begavningsbedomning
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version. | ||
begavningsbedomning [2020/11/09 10:33] – [Arbetsminne och Snabbhet] anita | begavningsbedomning [2022/01/09 15:44] (aktuell) – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 2: | Rad 2: | ||
För att bedöma ett barns begåvning, dvs inlärningsförmåga, | För att bedöma ett barns begåvning, dvs inlärningsförmåga, | ||
+ | < | ||
+ | <figure style=" | ||
+ | </ | ||
+ | {{ : | ||
+ | < | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | < | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
==== Arbetsminne och Snabbhet ==== | ==== Arbetsminne och Snabbhet ==== | ||
Testet består av flera deltest indelade i domäner. Jag ska här fokusera på domänerna arbetsminne och snabbhet. För det första är det viktigt att känna till att dessa två domäner inte anses vara tillräckligt valida och reliabla - dvs. testkonstruktörerna är inte tillräckligt säkra på att testen mäter de man avser att mäta. | Testet består av flera deltest indelade i domäner. Jag ska här fokusera på domänerna arbetsminne och snabbhet. För det första är det viktigt att känna till att dessa två domäner inte anses vara tillräckligt valida och reliabla - dvs. testkonstruktörerna är inte tillräckligt säkra på att testen mäter de man avser att mäta. | ||
Rad 22: | Rad 31: | ||
Det finns också en stor risk att skolan feltolkar testresultat och särskilt då arbetsminne och snabbhet med felbedömning och missriktade åtgärder som följd. I sammanhanget är det viktigt att veta att skolan inte får kräva vare sig [[infor-psykologkontakt|psykologtestning]] eller diagnos för att sätta in adekvata åtgärder för att följa skollagen. Skolan har en skyldighet att själva göra en [[pedagogisk kartläggning]] för att bedöma behovet av åtgärder. | Det finns också en stor risk att skolan feltolkar testresultat och särskilt då arbetsminne och snabbhet med felbedömning och missriktade åtgärder som följd. I sammanhanget är det viktigt att veta att skolan inte får kräva vare sig [[infor-psykologkontakt|psykologtestning]] eller diagnos för att sätta in adekvata åtgärder för att följa skollagen. Skolan har en skyldighet att själva göra en [[pedagogisk kartläggning]] för att bedöma behovet av åtgärder. | ||
- | Dyslexi, syn- eller hörselnedsättning påverkar naturligtvis också resultaten negativt vilket inte alltid uppmärksammas innan testningen påbörjas. | + | [[dyslektiker-och-sarskilt-begavad? |
- | [[Linda Kreger Silverman]] nämner i sin föreläsning att hon pratat med [[https:// | + | [[Linda Kreger Silverman]] nämner i sin föreläsning att hon pratat med [[https:// |
=== Se vidare: === | === Se vidare: === |
begavningsbedomning.1604918039.txt.gz · Senast uppdaterad: 2020/11/09 10:33 av anita