Användarverktyg

Webbverktyg


begavningsbedomning

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.
Föregående version.
Senaste version.Slutar med
begavningsbedomning [2020/11/09 10:58] anitabegavningsbedomning [2020/12/02 20:41] anita
Rad 1: Rad 1:
 ====== Begåvningsbedömning ====== ====== Begåvningsbedömning ======
 +
 +[[psykologkontakt|Backa ett steg]]
  
 För att bedöma ett barns begåvning, dvs inlärningsförmåga, så finns det flera test att tillgå. Det vanligaste för barn i skolåldern är  WISC (Wescler Intelligence Scale for Children).  För att bedöma ett barns begåvning, dvs inlärningsförmåga, så finns det flera test att tillgå. Det vanligaste för barn i skolåldern är  WISC (Wescler Intelligence Scale for Children). 
Rad 13: Rad 15:
 Det finns flera förklaringar till varför särskilt begåvade barn får så motsägande resultat. Jag har testat många särskilt begåvade barn och de allra flesta av dem visar just denna skillnad. Min tolkning är att dels är testen ganska tråkiga och barnen är inte särskilt intresserade av att göra enformiga uppgifter som till synes inte har något syfte.  Det finns flera förklaringar till varför särskilt begåvade barn får så motsägande resultat. Jag har testat många särskilt begåvade barn och de allra flesta av dem visar just denna skillnad. Min tolkning är att dels är testen ganska tråkiga och barnen är inte särskilt intresserade av att göra enformiga uppgifter som till synes inte har något syfte. 
  
-tråkig enformiga uppgifter \\+tråkiga enformiga uppgifter \\
 - inte tävlingsinriktade \\ - inte tävlingsinriktade \\
 - förstår inte syftet med uppgiften \\ - förstår inte syftet med uppgiften \\
Rad 22: Rad 24:
 Det finns också en stor risk att skolan feltolkar testresultat och särskilt då arbetsminne och snabbhet med felbedömning och missriktade åtgärder som följd. I sammanhanget är det viktigt att veta att skolan inte får kräva vare sig [[infor-psykologkontakt|psykologtestning]] eller diagnos för att sätta in adekvata åtgärder för att följa skollagen. Skolan har en skyldighet att själva göra en [[pedagogisk kartläggning]] för att  bedöma behovet av åtgärder. Det finns också en stor risk att skolan feltolkar testresultat och särskilt då arbetsminne och snabbhet med felbedömning och missriktade åtgärder som följd. I sammanhanget är det viktigt att veta att skolan inte får kräva vare sig [[infor-psykologkontakt|psykologtestning]] eller diagnos för att sätta in adekvata åtgärder för att följa skollagen. Skolan har en skyldighet att själva göra en [[pedagogisk kartläggning]] för att  bedöma behovet av åtgärder.
  
-Dyslexi, syn- eller hörselnedsättning påverkar naturligtvis också resultaten negativt vilket inte alltid uppmärksammas innan testningen påbörjas.+[[dyslektiker-och-sarskilt-begavad?s[]=dyslexi|Dyslexi]], syn- eller hörselnedsättning påverkar naturligtvis också resultaten negativt vilket inte alltid uppmärksammas innan testningen påbörjas.
  
 [[Linda Kreger Silverman]] nämner i sin föreläsning att hon pratat med [[https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=stephen+hawking+iq|Stephen Hawking]] om detta som menar att hjärnan styrs av fysiska lagar: neuroner, synapser och transmittorsubstanser blir inte snabbare med intelligens. Därför är det ovanligt med höga resultat inom domänerna arbetsminne och snabbhet. [[Linda Kreger Silverman]] nämner i sin föreläsning att hon pratat med [[https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=stephen+hawking+iq|Stephen Hawking]] om detta som menar att hjärnan styrs av fysiska lagar: neuroner, synapser och transmittorsubstanser blir inte snabbare med intelligens. Därför är det ovanligt med höga resultat inom domänerna arbetsminne och snabbhet.
begavningsbedomning.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/09 16:44 av anita