ibland inte. Med ojämna mellanrum lägger jag upp något som jag för tillfället funderat över. Ibland har jag svaret - ibland inte.
  
-====== 2021-03-21 - Ping-pong ====== +**Foto: Anita Hogebrn Kullander**
-När föräldrar är missnöjda med skolan så talar de om för skolan (pedagogen) att de gör fel.\\  Pedagogen blir då vanligtvis kränkt i sin yrkesroll och bollar tillbaka. \\  +
-Föräldrarna rekommenderas att utreda sitt barn med misstanke om en npf-diagnos.\\  +
-Föräldrarna kommer tillbaka med ett psykologutlåtande som anger en hög begåvning utan diagnos. \\  +
-Psykologen har gett anvisningar till skolan om Acceleration och Berikning. \\  +
-Pedagogen har återigen fått anvisningar utifrån hur denne ska sköta sitt myndighetsuppdrag - dvs. undervisa. \\  +
-Så fortsätter ping-pong-matchen och förslag, ursäkter, undanflykter mm. bollas fram och tillbaka och inget ändras i skolan. +
- +
-//En hög IQ anger förmågan till inlärning - inte vad individen kan och vad skolan ska komplettera med.//  +
- +
-För att en pedagog ska bli engagerad i sitt uppdrag så måste denne själv upptäcka elevens förmågor. Pedagogen måste lockas att bli nyfiken på eleven och vilja veta vad den kan och och inte. Min rekommendation är därför att föräldrar ställer frågor till pedagogen. Vet ni vad han/hon kan? Vet ni vilken kunskapsnivå eleven ligger på i respektive ämne? Vilka situationer och/eller pedagoger fungerar bra respektive inte så bra? Vilka insatser har provats och hur har dessa utvärderats? +
- +
-Skolan är en myndighet (dvs. den kommunala skolan) och föräldrar kan inte tala om __hur__ de ska sköta sitt myndighetsuppdrag. Däremot kan och bör de påtala när något inte fungerar och kräva __att__ skolan förändrar sina metoder. +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
  
 ==== 2021-01-27 Skollagen från 2011 ==== ==== 2021-01-27 Skollagen från 2011 ====
  
-År 2011 började en ny Skollag gälla och då tänker jag främst på [[https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800|Kap 3, § 2,]] med meningarna "Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges denVad händer då i skolan ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål." samt ""Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling." Egentligen är det en ganska revolutionerande formulering - som kom helt obemärkt. Helt plötsligt ska alla elever ges samma möjligheter till stöd och stimulans för att utvecklas optimalt. Lika plötsligt fick pedagogerna helt nya direktiv och skulle ställa om sig över en natt - utan information, utan fortbildning och utan stöd från skolledning eller elevhälsan. Alldeles för många inom skolans värld är totalt obekanta med denna lag och fortsätter således att arbeta som de gjorde innan år 2011.+År 2011 började en ny Skollag gälla och då tänker jag främst på [[https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800|Kap 3, § 2,]] med meningarna "Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål." samt ""Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås eller de kravnivåer som gäller ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling." Egentligen är det en ganska revolutionerande formulering - som kom helt obemärkt. Helt plötsligt ska alla elever ges samma möjligheter till stöd och stimulans för att utvecklas optimalt. Lika plötsligt fick pedagogerna helt nya direktiv och skulle ställa om sig över en natt - utan information, utan fortbildning och utan stöd från skolledning eller elevhälsan. Alldeles för många inom skolans värld är totalt obekanta med denna lag och fortsätter således att arbeta som de gjorde innan år 2011.
  
 ==== 2020-12-27 Barn ska tro på tomten men inte på spöken ==== ==== 2020-12-27 Barn ska tro på tomten men inte på spöken ====
Rad 176: Rad 155:
 ==== Se även: ==== ==== Se även: ====
  
-[[Dagens fundering år 2021]]\\ +[[dagens-fundering-ar-2022]]\\ 
 [[Dagens fundering år 2020]]\\  [[Dagens fundering år 2020]]\\ 
 [[Dagens fundering år 2019]]\\  [[Dagens fundering år 2019]]\\ 
dagens-fundering-ar-2020.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/08 22:03 av anita