begavningsbedomning
Skillnader
Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Börjar medFöregående version.Nästa version. | Föregående version.Senaste version.Slutar med | ||
begavningsbedomning [2020/11/09 11:33] – [Arbetsminne och Snabbhet] anita | begavningsbedomning [2020/12/02 20:41] – anita | ||
---|---|---|---|
Rad 1: | Rad 1: | ||
====== Begåvningsbedömning ====== | ====== Begåvningsbedömning ====== | ||
+ | |||
+ | [[psykologkontakt|Backa ett steg]] | ||
För att bedöma ett barns begåvning, dvs inlärningsförmåga, | För att bedöma ett barns begåvning, dvs inlärningsförmåga, | ||
Rad 22: | Rad 24: | ||
Det finns också en stor risk att skolan feltolkar testresultat och särskilt då arbetsminne och snabbhet med felbedömning och missriktade åtgärder som följd. I sammanhanget är det viktigt att veta att skolan inte får kräva vare sig [[infor-psykologkontakt|psykologtestning]] eller diagnos för att sätta in adekvata åtgärder för att följa skollagen. Skolan har en skyldighet att själva göra en [[pedagogisk kartläggning]] för att bedöma behovet av åtgärder. | Det finns också en stor risk att skolan feltolkar testresultat och särskilt då arbetsminne och snabbhet med felbedömning och missriktade åtgärder som följd. I sammanhanget är det viktigt att veta att skolan inte får kräva vare sig [[infor-psykologkontakt|psykologtestning]] eller diagnos för att sätta in adekvata åtgärder för att följa skollagen. Skolan har en skyldighet att själva göra en [[pedagogisk kartläggning]] för att bedöma behovet av åtgärder. | ||
- | Dyslexi, syn- eller hörselnedsättning påverkar naturligtvis också resultaten negativt vilket inte alltid uppmärksammas innan testningen påbörjas. | + | [[dyslektiker-och-sarskilt-begavad? |
[[Linda Kreger Silverman]] nämner i sin föreläsning att hon pratat med [[https:// | [[Linda Kreger Silverman]] nämner i sin föreläsning att hon pratat med [[https:// |
begavningsbedomning.txt · Senast uppdaterad: 2022/01/09 16:44 av anita