Användarverktyg

Webbverktyg


begavningsbedomning

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

Länk till den här jämförelsesidan

Börjar medFöregående version.
Nästa version.Slutar med
begavningsbedomning [2020/11/09 12:22] – [Arbetsminne och Snabbhet] anitabegavningsbedomning [2020/11/09 12:23] – [Arbetsminne och Snabbhet] anita
Rad 22: Rad 22:
 Det finns också en stor risk att skolan feltolkar testresultat och särskilt då arbetsminne och snabbhet med felbedömning och missriktade åtgärder som följd. I sammanhanget är det viktigt att veta att skolan inte får kräva vare sig [[infor-psykologkontakt|psykologtestning]] eller diagnos för att sätta in adekvata åtgärder för att följa skollagen. Skolan har en skyldighet att själva göra en [[pedagogisk kartläggning]] för att  bedöma behovet av åtgärder. Det finns också en stor risk att skolan feltolkar testresultat och särskilt då arbetsminne och snabbhet med felbedömning och missriktade åtgärder som följd. I sammanhanget är det viktigt att veta att skolan inte får kräva vare sig [[infor-psykologkontakt|psykologtestning]] eller diagnos för att sätta in adekvata åtgärder för att följa skollagen. Skolan har en skyldighet att själva göra en [[pedagogisk kartläggning]] för att  bedöma behovet av åtgärder.
  
-[[Dyslexi]], syn- eller hörselnedsättning påverkar naturligtvis också resultaten negativt vilket inte alltid uppmärksammas innan testningen påbörjas.+[[dyslektiker-och-sarskilt-begavad?s[]=dyslexi|Dyslexi]], syn- eller hörselnedsättning påverkar naturligtvis också resultaten negativt vilket inte alltid uppmärksammas innan testningen påbörjas.
  
 [[Linda Kreger Silverman]] nämner i sin föreläsning att hon pratat med [[https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=stephen+hawking+iq|Stephen Hawking]] om detta som menar att hjärnan styrs av fysiska lagar: neuroner, synapser och transmittorsubstanser blir inte snabbare med intelligens. Därför är det ovanligt med höga resultat inom domänerna arbetsminne och snabbhet. [[Linda Kreger Silverman]] nämner i sin föreläsning att hon pratat med [[https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=stephen+hawking+iq|Stephen Hawking]] om detta som menar att hjärnan styrs av fysiska lagar: neuroner, synapser och transmittorsubstanser blir inte snabbare med intelligens. Därför är det ovanligt med höga resultat inom domänerna arbetsminne och snabbhet.
begavningsbedomning.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/09 16:44 av anita