Användarverktyg

Webbverktyg


begavningsbedomning

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
begavningsbedomning [2020/11/09 12:22] – [Arbetsminne och Snabbhet] anitabegavningsbedomning [2022/01/09 16:44] (aktuell) anita
Rad 2: Rad 2:
  
 För att bedöma ett barns begåvning, dvs inlärningsförmåga, så finns det flera test att tillgå. Det vanligaste för barn i skolåldern är  WISC (Wescler Intelligence Scale for Children).  För att bedöma ett barns begåvning, dvs inlärningsförmåga, så finns det flera test att tillgå. Det vanligaste för barn i skolåldern är  WISC (Wescler Intelligence Scale for Children). 
 +<html> 
 +<figure style="float: right; margin-left: 2em"> 
 +</html> 
 +{{ :undefined:wisc-v_se_352x472.png?200|}} 
 +<html> 
 +<figcaption style="clear: right; max-width: 250px"> 
 +</html> 
 +<html> 
 +</figcaption></figure> 
 +</html>
 ==== Arbetsminne och Snabbhet ==== ==== Arbetsminne och Snabbhet ====
 Testet består av flera deltest indelade i domäner. Jag ska här fokusera på domänerna arbetsminne och snabbhet. För det första är det viktigt att känna till att dessa två domäner inte anses vara tillräckligt valida och reliabla - dvs. testkonstruktörerna är inte tillräckligt säkra på att testen mäter de man avser att mäta. Testet består av flera deltest indelade i domäner. Jag ska här fokusera på domänerna arbetsminne och snabbhet. För det första är det viktigt att känna till att dessa två domäner inte anses vara tillräckligt valida och reliabla - dvs. testkonstruktörerna är inte tillräckligt säkra på att testen mäter de man avser att mäta.
Rad 22: Rad 31:
 Det finns också en stor risk att skolan feltolkar testresultat och särskilt då arbetsminne och snabbhet med felbedömning och missriktade åtgärder som följd. I sammanhanget är det viktigt att veta att skolan inte får kräva vare sig [[infor-psykologkontakt|psykologtestning]] eller diagnos för att sätta in adekvata åtgärder för att följa skollagen. Skolan har en skyldighet att själva göra en [[pedagogisk kartläggning]] för att  bedöma behovet av åtgärder. Det finns också en stor risk att skolan feltolkar testresultat och särskilt då arbetsminne och snabbhet med felbedömning och missriktade åtgärder som följd. I sammanhanget är det viktigt att veta att skolan inte får kräva vare sig [[infor-psykologkontakt|psykologtestning]] eller diagnos för att sätta in adekvata åtgärder för att följa skollagen. Skolan har en skyldighet att själva göra en [[pedagogisk kartläggning]] för att  bedöma behovet av åtgärder.
  
-[[Dyslexi]], syn- eller hörselnedsättning påverkar naturligtvis också resultaten negativt vilket inte alltid uppmärksammas innan testningen påbörjas.+[[dyslektiker-och-sarskilt-begavad?s[]=dyslexi|Dyslexi]], syn- eller hörselnedsättning påverkar naturligtvis också resultaten negativt vilket inte alltid uppmärksammas innan testningen påbörjas.
  
-[[Linda Kreger Silverman]] nämner i sin föreläsning att hon pratat med [[https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=stephen+hawking+iq|Stephen Hawking]] om detta som menar att hjärnan styrs av fysiska lagar: neuroner, synapser och transmittorsubstanser blir inte snabbare med intelligens. Därför är det ovanligt med höga resultat inom domänerna arbetsminne och snabbhet.+[[Linda Kreger Silverman]] nämner i sin föreläsning att hon pratat med [[https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=stephen+hawking+iq|Stephen Hawking]] om detta som menar att hjärnan styrs av fysiska lagar: Neuroner, synapser och transmittorsubstanser blir inte snabbare med intelligens. Därför är det ovanligt med höga resultat inom domänerna arbetsminne och snabbhet.
  
 === Se vidare: === === Se vidare: ===
begavningsbedomning.1604920978.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/11/09 12:22 av anita