begavningsbedomning
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version.Senaste version.Slutar med | ||
begavningsbedomning [2020/11/09 10:58] – anita | begavningsbedomning [2020/12/02 20:41] – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 1: | Rad 1: | ||
====== Begåvningsbedömning ====== | ====== Begåvningsbedömning ====== | ||
+ | |||
+ | [[psykologkontakt|Backa ett steg]] | ||
För att bedöma ett barns begåvning, dvs inlärningsförmåga, | För att bedöma ett barns begåvning, dvs inlärningsförmåga, | ||
Rad 13: | Rad 15: | ||
Det finns flera förklaringar till varför särskilt begåvade barn får så motsägande resultat. Jag har testat många särskilt begåvade barn och de allra flesta av dem visar just denna skillnad. Min tolkning är att dels är testen ganska tråkiga och barnen är inte särskilt intresserade av att göra enformiga uppgifter som till synes inte har något syfte. | Det finns flera förklaringar till varför särskilt begåvade barn får så motsägande resultat. Jag har testat många särskilt begåvade barn och de allra flesta av dem visar just denna skillnad. Min tolkning är att dels är testen ganska tråkiga och barnen är inte särskilt intresserade av att göra enformiga uppgifter som till synes inte har något syfte. | ||
- | - tråkig | + | - tråkiga |
- inte tävlingsinriktade \\ | - inte tävlingsinriktade \\ | ||
- förstår inte syftet med uppgiften \\ | - förstår inte syftet med uppgiften \\ | ||
Rad 22: | Rad 24: | ||
Det finns också en stor risk att skolan feltolkar testresultat och särskilt då arbetsminne och snabbhet med felbedömning och missriktade åtgärder som följd. I sammanhanget är det viktigt att veta att skolan inte får kräva vare sig [[infor-psykologkontakt|psykologtestning]] eller diagnos för att sätta in adekvata åtgärder för att följa skollagen. Skolan har en skyldighet att själva göra en [[pedagogisk kartläggning]] för att bedöma behovet av åtgärder. | Det finns också en stor risk att skolan feltolkar testresultat och särskilt då arbetsminne och snabbhet med felbedömning och missriktade åtgärder som följd. I sammanhanget är det viktigt att veta att skolan inte får kräva vare sig [[infor-psykologkontakt|psykologtestning]] eller diagnos för att sätta in adekvata åtgärder för att följa skollagen. Skolan har en skyldighet att själva göra en [[pedagogisk kartläggning]] för att bedöma behovet av åtgärder. | ||
- | Dyslexi, syn- eller hörselnedsättning påverkar naturligtvis också resultaten negativt vilket inte alltid uppmärksammas innan testningen påbörjas. | + | [[dyslektiker-och-sarskilt-begavad? |
[[Linda Kreger Silverman]] nämner i sin föreläsning att hon pratat med [[https:// | [[Linda Kreger Silverman]] nämner i sin föreläsning att hon pratat med [[https:// |
begavningsbedomning.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/09 16:44 av anita